Trauma..

Monday, October 27, 2008
Semalam 1st time aku drive sorang-sorang melalui jalan yang aku dilanggar orang pada bulan ramadhan yang lepas. Sebelum ni dah melalui jalan tu sekali time aku ambik kereta ari tu, tapi bertemankan Im. Walau ada sedikit rasa takut, tapi ada kawan di sebelah rasa takut tu sedikit sebanyak hilang. Ni sorang-sorang, macam-macam yang bermain di fikiran. Rupanya aku masih lagi dihantui kejadian malam tu.

Tepat je roda kereta berpijak di tempat kejadian, seolah ada flash back dalam minda, flash back tentang kejadian yang menimpa aku hampir 2 bulan yang lepas. Hati begitu kencang berdegup memikirkan kejadian tu. Aku juga dapat merasakan kaki aku seolah terketar-ketar menekan pedal minyak. Time tu, aku memang benar-benar bertawakkal pada Allah moga perjalanan aku di lindungi. Yer la, tiba-tiba hati rasa semacam mengingatkan kejadian di malam bulan ramadhan yang lepas tu.

Tak sangka, diri yang aku sangka tabah, gagah dan berani ni, rupanya masih lagi direlung dengan rasa getar, bimbang dan segala macam mak nenek yang seangkatan dengannya tentang kejadian tu. Macam mana nak suruh tabah, gagah dan berani tu berdamping dengan aku kembali ek?

Ada seorang sahabat karib aku, pernah accident suatu ketika dulu. Dia mengalami kecederaan yang begitu teruk sampaikan dia tak berani langsung untuk drive. Dia boleh dikatakan trauma nak drive kereta, sehingga lah doktor menasihati dia, kalau nak mengatasi rasa trauma tu, dia kene buat apa yang dia takut. So lepas tu dia beranikan diri bawak kereta, dan alhamdulillah dia berjaya atasi rasa trauma tu.

Once dia tahu tentang aku accident, dia tanya aku, aku ada alami trauma dak pasal kejadian tu? Mungkin time dia tanya tu, aku tak pernah fikirkan pasal ketakutan tu. Tapi petang semalam, ketakutan tu benar-benar aku rasa...nak je aku membelok jalan lain, tapi jalan mana lagi? Nak tak nak, kene lalu jalan tu jugak. Tapi aku memang takut. Tersangat takut. Traumakah aku? Atau itu sekadar mainan perasaan?

p/s: Kira semalam, dengan bawak kete melalui jalan tu seorang diri aku dah mengatasi rasa trauma aku la kan? kan? kan? erkkk... tanye orang pulak! Haihh aku nih!!!

Until next entry...

WaAllahualam
Wasalam..

17 comments:

It4Ch1 said...

lalu je banyak kali.. bukan susah pun.

Tirana said...

Afida, kak tirana pun pernah accident, berlanggar dengan kereta orang dekat roundabout. Lepas tu terketar-ketar nak drive lebih2 lagi nak lalu tempat accident tu berlaku. Siap minta hubby sediakan personal driver lagi sebab ingat dah tak mau drive..hehehe.. Tapi hubby kak tirana paksa..bagi semangat..tapi sampai sekarang masih terbayang kejadian tu.. Nasib baik roundabout tempat accident tu berlaku, diorang dah buang dan diganti dengan fly over..so at least tempat asal kejadian tu dah tak ada. Kalau tak, setiap kali lalu kat situ, mesti terbayang semula kejadian tu.

Kay said...

mula2 mmg mcm tuh fida... tp bila dh byk2 kali dan terpaksa lalu jugak.. insyaAllah semua ok!

pernah mengalami... kay lg laa teruk, kat bulatan kecik jek kat dgn Kuantan Parade... sapa yg tau area situ mesti gelak besar... kat bulatan kecik tuh pun bleh accident..

shauqi said...

kat jalan yg mane ni kak fida??

Afida Anuar said...

Mus-->hahaha, betul bukan susah, tp sebelum nk lalu tu la susah. klu ko kt tmpt aku ko tau la mus:(

Kak Tirana-->Kak Tirana dah rasa. cam tu la Fida rasa semalam tu akak. Kecut perut. Daripd keadaan biasa bawk kete jadi takut2..huh! tp itu la pesan kawan, kene lalui jugak. Jangan takut. klu tak lalu sampai bila2 akan takut.

Kay--> Harapnye lepas ni dah tak takut lagi dah la kay..huhuhu.. mebe sebab sorang2 kut kay, ari tu masa nak amik kete lalu kut jalan tu gak, tp ada orang teman, lain sket rasa..smlm rasa lain..huhuhu

Shauqi--> Dekat MRR2 dkat bandar tasik selatan..dekat ngn perkuburan cina tu..

theblabber said...

bagus la in a way nak hilangkan rasa takut@phobia

Khairi Mohd said...

bulatan kecik tu kay eksiden? he he he..

fida,

setakut lalu kaw awk eks tu biasa. cuba nnt lalu situ amik lajak wat drift sreeettt ala2 corner baring rapat kening punya. haa.. baru fobia betul2 hilang.

try la try la hihi..

Afida Anuar said...

Mizi-->harapnye bgitu la..

khairi-->x baek gelakkan kay perempuan, yer kay lelaki..hikhikhik.bole dak panggil lagu tu.erkk..

hahhaha pecah perut pulak bc suggestion awk tu. Rasanye sampai kucing tumbuh tanduk kerbau pn sy takkan buat lagu tu:p

natni said...

betol betol betol

kalo cmtu org lg byk la tmpt trauma, byk kali beno eksiden nyer...

mwahahaha

Afida Anuar said...

tempat jek trauma intan..kamu tak trauma..heeee..

chumel la kamu sebut betol betol betol tu..heeee..

intan cikedis satu..ekekekke

NHY said...

rasanya kan, especially if the accident tu yg first jadi kat kamu/kereta, mmg sampai bebila pun, sure still teringat =s

tp cik fida, tahniah la kerana berjaya mengatasi trauma anda. Satu usaha yg patut dipuji ;p

Kay said...

Khairi mcm tau je bulatan kecik tuh... pernah smpi ke??

Afida Anuar said...

Nisah-->mekasih nisah..nk dapat pujian ni dr kamu pn rasa nk tercabut jantung n hati seme..huuuuuuu...

kay-->haa..itu la, sy ingtkn dia tau kay...gaya penulisan dia cam dia arif tentang bulantan kecik tu..huhuhu

Anonymous said...

nanti kita lalu lagi ek jalan tu, eheheh...

Afida Anuar said...

erkk...takutttt ar bunda:P

heee.. nk lalu lagi ek? jom jom...

Anonymous said...

ku pernah terbang & landing tepat kat tepi ekzos org, hehe.

Afida Anuar said...

huh!!..macam superman terbang dan landing..eheh..

 

Browse