Mesin Penimbang Berat..

Wednesday, October 22, 2008
Tidak pula aku ketahui sejak bila wujudnya mesin penimbang berat badan manusia yang terdapat di pantry di opis aku ni. Lepas balik raya hari tu, masuk aje pantry sedar-sedar mesin penimbang berat tersebut sudah terpacak berhampiran pintu masuk. Terkejut juga aku dengan kehadiran mesin penimbang berat badan manusia itu. Tapi at least dapat juga aku mengetahui perkembangan harian berat badan aku tanpa perlu membazir syiling 20sen untuk dimasukkan ke dalam mulut mesin penimbang berat badan manusia yang dipacakkan di pasaraya-pasaraya yang biasa aku kunjungi.

Arghh, tu pun kalau tangan terasa gatal nak keluarkan syiling 20sen untuk 'disedekahkan' kepada mesin itu, kalau tidak... aku akan biarkan aje berat badan aku ini tanpa diketahui untuk 3,4 bulan dan seterusnya sehinggal tangan ini terasa gatal kembali. Huh! Tapi ada juga sesetengah pasar raya yang aku kunjungi memacakkan mesin penimbang berat badan manusia tanpa perlu 'disedekahkan' syiling 20sen. Ianya free!! Hah, dah nama pun free, apa lagi...

Pantry kosong sewaktu aku singgah pagi tadi untuk mengisi botol air yang kosong sejak petang semalam. Owhh yer, aku memang pelahap air kosong. Kebiasaannya ketika di opis aku akan ke pantry 2 kali sehari bagi mengisi botol air kosong yang berkemampuan mengisi 1.5 liter air pada satu-satu masa. Aku tahu pun sebab di botol tu terdapat sukatan-sukatan 0.5liter, 1 liter, 1.5 liter. Kalau tidak, jangan harap aku nak tahu berapa liter air yang memasuki badan aku dalam sehari. Ini bermakna sebelum malam menjelang, aku minum lebih kurang 3 liter air kosong dan bukannya 8 gelas air kosong seperti yang disarankan oleh pengamal kesihatan, itu belum masuk malam lagi. Dan seriously aku tidak tahu apakah implikasinya terhadap badan aku yang terlebih minum air kosong ni. Yang aku tahu, jika aku minum kurang dari 3 liter air kosong sehari, bahan-bahan kimia dalam badan aku akan bertindak balas lain sedikit dari yang sepatutnya. Lain yang lagu mana, biarlah aku sorang yang tahu. Cuma kelainan itu tidaklah sampai tahap menjadikan diri aku ni seorang mutant atau makhluk asing. Heh!

"Ok abaikan kisah mutant, makhluk asing dan air kosong tu, kerana tajuk besar pada hari ini adalah mesin penimbang berat dan bukannya air kosong atau mutant atau makhluk asing yer Fida...", dia

"Okay back on trackkk!!"

Sedang botol yang kapasiti penuhnya 1.5 liter itu diisi dengan air dari mesin air, datang seorang opismate perempuan masuk ke pantry, terus dia menaiki mesin penimbang berat badan itu. Dia turun, lantas membetulkan adjust bahagian depan mesin penimbang itu. Dia naik balik. Gayanya seakan tidak puas hati dengan nombor yang ditunjukkan. Gelagat dia aku perhatikan , ralik aku tengok sampai tidak sedar botol aku sudah hampir penuh. Kemudian dia keluar. Pantry kembali kosong. Sunyi.

Sebelum keluar aku letak botol air di atas meja berdekatan, aku buang selipar jepun yang memang dipakai ketika dalam opis, terus aku menaiki mesin penimbang berat itu. Aku sengih melihat nombor yang ditunjukkan mesin tersebut. Sama seperti semalam! Aku turun dari mesin penimbang berat itu dan terus berlalu dari pantry. Besok aku mungkin akan melakukan perkara yang sama.Heh!

Mesin penimbang itu tetap dinaiki setiap hari oleh opismate-opismate aku di sini ( kan?kan?) dan aku percaya kebanyakan yang menaiki mesin penimbang itu adalah opismate perempuan berbanding lelaki kerana sepanjang aku berada di pantry untuk ambil air atau bancuh kopi, tidak pernah terlintas di mata ini opismate lelaki menaiki mesin penimbang berat badan manusia itu . Lelaki mungkin tidak terlalu obsess dengan berat badan mereka, tapi aku percaya, ada juga sesetengah lelaki yang obsess.

Apa pun sayang seribu kali sayang, mesin penimbang berat badan manusia itu bukanlah cap elektronik yang mantap, tapi yang biasa. Yang tidak canggih, yang berkemungkinan terdapat kesilapan pada nombor-nombor yang ditunjukkan oleh jarum mesin itu setelah mesin penimbang itu dinaiki. Tapi masih, opismate-opismate aku tetap menaiki juga mesin penimbang berat itu. Dan aku juga;)

"Ala, berat aku naik sedikit dari semalam", sungut salah seorang opismate perempuan.

"Ni yang aku suka ni, berat aku turunnn..Yeayyy", salah seorang opismate perempuan yang lain.

"Arghh naik 3 kilo!", aku la tuh, hikhikhik, gurau jek;)

Aku rasa memang strategik la mesin penimbang berat badan tu diletakkan di pintu masuk pantry. Boleh tengok perbezaan berat, sebelum dan selepas masuk pantry. Heeee

p/s: Kalau perempuan obsess dengan kenaikan berat badan, agak-agak kalau aku kata lelaki obsess dengan perut mereka yang buncit boleh dak? ... ampun lelaki-lelaki, aku kata begini berdasarkan pengalaman aku. Bukan main taip. Adik lelaki aku kadang-kadang diet sebab nak jaga perut. Ada sesetengah kawan lelaki aku pun sama. So boleh la kan aku kata kaum adam ni obsess dengan perut mereka..gagagagagaga...

Until next entry...

WaAllahualam
Wasalam..

25 comments:

Mustafa Bahrudin said...

mungkin penimbang tu rosak..

tips jaga perut: makan slow2.. mandi awal2 pagi.

Tirana said...

Lepas pergi banyak open house, makan pun tak beringat, tentu naik berat badan kan Fida... Kak tirana sampai takut nak timbang..nanti lepas sebulan dua baru berani nak pi timbang..hehehe..

Afida Anuar said...

Mus-->penimbang tu tak rosak..cuma mebe angka yg ditunjukkan tu tak tepat..aku rasa la..

lagi tips jaga perut: lepas makan nasi jangan diselang seli dengan air.. better minum air selepas sejam atau setengah jam selepas makan.. selamat mencubaa..

Kak Tirana-->hehe biasa la tu akak, time pi open house tu tak ingt, semua nk rasa..heee. Ala Kak Tirana fida tengok maintain je... tak yah risau la dengan berat badan tu:)

-reha- said...

kak fida tak pasan ke mesin penimbang kat pantry tuh??

kami dak EA siap sempat curik bwk masuk opis lagi aritu....timbang berat berganti-ganti..hahhahaa...tp scale dia tak berapa tepat la akak...ade ke dia kate reha 50 kg...padahal 35 kg aje...silap besar betul la mesin tuh!!ngeh ngeh..

natni said...

kompem yg dlm pentri tuh rosak

pcayalaaaaaaaa

^__________^

Afida Anuar said...

Reha-->leps raya tu tak pasan,sbb tak masuk pantry, abiskan pose... 3,4 hari ni br pasan..heeeee
wahh, siap bawak masuk opis sana lagi.. eh biar betul rehanye berat 35 jek..cam x caye jek..caye mesin tu lagi yg kate berat reha 50..ngeh ngeh ngeh.. jangan mare..guro jek...:D

Intan-->rosak ek..ingtkn tak tepat..tp smlm timbang macam boley percaye jek..ari ni tak timbang lagi..heeeeee

saizulhafiz said...

erk..bersukan la semua jagalah badan anda.sihat

Al-BIMA SAKTI said...

salam afida,
kalau setakat minum air kosong 3L sehari, no hal punya. bagus untuk keluarkan segala toksin, toksid dan segala 'tok' yg beracun lagi dari dalam badan kita. amalkannya...

lelaki jaga perut? ha ha ha ha... kalau jaga badan, dgn sendirinya 'perut' akan terpelihara...

Afida Anuar said...

Saizul-->Aku tahu la mung ni atlet negara..hehehe. InsyaAllah jaga makan semua sihat. Perut kan punca segala penyakit..

Al-Bima Sakti-->hehe,mmg tu yg sy amal,cuma ada mmber2 yg pelik tengok banyak sangat kut sy minum air kosong..huhuhu
Sje je la buat spekulasi tu, sbb sy tngok ramai sangat lelaki yang bimbang dengan perut mereka..heee

unicorn said...

tips menjaga perut lg : lepas makan, bertungku..

Afida Anuar said...

Ptut arr aku tngok perut mung makin slim, ni rupanye petua yang diamalkan..heeee

niwtode said...

ape yg best dgn tengok berat badan turun..? aku punyala susah nk naikkan berat bdn. blk dr india, brt aku ideal.. tp skrg? krg 5kg! aku dok india lagi kenyang dr dok mesia. haihhh

Afida Anuar said...

heee..aku pun same edot..Duk india berat aku naik dekat 5 kilo.. ko percaye dak?? Aku rasa penangan dari makan nasi beriyani yang setinggi bukit tu kut..
balik mesia amatlah susah nak naik cenggitu..huhuhuh...

bagi sesetengah orang penurunan berat badan boleh memberi kepuasan yang tersendiri..heee, aku pn rasa begitu..ahaksss..
Ko lain, konyer obsess terhadap kenaikan berat badan..kan?kan?
heeeee

Khairi said...

tip naikkan berat,

bubuh weight gain dalamsetiap masakan anda heehe..

ps: rasa mcm makin berat je ni. penimbang takde :p

Afida Anuar said...

musti tip tu khairi amalkan..ptut arr leh rasa cam makin berat..heee..
nak kene amalkan jugak lah supaya berat ni naik sket... nenek sedare kate sy makin kurus n cekung.. huh!

miszacasian said...

timbang kt pantry tue mmg rosak!
sgt tak bole dipercayai!
hohohohoho

Afida Anuar said...

Owhhh..tp nape aku timbang ctu cam okay jek..ke ada waktu2 tertentu dia okay?heh! heheheh

agHoo said...

lor..laki perut buncit tandanya poket tebal ehehehehhe..

niwtode said...

aku obses terhadap naikkan berat badan. tp aku tak mampu nk beli WeightGain, mahal sgt. b4 aku tdo, aku mnm segelas susu suam hoping that the protein leh gemokkan aku esok paginye. tapi.. tiap kali aku bangun tdo, berat aku makin turun

Afida Anuar said...

Aro-->eh ptut arr aku tengok poket ko tebal..rupanye perut buncit..heee.jangan marah gurau jek..

Edot-->ko mkan nasi banyak2 seblum tido edot.. pastu siang hari ko banykkan tido..konfem berat naik..erkkk.. tp atas orang jugak kut..

baanu said...

kak fida...

nak naik tu senang,
nak turun tu laa susah~~

Afida Anuar said...

tp baanu, klu nak naik tangga or bukit tu susah..nk turun tu senang...heeeeeee

baanu said...

haha..
ha'ah...kalo la nak turun berat itu sesenang turun tanggaa, kan best...

Afida Anuar said...

anggap ia begitu baanu:)

ala baanu nk turun apa lagi..dah okay.. dah kurus..x payah turun lagi dah..nnti tinggal rangka..hah! br tau..heeee

baanu said...

ooopppppsss..

 

Browse