Makhluk Asing Separa Normal

Tuesday, October 28, 2008
Menarilah dan terus tertawa
Walau dunia tak seindah syurga
Bersyukurlah pada yang Kuasa..
Cinta kita di dunia...

Berulang-ulang kali dia mendengar lagu Laskar Pelangi nyanyian Nidji tu. Kalau diikutkan dia memang tak berapa suka dengan lagu dari negara seberang ni, tapi lagu Laskar Pelangi ni..."boley la", katanya dalam hati.

Dia kembali menyandarkan belakangnya ke kerusi hampir empuk itu. Suhu di opis pula tidaklah sejuk tahap beku yang melampau yang biasa dia alami, cukup sekadar untuk menyejukkan darah panasnya. Terasa proses penyejukan darahnya yang suam-suam kuku jari tangan itu begitu aman sekali. Tiba-tiba pandangannya beralih kepada sekeping gambar mini hasil lukisan tangannya sendiri yang terpaku di board di sebelah ketupat bagai yang menjadi hiasan sementara sempena aidilfitri baru-baru ni.

Gambar itu hanyalah gambar kepala makhluk asing yang dilukis di atas sticky note segiempat sama yang kecil berwarna kuning. Lama ditenung muka makhluk asing itu. Kepala bulat tapi sedikit panjang. Mata bujur yang senget. Hidung tiga segi. Mulut panjang, dan hasil itu langsung tidak diwarnakan. Tersenyum sendiri dia melihatkan hasil lukisannya. Kalau diikutkan dia memang tiada bakat langsung dalam perihal lukis-melukis. Tapi setakat gambar makhluk asing separa normal ni.."boley la", katanya dalam hati.

Namun dia bukanlah Fox William Mulder yang percaya dengan kewujudan 'little green man' sehingga sanggup dia menghasilkan karya seekor/seorang makhluk asing yang separa normal itu. Dan lukisan itu juga, bukanlah bermaksud dia taksub atau percaya dengan makhluk dari angkasa lepas yang sentiasa melepas. Cuma sekadar lakaran-lakaran kosong yang dirasakannya patut dipakukan di board itu.

Dia berhenti merenung makhluk asing yang baru dirasa bukan separa normal, tapi separa cacat! Dia kemudian meretus sekeping sticky note lain. Pun berwarna kuning kecil segiempat tepat. Dia melakarkan seekor/seorang lagi makluk asing. Sama bentuk, sama style, tapi kali ni dilakarkan sekuntum bunga di kepala makluk asing itu. Heh! Kekononnya dia nak menggambarkan makhluk asing itu merupakan seekor/seorang betina/perempuan. huh!!... dipakukan betul-betul di sebelah makhluk asing yang asal dengan paku bulat kecil yang berkepala biru. Begitu ralik dia dengan karya tangannya.

Tiba-tiba bahunya ditepuk dari belakang. Tersentak dia dibuatnya. Betul-betul tersentak dan terkejut!

"Amir dah siap test report yang saya mintak", tanya team leader Amir, Incik Ramli.

"Erkkk, saya tengah siapkan la ni Incik Ram", jawab Amir kaber.

MORAL OF THE STORY: Jangan selalu membazir masa dengan melakukan perkara yang sia-sia. Maka akan jadi sia-sia lah hidup.

p/s: Aku yang pandai berkata-kata...lalalala, time aku sendiri yang membazir masa dengan perkara sia-sia tak sedar! Ceyt!!

Huh!!

Until next entry..

WaAllahualam
Wasalam..

7 comments:

It4Ch1 said...

inilah sikap..:p

diana abdullah said...

tajuk citer ni patutnya fida dan makhluk asing..suke nor makhluk asing budak nih..isk3..

Afida Anuar said...

Mus--> sikap insan yang bernama manusia..erkk..bukan semua insan. Sesetengahnya la;)

Diey-->hahaha pelik lak dengar tajuk tu diey. takpe2..buat jek tajuk ni. Hahahha, makhluk asing budak2 eh? iyer kan je la:P

NHY said...

mcm kenal ke incik ramli dan amir ;p

dulu2 rajin juga follow scully+mulder kat series x-files. movie blm tgk lg la tapi =s

Afida Anuar said...

owhh kamu kenal nisah? siapakah? itu hanyalah watak khayalan sje.tiada kene mengena antara yang hidup ataupun yang telah meninggalkan dunia ini..

kamu jangan tak tahu nisah,waktu dulu-dulu sy tak pernah miss follow scully+mulder ni..heeee..movie dia pn dua dua dah tengok..*wink *wink....

Tirana said...

Laaaa..ingatkan fida ni buat cerpen ke ape.. rupanya nak bagi peringatan supaya tidak buang masa dengan sia-sia.. Very creative, indeed.

Afida Anuar said...

Mekasih akak tirana...ingt nk wat cerpen gak..tp tercerita benda alah tu..alang2 buat je la moral of the story..heeeee...

 

Browse