Kata HUJAN...

Thursday, October 16, 2008
Hujan di luar benar-benar melekakan aku. Leka dengan suasana hujan. Aku seronok bila melihatkan titis-titis hujan yang turun. Tambah seronok bila melihat pokok-pokok sekeliling seakan kembali bugar bila dijamah dengan kemeriahan air hujan.

Dalam kelekaan mata melayan riuk lengkok jutaan titisan air hujan yang turun, tiba-tiba 'krukk krukk krukk'.. bunyi yang datang dari dalam perut. Aku pegang perut aku. Agak kempis sedikit hari ni. Dah kurus daa sedikit aku rasa aku nih..Erkk perasan kurus!

'Krukkk krukk krukkk'... perut itu berbunyi lagi.

"Uishh,tak lapar tapi berbunyi..owhh nak main bunyi-bunyi dengan aku yer", aku. Heeee..

Aku menyambung kembali pemandangan hujan yang turun. Semakin menggila lagaknya. Lebat dan padat. Kalau dilihatkan keterikan matahari yang memancar sebentar tadi pasti tiada siapa yang menyangka bahawa sekarang ini hujan yang menggila sedang melanda.

Aku memandang jam tangan usang yang berbalut di pergelangan tangan kiri hampir sepanjang masa. Hampir pukul 6. Alamak!

"Arghh, terpaksa keluar opis lambat sikit la ni", sendirian bersungut di tepi tingkap kaca di tingkat 3 di salah satu bangunan di Century Square ni.

Yer la, nak tak nak aku kene tunggu hujan reda. Takkan la aku nak meredah hujan yang sedang menggila ni semata-mata untuk ke parking lot. Memang lencun la jawabnya. Payung pulak, aku pi buat hiasan dalam kereta.

Pepatah melayu ada berkata, 'SEDIAKAN PAYUNG SEBELUM HUJAN', tapi pepatah rekaan aku.. JADIKAN PAYUNG PERHIASAN KERETA. heeeeee..

Hujan owhh hujan..panas owhh panas..

Dan bila direnung-renung kembali, begitu jugalah keadaanya dengan perjalanan hidup aku yang satu ini. Selalu dilanda 'panas' dan 'hujan'. Nama pun manusia. HambaAllah yang serba kekurangan dan kelemahan. Manakan aku boleh lari dari 'panas' dah 'hujan' itu. Manakan aku boleh ketawa dan tersenyum tanpa pernah menangis walau sekali pun. Manakan aku bisa berbahagia tanpa pernah diintai duka. It's life then..

Cuma satu yang aku sangat harapkan, walaupun terpaksa meredah 'hujan' atau 'panas' atau 'mendung' atau apa saja yang berlaku dalam kehidupan yang hanya untuk sekali ini, pergantungan diri kepada Yang Maha Kuasa tidak akan pernah putus walau pun untuk sesaat. Amin....

Berkecamuk hati,
Hatinya sendiri
Persoalannya kini
Sampai bila mampuku bertahan
Mampukah ku bertahan...

Nampak ketarakah dilema di wajahku.
Di luarnya tenang tapi Tuhan saja tahu
Ini semua dugaanNya
Semua dugaanNya...
... Kata HUJAN Band..

p/s: Apa pula kata PANAS band? erkk.. ada ke nama band PANAS? huhuhu. Layann..

Until next entry.. Selamat malam semua..

WaAllahualam
Wasalam..

12 comments:

Al-BIMA SAKTI said...

salam fida,

jika hujan kita kebasahan
jika panas kita kepanasan.
itulah cabaran dan dugaan
juga takdir dalam kehidupan.

manusia mampu merancang,
Tuhan yang pasti menentukan...

Afida Anuar said...

Salam Incik Al-Bima,

Jika hujan kita kesejukan.
Jika panas kita kepeluhan..
Itulah lumrah dalam kehidupan..
Yang pasti manusia bukan keseorangan..

P/s:sori copy paste sket ayat buat pantun...heee

Allah jua lah sebaik-baik penentu segalanya..

nhusna said...

ada 1 phrase about rain.."I love to walk in rain bcoz nobody know i'm crying"...hehe

Afida Anuar said...

Alalalala, syahdunya nak berjalan dalam hujan sambil menangis..... jangan buat camtu tau nurul..ngeeee

nhusna said...

teringin nk buat sbnrnyer..tp takut org kater x btul lak..huhuhu

nazrahku said...

wah...ala2 kuch2 hota hai nih..angelie menangis dlm hujan..hehe..

Khairi said...

menangis dalm hujan, demam besok meraung dalam spital ngeh333...

Afida Anuar said...

Husna->ish husna ni, orang kate jangan buat.. tp klu nk buat jugak...buat je la..heeeeeee

Naz->Hahaha..itu la. nasib baik bukan angelina jolie yg menangis dlm hujan. Kalau tidak,camne gamaknye rupa angelina jolie itu..gagaga

Khairi->hahaha,setakat demam, berehat kt umah jek khairi, x yah masuk spital..meraung kt umah je la jawabnye...ngeh ngeh ngeh..

Tirana said...

Fida pun ada potensi jugak jadi novelis ni..bagus...bagus..teruskan...Kak tirana sokong..(memang selalu jadi penyokong aje..dulu, kini dan selamanya)

Afida Anuar said...

Heee..segan la kene puji camtu akak. fida merapu2 jek yang banyak. Tp klu suatu hari nnti mmg ditakdirkan Allah Fida jd novelis, WaAllahualam la..

buat masa skrng fida tulis tuk satisfaction n share idea ngn member2 n sape2 yang membca jek..
n isi masa lapang:D

LeLs said...

hujan yang turun bagaikan mutiara..

ish2..
kalo betul2 lah hujan yang turun tu bagaikan mutiara..

"pakcik kayo lah..", kata din beramboi..

huhu~

Afida Anuar said...

hahaha..klu hujan yang turuntu bagaikan berlian lagi kayo lels..
ahaksss...

 

Browse