Zaman Kanak-Kanak Ribena..

Monday, September 22, 2008
Dari pagi aku duk ulang-ulang play lagu 'sepasang kurung biru' nyanyian Khiril Johari Johar dan lagu 'Satu hari di hari raya' nyanyian M Nasir . Walhal lagu-lagu ini bukanlah lagu raya peberet aku pun,cuma sekadar nak dapat feel raya memandangkan hanya 2 buah lagu raya ni aje yang terdapat dalam pc opis aku. Ditambah lagi, sekarang aku rasa aku seolah takde feel nak raya. Owhh...

Kata aku, time raya sekarang tidak semeriah raya sewaktu aku masih di zaman kanak-kanak.Bukannya meriah disebabkan dapat duit raya atau dapat baju raya berpasang-pasang. Tapi perasaan zaman raya waktu dahulu amat berbeza dengan perasaan zaman raya waktu sekarang. Kesimpulan paling mudah dibuat, perasaan raya waktu zaman kanak-kanak lagi best dari waktu sekarang. Dan perasaan aku mengiyakannya 100%:p.

Kalau dahulu, waktu aku masih lagi di zaman kanak-kanak ribena, hendak menghabiskan satu hari di bulan puasa terasa begitu lama, sehari dirasakan seperti sebulan. Sekarang..even hari ini pun dah masuk 22 Ramadhan. Terasa baru semalam aku dan kawan-kawan pergi ke surau untuk solat terawih malam 1 Ramadhan. Cepat benar masa itu berlalu. Pantas benar jarum jam itu berdetik. Sebab tu dulu jelas terasa kedahagaan, kelaparan, kepenatan di bulan puasa. Dah la petang-petang tu terpaksa menghadiri kelas agama. Balik kelas tu memang lembik la.. tapi entah nape, bestt...time tu terasa best. Entah dari mana perasaan best itu datang.

Tambah-tambah lagi, ayah aku pulak, selalu bawak aku dan 2 orang adik laki aku round-round kampung time petang-petang. Tujuannya, supaya kami tidak terasa lama menunggu waktu tuk berbuka. Kadang-kadang sampai ke muzium losong dibawa kami round-round kampung dengan honda kap ayah yang lama tu. So, time ayah pulang je, memang kami adik beradik melonjak gumbira la. Berebut-rebut masing-masing nak naik moto:-)

Zaman kanak-kanak dulu, waktu paling best lepas berbuka ialah time main bunga api dengan adik-adik, sepupu sepapat dan member-member kampung. Selesai je bukak puasa dan solat magrib, member-member, sepupu-sepapat dah tunggu kat bawah. Tangan masing-masing penuh dengan mercun dan bunga api, seronok woooo main ramai-ramai. Even pakcik aku, PakSu yang bujang lagi time tu pun turut serta main bunga api dan mercun dengan kitaorang. Ayah pulak, ikutkan je kemahuan kami adik beradik mahukan bunga api,mercun tu semua. Tapi kan... time dulu-dulu, seingat aku la. Bunga api+mercun berlambak di pasaran. Nak cap apa? Semua ada. Cap ayam, cap bola, cap bawang, cap papan,cap gasing,cap suratkhabar, cap katak, cap burung, cap mancis, banyak la..yang aku pelik, dulu-dulu susah nak dengar orang cedera sebab main mercun. Ada kut, tapi dikira kes terpencil.

Zaman sekarang, dah la mercun dan bungan api diharamkan. Dah tak best dah..Pastu ramai pulak kes budak-budak yang cedera sebab main mercun dan bunga api yang diharamkan ni. Main bunga api pun boleh cedera??! Isk isk isk..tatau la depa ni main bunga api ke, depa telan bunga api..huhuhu.

Iklan raya zaman dulu pun terasa lebih happening kan? kan? Terutama iklan yang paling aku ingat, iklan raya dari eon.

'Hari Raya, hari yang mulia,
sungguh bererti kepada kita
tua muda miskin dan kaya
menyambutnya dengan gembira....'

Banyak lagi sebenarnya. Tapi lagu ini yang paling berbekas di jiwa..ngeeee. Nak dekat raya lagi best. Masa ni la, pakcik makcik yang tinggal di perantauan semua balik ke kampung. Kecoh kampung dibuatnya. Dengan sepupu sepapat semua berkumpul. Di siang hari pulak, kami tulun maksu aku siapkan kuih raya. Dulu mana ada kuih tunjuk-tunjuk. Semua dibuat sendiri. Tolong bakar, tolong uli, tolong ayak tepung. Masa kuih tu dalam pembakar, bau depa masyaAllah..memang menggugat iman aku yang berpuasa. Ngeh ngeh ngeh.

2 atau 1 hari sebelum hari raya, kami perhatikan Tok,mak dan makcik-makcik aku anyam ketupat nasi kat beranda rumah Tok aku yang terletak di belakang rumah aku je. Tiap-tiap tahun (Time kecik-kecik dulu la) aku belajar anyam ketupat ni, tapi sampai sekarang tak pandai-pandai. Uishh..redha je la. Tangan aku ni bukannya tangan berseni nak menganyam ketupat kut..gagagagaga

Lepas pengishtiharan yang mengkonfemkan besok raya, kitaorang bergegas menolong Tok rebus ketupat nasi. Ni pada tahun Tok aku buat ketupat nasi la. Kadang-kadang ada satu tahun tu sambil-sambil rebus ketupat nasi, sambil-sambil bakar sate. Sambil-sambil main bunga api dan mercun. Ngeee... meriah wooo.. Kadang-kadang lawan bunyi mercun dengan kampung sebelah. Siapa lagi kuat. Siapa lagi power. Huh!

Sambung bab raye di lain entry la plak. Got to go! Tetiba jek. Hahaha.. Selamat berbuka semua!!

p/s: Ribena bestt...ngeee

WaAllahualam
Wasalam..

12 comments:

Anonymous said...

apesal xde feel fida? ke pasal si dia tuh? ni apece influence ngan iklan ribena ke? hahah..
bape baju raya taun ni?

[Palie] said...

Sekarang..even hari ini pun dah masuk 22 Ramadhan. Terasa baru semalam aku dan kawan-kawan pergi ke surau untuk solat terawih malam 1 Ramadhan. Cepat benar masa itu berlalu. Pantas benar jarum jam itu berdetik.

mmg la kejap.. ko start puasa pun dah dekat 1/2 ramadhan.. mmg la terasa cam baru.. hehehe... oppsss.. terbocor rahsia.. ehehhe..

natni said...

sedap nye ribena....
kalo de ms lpg lwt la umh burok sy eyh, huhu

wink2*

Afida Anuar said...

Padil-->Entohla padil..doktau bakpe takdok feel. rasa nok lame lagi bulan pose..ngeee...

ala saje je letok ribena.tp mmg waktu kecik2 dlu sy telan ribena pong..baju rye cam biasa arr..sepasang jek.. ke dua pasang..gagagagga, dok ingt doh..hahahaha..balik kg kkgi cek balik..

Palie--> Ceh..palie poyos...bile masa aku setat pose 1/2 ramadhan.. isk isk isk..palie palie.. memfitnah itu lebih besar dosanya dari membunuh....insaf la..dh la bulan pose..huhuhu...

Tadi dengar tazkirah dr Ustaz Zakaria. Dia kate, 10mlm pertama ramadhan, adalah rahmat. Rahmat ni, tak kira org yg beriman atau tak..semua orang dapat. Sepuluh mlm kedua ramadhan adalah marfirah..means keampunan.. Yang ni bukan semua orang dapat keampunan..hanya yang terpilih saja yang akan mendapat keampunan daripada Allah. Sepuluh malam terakhir..akan dijauhkan daripada api neraka.. yang ini pun hanya golongan terpilih oleh Allah akan dijauhkan dari api neraka. Sekadar berkongsi secebis ilmu yang baru dipelajari..

Intan-->Ok intan. Raye satgi nooo..nk pi beraye. Jangan lupe sediakan air ribena..ngeee

natni said...

erk kak fid..umh yg tuh kompom burok...maap eh ckp berkias sgt...umh burok td org maksudkn blog...hahahha, sori deh...org tag anda, wa pon rs nye...lalala

tahniah=)

Kay said...

kanak2 ribena...

weh... jom kelik wat tupak!!1

Afida Anuar said...

Intan-->whuaaa...kene tag ka?? ngeeee..nnti arr klu de masa aku buat..ingtkn jemput berayer tadi..ekekekeke

Kay-->nok kelik gane,tggu si dia dulu. Si dia kate on, ambe kelik arr..gagagaga

Khairi Mohd said...

lama dah kan tak dgr lagu raya tu, ada jual dlm cd tak? kat youtube ke?

di kesempatan ini saya mengucapkan selamat hari raya utk semua pengunjung2 blog fida.. :)

p/s: awat skema aku hari ni? :p

saizulhafiz said...

nk lama puasa lagi guana.dok counting day nk balik raya doh..hahahahaha

LeLs said...

sedap nye ribena...

emm...

~

NHY said...

x tahan betul teringat iklan eon tu ek ~ nostalgia sungguh, huhu. .

teringat masa kecik dulu pakcik main mercun roket ~ bdesing satu rumah dengan cahaya warna warni, hoho!

apa lg fida, ketupat satu! (^o^)/

Afida Anuar said...

Khairi-->mana2 ada khairi...donlot jek, x yah beli cd:p
Itu lah, skema je bunyinye..ngeee..

Saizul-->Hahaha..balik raye tu bab lain..kan best klu leh sambung puasa lame2 kt umah..ni pose sehari dua je kt umah..pastu raye..uhuk uhuk...

laila-->Sodapp lel..jom berbuka petang ni dengan ribena...gagaga

Nisah-->haha..btul2..sangat2 nostalgia..klu dulu tak sah klu takde iklan tu..

nk satu je ketupat?? gagagagga..ni meh amik kt cubic ni..ada 3 lagi ni..

 

Browse