Sebab Aku Kan Kakak!

Wednesday, November 05, 2008
"Kak Nor, kasi kat adik la mainan tu. Kak Nor kan kakak, mengalah la sikit dengan adik", pinta mak suatu hari ketika melihat aku dan adik aku bergaduh berebutkan mainan yang ayah baru belikan untuk aku waktu aku kecik-kecik dulu.

"Tapi mak, adik kan dah ada mainan dia", aku cuba membantah.

"Kak Nor kan kakak. Kakak kene la mengalah dengan adik. Kasi kat adik mainan tu", sambung mak.

Aku menurut perintah tanpa membantah apa-apa. Sebab apa? Sebab aku kan kakak.

Dan kini, bila adik-adik aku dan termasuk aku sekali sudah besar panjang lebar semua, 'sebab aku kan kakak' masih lagi aku amalkan. Mungkin aku sudah biasa mengalah. Tapi bukan semua hal aku terpaksa mengalah dengan adik-adik aku. Ada perkara yang aku tidak boleh mengalah, aku tak mengalah. Sebab apa? Sebab aku kan kakak! Eheh!

Kakak, Abang, Along, Long... gelaran yang biasa diberikan untuk mereka yang bergelar anak sulung. Gelaran itu amat mudah untuk dipanggil. Akan tetapi tanggungjawab itu amat payah untuk dipikul. Apatah lagi jika mempunyai ramai adik-beradik macam aku.

Kata mak ayah, aku kena jadi pandai. Nanti adik-adik akan ikut aku jadi pandai.
Kata mak ayah, aku kena masuk universiti. Nanti adik-adik akan berkeinginan nak masuk universiti macam aku jugak.
Kata mak ayah, aku kena berperangai elok-elok. Nanti adik-adik akan ikut perangai aku.

Kata mak ayah lagi, suatu hari nanti bila mereka ditakdirkan dah tak ada kat dunia ni, aku yang bertanggungjawab jaga semua adik-adik aku. Kalau mereka susah, aku kena tolong. Kalau mereka sakit, aku kena rawat mereka. Kalau mereka sunyi, aku kena hiburkan mereka. Kalau mereka menangis, aku yang akan menyeka air mata mereka.. Sebab apa?

Sebab aku kan kakak...

p/s: Aku tak tahu macam mana rasa adanya kakak dan abang. Mesti best kan? Apa-apa boleh mengadu kat diaorang. Boleh luah perasaan kat diaorang. Sebab aku tengok member-member aku yang ada kakak dan abang ni... macam bestt jek....

Merapu-rapu lagi di pagi hari...

I'll be here again. The same me.. Until next entry.

WaAllahualam
Wasalam.

17 comments:

natni said...

tulah..
sbb kak fida kan kakak
lalalala~~

^_____________^

Kehelan said...

rasa sebal kat dada...sbb kita kan kakak!!!

mak dan ayah selalu pesan... apa2 hal... kena mengalah... sbb kaklong kakak... akal fikiran mesti lebih matang dr adik2... kaklong kena belajar rajin2... supaya adik akan ikut contoh teladan... alhamdulillah...

kasih abang dan kakak? mujur masa kecik2 dulu ada yg sudi menjadi tempat bermanja... walo bkn sedarah sedaging...

bangga menjadi anak sulung... menjadikan kita seorg yg tabah dan berdikari... insyaAllah...

miszacasian said...

kak fida,
wa pun teringin nak rasa ada abang ngan kakak..
abang especially..
mesti rasa secure jer..
klau ada kakak, ada tmpt nak ngadu plak..

wa teringin gak nak rasa ada adik..
bole main, gelak sesama..

huhuhuhuhu..

sgt tak best jadi anak tunggal!

hohohohoh

Afida Anuar said...

Intan->lalalala...yer la adik intan:P

kay->sebal kay?x penah dengar pun..ehehe. Betul2,fida pn bangga jadi anak sulung,sgt berdikari.sgt tabah banding ngn adik2. hurmm..tp bila ada something nak ngadu or luah perasaan tu..tatau nk ngadu kt sape. pendam sorang2. pastu fikir2 klu leh ngadu kt kakak or abang lagi better.. tertiba teringin nk ada kakak or abang. Eheh!

Wawa->hoho..xpe wa. fida dilahirkan as ank sulung. Wa anak tunggal. ADa hikmahnye tu...
nnti dah kawin, ada la abang,kakak , adik seme. dun wori (merujuk kpd ipar:D)

LeLs said...

kakak fida..

oo kakak fida..

heee~

unicorn said...

nasib baik aku bukan kakak

Afida Anuar said...

Lela-> Yer adik lela..heeee. Ada apa sayangg...

Yoe-> sebab mung abang:P
Abang Long..eheh..

Palie said...

best wooo ade kakak, ade abang.. nak ape2 mintak jek (mtk je la, dpt belom kompom lagi)..

tp skang terima la padahnye.. ape2 sket, ko plak kene mintak (dah mintak kompom kene kasik).. huhuhuh..

Afida Anuar said...

huhuhu... aku kakak yg baik..
apa2 adik aku mintak aku kasi..
n aku x penah mintak pe2 ngn diaorang...(heh!iyo la tuh fidaaa!)

adat la palie.. biasa la adik beradik..air dicincang manakan putus..

agHoo said...

kakak..nak aiskrim..!!

Afida Anuar said...

Nah amik ni...aiskrim poli ni adik punye...

Yg aiskrim koneto ni akak punye...heh!

nhusna said...

akak..mmg best ader abang..nurul x der kakak(meninggal maser kecik)
tp kak ipar ader la..best woo ader abg n kak ipar..bole kongsi pape je ngn diorg
tp kalo tyer adik nurul, dia selalu ckp x best pn ader kakak..
erkk...

Afida Anuar said...

hahaha... part last tu lawak la plak..eheh!

akak tak penah tanye adik akak..best dak ada kakak..heh!

wanz said...

hmm..biasanya mmg kakak kn beralah pada adik...tapi wan sbg adik selalu kena beralah pada kakak2...huhu..susah jd anak tengah ni..kena beralah pada dua2..adik2 & kakak2...

mylife said...

kecik2 dl teringin gak utk ada kakak n abg tp bl dh besa ni..dh ok dh..mgkn sb dh biasa..tp kdg2 xbest pn ada abg kakak..klu tny adik yus best x ada abg..dorg kt xbest sgt..sb abg dorg suka sgt sakat dorg smpi nangis adk2..tp dorg kt best ada kakak sb leh selalu pau..cet..tu yg xbest nih jd kakak.

apa2 pn redha je..setiap kejadian ada hikmahnya...

diana said...

mmg tjwab kakak beso giler..sian kakak2 ye..hehe..suke goda2 kakak wat muke sedey, dapatlah apa yg dihajati..hehe..

~mcm ne perasaan ade abang plak ye..:-S

Afida Anuar said...

Wan->huhu..sabar2. Tp akak tengok wan cam seswai jadi anak sulung lak. Mebe sbb wan selalu beralah kut.heeee..

Yus->adik akak pn selalu gak pow akak.Tp biasa la, dah nama pn kakak. eheh..

Diey->Perasaan ada abang? abang kandung ke abang tutt? ngeh33

 

Browse