Nasi Lembik dan Nasi Keras..

Wednesday, November 26, 2008
Kalau aku tanak nasi, kebiasaannya end result nasi tu akan jadi sedikit lembik. Tatau nape. Walaupun aku dah kurangkan air apa bagai, tapi still, lembik. Tapi tak ada la sampai tahap jadi bubur.heee..

Berbanding dengan adik perempuan aku, kalau dia tanak nasi, nasi tu selalu jek keras. Sebab tu nenek saudara aku pernah cakap, aku dilihatnya sebagai seorang yang mempunyai hati yang lembut berbanding adik perempuan aku. (Dia pernah rasa ke hati aku ni lembut?huh!)

Memang la aku akui, adik perempuan aku tu, dia keras hati sikit berbanding aku. Kira hati aku ni tak sekeras dia la. Mungkin di sebabkan title anak sulung tu yang menjadikan hati aku sedikit lembut kut. Aku rasa la. (Erkk masuk bakul angkat sendiri sattt..eheh).

Tapi kadang-kadang, hati aku yang lembut ni la yang selalu buat aku makan hati. (Hati ayam, hati lembu, habis semua aku makan, sodaaapp...heh!). Bukannya apa, aku seorang yang tak pandai nak bertikam lidah atau nak lawan kata. Perangai aku dari dulu kut. Biar la apa orang nak kata. Suka hati la apa orang nak hentam. Sepatah dua boleh dilepaskan, tapi lepas tu, aku akan diam.

Diam mendengar segala cacian atau makian yang kadang-kadang berasas dan kadang-kadang ada yang dilepaskan mengikut nafsu amarah semata. Aku tidak suka bertikam lidah, kerana aku tahu keadaan akan jadi makin parah. Sebab tu lah aku lebih suka mendiamkan diri. Dan diam tidak semestinya kalah!! Cheewah. Kadang-kadang diam tu pun memakan diri sendiri, kadang-kadang buat diri rasa damai. It depends. Tapi aku kira, itu yang terbaik demi tali persaudaraan atau persahabatan.

Hurm.. nama pun manusia, manakan ada yang sempurna..

Cuma kadang-kadang, aku sedih jika nasihat aku sebagai kakak yang sepatah itu dianggap sebagai bebelan 24 jam. Aku tahu semua adik-adik aku sudah besar panjang lebar. Sudah tahu menilai baik dan buruknya dalam kehidupan. Tapi ada masanya, tidak semua yang kita lakukan itu betul. Even aku sendiri pun kadang-kadang tersasar dari landasan kebaikan. Dan kadang-kadang aku juga terpaksa menahan telinga mendengar bebelan nasihat adik-adik aku. Sebab aku tahu, mereka sayangkan aku..Huh!

Haihh Kak Nor.. Kak Nor...

Teringat kata-kata adik lelaki aku sewaktu aku mula-mula mengenakan sedikit 'eye shadow' di hadapannya.

"Macam hantu polong Badin tengok Kak Nor ni pakai benda-benda tu"

Aku begitu malu dengan kata-kata yang terpacul dari mulutnya. Tapi aku hanya diamkan diri. Lepas tu aku tak pakai dah eye shadow polong tu. Huh!..

p/s:Boleh ke lembut hati atau keras hati itu dinilai melalui nasi yang ditanak? hurmmm.. nak kene buat survey ni, eheh..

Erkk...Macam entry luahan perasaan la pulak. Hurmm.. apa-apa je la. Yang penting, apa yang baik diambil pengajaran dan yang tidak baik itu dijadikan iktibar.

Keep reading my entry then. I'll be here again, the same me. Until next entry..

WaAllahualam
Wasalam..

20 comments:

It4Ch1 said...

kalau gitu hati aku ni kejap keras kejap lembut ar eh?

nasi aku tanak kejap keras kejap lembut. huhu

mmg hati boleh berubah.
.
.
.
.
.
.
kot.

Anonymous said...

kalo kadang keras kdang lembik cane lak?

theblabber said...

lor siannya..
pedulikkan la apa org nk kata. asal sedari happy sudah.

p/s: patotlah nasi aku masak tak pernah lembut. Ermm

Noli said...

kak..
kdg org ckp kalo lmbut hati sng snyum..
yg keras hati tuh ssh nk snyum,kne paksa syum baru snyum..ye kot..
sbb adik noli cmtuh..haha..
keras tol hatinyee..hihi

Noli said...

kak..
kdg org ckp kalo lmbut hati sng snyum..
yg keras hati tuh ssh nk snyum,kne paksa syum baru snyum..ye kot..
sbb adik noli cmtuh..haha..
keras tol hatinyee..hihi

Afida Anuar said...

@Mus-->mmg hati boleh berubah. tiada sorang pn yg punyai hati yang statik. aku rasa lar..eheh...

bab tanak nasi ni aku kata KEBIASAANNYA lembik. cuma once in a blue moon tu ada la jugak kerasnye..akunye hasil tanak la..eheh..

musti ko punye nasi selang seli lembik dan keras, hari ni lembik, besok keras, luse lembik, tulat keras. kan? kan? eheh...


@Sarah-->erkk..klu kejap keras kejap lembik, hati berubah2 la. hari ni lembut hati, besok keras hati lak..gagagagag..

@Miezi-->mmg akunye salah satu prinsip idup tu.pedulikan apa org nk ckp.asal aku bahagia.

tp klu libat adik-adik aku, kene nasihat jugak la. tak kisah la nk kene hentam balik ke apa, nk kene marah dengan diaorang ke. Sayang adik beb..eheh..

p/s:masak nasi tak pernah lembut? hati keras mcm batu la ni:D .
Eheh..guro jek.

@Noli-->Noli, akak senang senyum kan?
kan?
kan?
hahahhaha

Khairi Mohd said...

fida,

bukan ke ukur air pakai jari manis? 1 1/2 takuk? eh? kok masih agi lembik banget maknanya jari itu bukan jari asia eheh!

kalau mahu hati tak lembut tak keras malah sedang2 baiknya, jgn masak nasik, masak meggi.. gerenti!

:p :P

Nuar said...

aku pi bli nasik kt kedai mamak... menten jek ari2.. wahaha... terer tol mamak tu masak nasik...

=P saje nk semak2.. hehe.

agHoo said...

kadang2 jwpn yg terbaik untuk suatu soalan adalah DIAM...

natni said...

k.fid tgh wat survey heh
nah amek ni data mentah (rawdata)

sy sm mcm k.fid
ekekeke

^_____^
yg pntg epi tol x..

Afida Anuar said...

@Khairi-->uhuh..itu lah khairi. Dah ikut ukuran jari. abis tu kalau bukan jari asia...afrika kut..heh!
yok mlm ni masak megi arr..eheh:P

@Nuar-->mamak tu tak punyai hati yg lembut mahupun keras kut..eheh..

@Arif-->Sometimes, something are better left unsaid...heeee

@Intan-->Wahhh dah 2 orang tanak nasi lembik..eheh..
ye ye.. yg penting kerjasama..opss..
yg penting kita hepyy..eheh

[Palie] said...

ish ish ish... sian kak fida.. xpela, teruskan leteran ko tu.. jgn berputus asa.. kalo dah utk kebaikan adik ko ape salahnye..

"hidup berleter"... hehehehe..

unicorn said...

kalo xpandai tanak nasik, camne nak tau hati keras ke lembut?

Afida Anuar said...

hahahha... hidup berleter ek? tamo la... aku cuma nk nasihat. Tamo berleter..

Pal... jom gi mein futsal...gagaggaga

Afida Anuar said...

Yoe, klu tak pandai tanak nasi..takde hati arr kut..ahakss..

jangan oyak mung dok pandai tanok nasi lok..malu kat Mus..eheh...

WiNz said...

2 me, nasi lembik is d best!

Afida Anuar said...

Winz... me too:D

lagi best kalau makan nasi lembik dengan kuah sup,ikan goreng atau telur masin.. yum yum... lapar pulak..ngeeeee

Anonymous said...

tu namanya nasik ari tuh... bestnya!!

fida!!! tanok sepuyuk!!

Anonymous said...

*** nasik air! saloh eja plok

Afida Anuar said...

hahahha...nasi air..fida suke nasi air. Tapi kay, tu makan ngn kuah sup n ikan bilik n ayam yang dicarik-carik baru best..eheh..

kay la tanok sepuyuk.. sure abesnye fida makan..gagaggaa

 

Browse