'Mek Comel'

Saturday, November 15, 2008
Bila berjauhan dengan ibu bagi perempuan terutamanya, kadang-kadang nak masak atau buat sesuatu yang tak biasa dibuat sendiri akan jadi tergendala atau tertangguh atau terpaksa bertanya kepada sesiapa yang lebih pakar.

Aku bukannya tak pernah tengok mak buat kuih 'mek comel', cuma selama ni segala cara atau bahan itu terlalu diambil enteng. Maklumlah, mak kan ada di sisi. Nah sekarang, bila mak berada jauh di kampung, dan aku di sini, nak buat kuih 'mekcomel' yang begitu senang tu pun nak kene telefon mak.

"Mak, nak buat 'Mek Comel' ni pakai tepung gandum ke tepung beras?", aku

Tergelak besar mak aku dengar soalan aku tu. Yer la, selama ni bukan tak pernah tolong pun mak buatkan kuih 'Mek Comel', selalu je tolong. Cuma penggunaan jenis tepung tu kadang-kadang mengelirukan aku. Gagagagaga..

Rupanya kuih 'Mek Comel' dibuat menggunakan tepung gandum dan ubi setelle yang dilenyek-lenyek. Digaul bersama tepung dan diletakkan sedikit gula. Aku tak berapa sure pulak, kat sini kuih tu dipanggil dengan panggilan apa. Tapi kalau kat Terengganu memang kuih 'Mek comel' la.huhuhu..

Apa pun, nampaknya ubi setelle aku tu hampir masak. Boleh dilenyek-lenyek dan dibuat 'kuih Mek Comel'. We'll see then how comel my 'mek comel' will look like. Eheh;)

p/s : Kalau kat Terengganu, ubi tu dipanggil ubi setelle. Kalau kat KL ni ,ubi setelle tu dipanggil ubi apa ek?erkk..

Keep reading my entry. I'll be here soon. Until next entry.

WaAllahualam
Wasalam.

13 comments:

macd said...

k fid..k fid..ubi keledek la..ubi yg kaler ungu tuhhh..apelalala~~

Afida Anuar said...

Owhhhhhhhhhhhhh..luper arr nama dia:p

ubi keledek ek?okay akan ku ingt sampai bile2..eheh

mylife said...

mek comel?

klu klate paggi kuih cek mek molek..hehe..yus selalu je bt klu rajin..best2..

hahaha..puji diri sendiri jap..hehe

klate panggi ubi stello =P

Qica@Noli said...

nok mek comey gok kak!!

Palie said...

laaaa.. cek mek molek ke?.. offer aku mek comel mmg aku xtau la apedia.. kekeke...

teror tu masak.. untung sape jd suami nnti.. xlama dah tu kan? hehhee.. kim salam kat si dia.. kekeke... (saje nk timbul kan kontroversi kat sini)..

Kehelan said...

kuih cek mek tuh ari2 ayah kay buat... anto gi kedai... buat jual... ekekeke...

Afida Anuar said...

Yus-->huhu..ubi setello ek? cam castello lak..ahaks..

Noli-->Alamak noli, buat sket jek.Mekdi dah habiskan..gagagga.klu tak leh antar sket ke tingkat 6..eheh

Palie-->uiks..ko tatau mekcomel tu apa?mek comel ialah sejenis mek yang comel..ahakkss..
Palie poyos...sje arr tu nk wat skandal..nk kim slm kt sape ni??gagaga

Kay-->Wahh ayah kay pun pandai buat mekcomel..kagumnya. Ayah fida langsung tak pernah sentuh tepung. cemane nk buat kuih..eheh..

a.r.e.|.a.n.z said...

ubi setelle? huyoo.. canggih tul nama kuih.. silap sebut bole jd ubi satellit nghahahaha..

btol tu palie.. aku rase org pompuan ni bila dah bz blaja masak xlama la tu.. hehehe (amiiiinnn..)

Afida Anuar said...

Lan--> Ubi setelle tu bukan nama kuih arr. tu nama sejenis ubi arr:P
nk sebut ubi satellit pn x pe gak. X salah.eheh.

Weh..aku dh lame dah la belaja masak. ni belaja wat kuih mek comel arr..
apa pun. Aminnnnnnnnnnnnnnnn:D

NaZRaHKu =) said...

nak gak kueh cek mek molek..sedapnyerr..nant buatla lg bwk g opis ek..hehe..

Afida Anuar said...

heee..insyaAllah klu buat lebih fida bwk gi opis. klu idak, ding dong ding dong tingkt 6 je la kut.heh..

p/s:Entah bile la pulak nk buatnye tu..heee

noor munirah said...

wahh.. mg wak mek comel deh sepeninggalang aku.. aku nok wase gok.. bile nok wak agi.. nok jugokkk..

Afida Anuar said...

Heee...bukan aku buat. Mekdi buat..sedapp wooo muni..heee..
jom jom buat lagi..

 

Browse