Padan Muka!!

Friday, November 07, 2008
Masa kecik-kecik dulu, ayah aku hadiahkan aku sebuah basikal kaler merah, berhandle cooper. Erkk..handle basikal tu ala-ala motosikal cooper gitu, sebab tu panggil basikal tu basikal berhandle cooper . Bangga aku round-round kampung dengan basikal aku tu. Dan yang paling best, aku dapat pergi dan balik sekolah dengan cepat dan pantas. Tak perlu lagi susah-susah jalan kaki. hoorayy!!

Tapi... dengan adanya basikal itu, maka langkah aku pun makin jauh. Aku dah berani berbasikal bersama kawan-kawan sehingga ke kampung sebelah. Kadang-kadang selepas kelas tambahan petang, ada-ada aje idea kawan aku. Nak pergi round sini la. Nak pergi round sana la. Best jugak! Cuma aku kene ingat pesan mak ayah aku, aku kene balik rumah sebelum pukul 6. Kalau tidak....

Satu hari, aku dan member-member kampung berbasikal ke kampung sebelah. Kemudian kami singgah di tepi sungai berdekatan. Begitu ralik kami bermain di gigi air. Tangkap anak-anak ikan. Cari etok-etok; etok-etok ke apa nama sejenis kerang sungai tu? Aku pun dah lupe dah. Kemudian, main lempar-lempar batu ke permukaan sungai. Kira nak kasi batu tu seolah-olah melompat-lompat di atas permukaan air.Seronok! Sambil hirup angin pulau, sambil makan aiskrim poli seposen yang dibeli di kedai Kak Moh. Huh!

Tiba-tiba sedang ralik bermain, berkumandang azan magrib dari surau berdekatan. Tapi petang tu, hari masih lagi cerah. Seolah baru masuk pukul 6. Macam mana boleh tak perasan hari dah magrib ni?? Rungut aku sendiri.

Masing-masing tergesa-gesa mendapatkan basikal masing-masing., terus pulang ke rumah. Mereka juga seperti aku gamaknya. Ada peraturan keluarga yang mesti dipatuhi.

Dup dap dup dap jantung aku berdegup kencang.

"Habis la aku kene marah dengan mak ayah, kalau nasib tak baik, kene rotan!!" dalam hati aku dah mula berkira-kira hukuman yang bakal diterima.

Deras aku kayuh basikal merah berhandle cooper tu. Perjalanan yang sepatutnye sekejap terasa begitu lama. Terpercik segala peluh takut dan gementar. Akhirnya..aku sampai di halaman rumah. Kelibat ayah dan rotannya sudah kelihatan di muka pintu.

Aku park basikal di bawah rumah. Macam park kete plak, eheh! Lambat aku berjalan ke arah ayah dan rotannya. Arghhhh..dah salah aku! Aku kene hadapi jugak ayah yang dari tadi tercegat garang di muka pintu memandang aku. Ayah menyuruh aku masuk. Aku nampak mak dan adik-adik laki aku dah siap sedia nak sembahyang magrib.

"Kak Nor kemana?", tanya ayah tegas.

"Erkk...pergi jalan-jalan dengan Emy, Dayah,Ita, Zura ayah", jawab aku terketar-ketar.

"Dah pukul berapa sekarang?", soal ayah lagi.

"Erkk...pukul...pukul... pukul 7 lebih", aku

"Habis tu, magrib baru nak balik? Kak Nor nak jadi apa ni hah!!!?", kali ni suara ayah benar-benar tinggi.

Aku gementar habis. Kecut jek rasa perut. Aku tunduk je memandang lantai. Memang aku tak berani nak memandang ketegasan wajah ayah. Sebab ayah aku memang garang orangnya. Orang Terengganu panggil bekeng. Adik-adik aku dan mak aku hanya diam melihat sandiwara aku dan ayah.

Tiba-tiba, paapppp!!!.... paappp!!!... 2 kali hayunan rotan ayah singgah di peha kanan. Makk aii, sakitnye hanya Tuhan je yang tahu. Kalau ikutkan memang mahu menitik air mata akibat kesakitan yang disalurkan melalui rotan ayah tu. Tapi aku tak nangis. Malu beb kat adik-adik aku yang dari tadi duk pandang aku. Huh!

"Besok ayah tak nak tengok Kak Nor balik lambat lagi. Pergi masuk mandi!! Pastu keluar sembahyang sama-sama. Cepattt!!! ", begitu tegas nada suara ayah.

Aku menurut perintah. Laju je aku berjalan ke bilik air.

"Ouchhhhh..sakitnya peha akuuuu"...

Itu la, sapa suruh tak dengar kata mak ayah. Kan dah kena! Padan muka aku!

p/s: First time and last time kene rotan dengan ayah. Lepas tu serik, taubat dah tak buat dah. Huh! Sakit woo kene rotan!...

Okay tu je cerita untuk malam ni. Anggap lah ni bed time story. Eheh..
Until next entry. Selamat malam semua. Sweet dream.....

WaAllahualam
Wasalam.

13 comments:

Tirana said...

Dulu-dulu, kalau kita kena rotan, tak terfikir pulak nak lari dari rumah. Sekarang ni, silap-silap rotan anak, dia kemas kain baju letak dalam beg, keluar dari rumah. Entah dari mana diorang dapat idea tu..

Kay said...

ehehe...

terkenang semasa dulu... ku juga selalu kena rotan... biasa lah budak2 degil...
bkn setakat kena rotan... kena denda takleh masuk rumah lg...
mak pun pernah ckp... yg paling nakal masa kecik anaknya yg sulung aar...

ekekekeke...

diana abdullah said...

hehe..biasalah tu..kenangan terindah..:-P

:.Yus.: said...

erk..nk tny..padam ke padan..hehe

kena rotan..alhmadulillah xpenah kena n xnk kena..takut..tp biasala bdk2 xde yg xnakal..bl dh besar ni kenang blk br terasa dh besar rupanya kita...dh lm perkara tu berlalu..

pengalaman itulah yg mematangkan kita dlm kehidupan..

Afida Anuar said...

Kak Tirana-->huhu. Itu lah akak. Dulu kalau kene rotan tak pandai nak mengajuk apa bagai,apatah lagi nak kemas2 beg lari dari rumah. Senyap diam je la. habis teruk nangis. Sebab sakit kene rotan.huhu

Kay-->hahha, paling nakal rupanye kay ni... Fida ada la jugak nakalnye. Tp dlm ramai2 adik beradik, bukan yg paling nakal la..bwh sket kut..eheh...

diey--> betul2. masa tu mmg sakit dan malu ngn adik2....tp bila diingat2kan sekrang ni mmg betul-betul jadi kenangan terindah..hehehe

Afida Anuar said...

Yus--> padan ek? hahahaha..typo2..koya + ngantuk gamaknye....nnti akak betulkan..hehehehe

betul2... pengalaman mematangkan. Rasa2nye klu tak kene rotan, musti sok lusa buat lagi..ehhe

natni said...

erkk padam ke padan muke eyhh

konpius suda

heeee ^___________^

Afida Anuar said...

yer yer cik intan. Dah betulkan. Padan la...heeeee..ambe pun konpius. kes ngntuk kut smlm..eheh.. thanx kat yus, sbb bagitau awal2..heeee...

Noli said...

hi kak fida..
noli here..

xpe kak..org ganu mmg slalu konpius..
noli pon bese type 'padam' muker..
hehe :D

p/s:kiter serupe..hihi

Afida Anuar said...

hi noli...

heee, kan kan? tu pun sib baik dok tulis padang muker...hahahahha

LeLs said...

padan muka jugak..

haha..~

agHoo said...

Padan muke!!haha..

Afida Anuar said...

Lels-> Erk...sob sob...Whuaaaaaaa

Arif-> Yer la yer la, padan ngn muka aku:P

 

Browse