Khabar Dari Kampung..

Friday, November 14, 2008
Kalau diikutkan, seronok betul jadi budak-budak dan cikgu-cikgu sekolah, kerana cuti akhir tahun baru saja bermula, kalau di Pantai Timur la, kalau di Pantai Barat pulak, hari ni last depa semua pergi sekolah. Adik-adik aku bersorak riang menelefon aku semalam, Huda dapat banyak hadiah sempena pencapaian yang baik sepanjang tahun. (demand mintakkan hadiah dari aku pulak!) Nabilah pulak sekadar melihatkan hadiah-hadiah adiknya itu(sedih la tu tak dapat apa-apa, pun suruh aku belikan hadiah untuk dia, heh!) Budak-budak dan hadiah...seronok kan jadi budak-budak?

Mak cakap, kat kampung musim tengkujuh dah nak start. Wahhh best betul duduk umah time musim tengkujuh ni. Tambah lagi musim cuti sekolah. Boleh tidur-tidur. Layan tv. Macam-macam la boleh buat. Pastu time hujan-hujan ni, makan ubi kayu rebus panas-panas cicah dengan gula dan minum air kopi. Yum Yum... Kalau musim tak hujan makan ubi kayu rebus, macam tak berapa nikmat kan? Tapi kalau musim hujan, nikmat makan ubi tu lain macam rasanya. Perghh..

Seingat aku zaman dulu-dulu, kalau musim hujan je, kami memang terperuk dalam rumah. Maklumlah hujan, memang rasa malas mau ke mana-mana. Tapi saat paling di nanti-nanti adalah saat pergi mengaji kat rumah Cik We Pit kat hujung kampung. Sebab apa? Sebab dapat main-main air banjir. Ala, air banjir pun, bukannya yang paras pinggang atau yang bahaya tu, ada la setakat bawah betis jek. Harung jek orang kata. Kalau paras pinggang atau dada, sah sah la tak payah pergi mengaji. Dapat cuti buatan sendiri. Ahakss..

Kalau tak silap aku, kampung aku teruk dilanda banjir masa aku kecik-kecik dulu. Masa umur 5 atau 6 tahun kut. Masa tu, air memang paras dada org dewasa. Hah..dan masa tu memang semua orang main-main air banjir. Mak su, Pak Su aku, Ayah aku, mak aku tengok je kut. Aku guna pelampung yang besar kaler hitam letak kayu kat tengah-tengah supaya boleh duduk ala-ala sampan dengan adik aku.

Yer la, aku dan adik aku guna pelampung jek. Mana la aku pandai berenang-renang lagi waktu tu. Aku dan adik lelaki aku Afnan duduk atas pelampung dan ayah heret jek pelampung tu ronda-ronda kampung. Ramai la yang berpesta main air banjir ni... bla bla bla bla...Arghh..memori silam dah hampir luput! Lepas tu aku ingat takde dah banjir yang teruk-teruk ni. Kalau ada air naik pun, paras bawah betis jek:(

Hurmm... rasanya takat ni dulu la kut. Keep reading my entry then. I'll be here again, the same. me. Until next entry.

p/s: Nak pi rebus ubi kayu sat, pastu buat air kopi. Sapa nak? Eheh...

WaAllahualam
Wasalam.

17 comments:

Tirana said...

Cerita Fida pasal kampung ni membuatkan kak tirana rindu pada kampung. Last balik,masa raya puasa dulu.. Cuti sekolah ni entah dapat balik ke tidak..

Kay said...

selepas subuh updated!!!

time ujan gak best kalu makan roti balak cicah air teh!! sbb dop suka air kopi...

baru nak citer gak pasal alam ria cuti sekolah nih...

selamat bercuti yek fida!!! ekekekeke...

Nuar said...

nak ubi rebus gak.. huhuhu..

Afida Anuar said...

Kak Tirana--> Last Fida balik pun masa aidilfitri baru ni. Cuti sekolah ni, raya haji nanti la kut balik... jeles arr diaorang dah setat cuti sekolah..

Kay-->Heee, smlm dh karang, tp tertido,eheh..tu yg pagi tadi on jap, publish jek.heeee
Eh air kopi buatan kampung sy ni best arr kay..meh arr nk rasa.makan ngn ubi kayu.
Suke gak roti balak tu..yum yum..

Kay ucap selamat bercuti,tp sy tak cuti pong..sob sob:(

Nuar-->Alamak nuar, dah habis arr.ko lambat sangat..gagaga.

Noli said...

kalo kat ganu mmg gtu ek scenario dier...
samala kat umah noli pon gitu kalo time ujan..best2..

p/s:xsaba nk balik rayer aji...huhu

:.Yus.: said...

wah..rindunye kt kampung..time2 musim tengkujuh ni klu kt kg ktrog adik badik suka tido..pastu nnt kn mrh ngan umi sb asik tido je..n xde sorg pn mandi..tp kami sume ni pandai pujuk umi spy umi kasi permission utk xnk mandi..hehe..buruk tul perangai kami kn?tp tulah antara kenangan paling best.

best2 mkn ubi..klu yus..umi selalu rebus ubi mkn ngan kelapa parut n air teh..pg2 mkn pulut ikan kering..sedapnye..rindunye kenangan dulu..rindu kt kg jgk :(

LeLs said...

nak ubi kayu rebus jugak...

wahh..

besh nye..

nak balik kampung jugak...!!

Anonymous said...

nak jugak..

Afida Anuar said...

Qica@Noli-->tak sabar jugak nak balik raya aji:D

Yus-->Hee, akak pn selalu gak time dulu2 tak mandi waktu pagi2..kekononnya sejuk sangat sebb hujan.Serabai tul la..lalalalala

Lels-->heee, meh meh kita balik kg makan ubi kayu rebus..eheh

Anon-->meh ikut balik kg meh, leh kasi ubi kayu rebus panas2 n air kopi...heeee..

Anonymous said...

Hari hujan, duduk dekat beranda, makan ubi kayu rebus, cicah ngn yiur parut + gula + garam.. perkgh!!

Doa,

Turunkan hujan seribu tahun,

Berikan ku ubi kayu seribu ekar..

cukuplah untuk itu aku hidup!

eheh fida.. mlm ni sy balik kg goks.. ngn bas!

agHoo said...

nok ubi kayu rebus cincang kuca ngan nyor,pastu minum nescaffe o panas time hujan2 tuh...perghhh gile best.lempeng ada?

saizulhafiz said...

ubi rebus, ikan sardin bakar pkai daun pisang, belalang goreng...hah byk g la mkanan kg yg best...hahahha

Afida Anuar said...

Khairi-->wahhh nk mkn ubi kayu jek ke spnjang idup?ehehhe..
bestnye balik kg, ni yg jeles nih..

Arif-->Lempeng? ada ada..lempeng nyor..baru jek masak ni..eheh..

Saizul-->belalang goreng??huh...kat cni pn banyk gok makanan best2..heeee.. saizul jom gi goreng belalang...gaggagaagga

theblabber said...

nak..nak rasa kopi cik. pastu leh komen dalam blog .Eheh

Afida Anuar said...

Hahaha...kopi org2 tua...buatan kampung..meh meh rasa, mmg kaw arr..nnti kasi komen lam blog pun kasi kaw2 punye ek..eheh..

Nazrah Abdul Aziz said...

nak ubi kayu gak..nak blk kg gak..tp..sy xde kg..cmne? =S

Afida Anuar said...

heee..kt bandar pn ada ubi kayu gak naz:D

 

Browse