Penakut!

Wednesday, November 19, 2008
Pintu bilik aku bukak perlahan-lahan. Aku lihat jam dinding luar melalui lampu malap di tengah rumah. Baru pukul 12.30 pagi. Aku mahu ke tandas, tapi aku takut nak ke dapur sorang-sorang. Rumah lama aku dulu, tandasnya terletak di sebelah dapur. Itu aku tak kisah lagi, masalahnya, di belakang dapur aku tu pulak, terletaknya tanah perkuburan. Ada banyak kubur-kubur lama di tanah perkuburan tersebut, dan juga kubur-kubur saudara-mara aku yang terdahulu, adik aku yang meninggal pun di kebumikan di situ.

Akhirnya aku ketuk pintu bilik mak aku. Termangu-mangu mak aku bangun.

"Kak Nor...Kak Nor, apa nak ditakutnya, nanti bila kita mati, kat kubur jugak kita tinggal", mak aku.

"Kak Nor tahu mak, cuma.... cuma... mak cepat mak, Kak Nor dah tak tahan ni", heeee..

Dan dulu, bukan aku sorang yang punyai sifat penakut untuk ke tandas sorang-sorang pada waktu malam. Adik-adik aku pun sama. Kalau nak ke tandas ke, ke dapur ke, mesti berteman. Aku rasa sebab adanya tanah perkuburan tu la kut. Tapi sepanjang aku hidup di rumah pusaka tinggalan arwah nenek belah ayah aku tu selama 22 tahun, tak pernah pulak aku dengar atau aku nampak apa-apa dari tanah perkuburan tersebut.

Cuma itu lah, perasaan... perasaan takut. Itu waktu dahulu kala la. Waktu kecik-kecik. Waktu yang pakcik-pakcik aku asyik usik macam-macam.Jadi kami adik-beradik ni selalu terbayang-bayang la benda alah bagai tu semua. Cerita pasal hantu la, itu la, ini la...

"Kak Nor, cuba Kak Nor tengok sape yang tengah lambai-lambai Kak Nor kat atas kubur tu," Pak Su aku.

Haihhh...

Padahal tak ade apa-apa pun:D

Kini bila dah besar lebar, perasaan takut tu dah sedikit sebanyak hilang. Tengok kubur malam-malam pun steady jek. Kalau zaman dulu-dulu seingat aku, nak tengok kubur malam-malam pun tutup mata. Takuttt..eheh...Padahal kat situ la jugak suatu hari nanti kita akan berada siang dan malam sehingga tiba hari kiamat. Bila direnung-renung, bahagiakah kita di alam kubur tu suatu hari nanti ek, hurmmmmmmm?

p/s: Erkk, bunyi apa pulak tu dari tingkat atas? erkk..gagagagagagaga..

PENAKUTT!!

Until next entry.. Selamat malam semua..

WaAllahualam
Wasalam..

12 comments:

saizulhafiz said...

dulu kalo lalu kubur aku akan buat larian 100m dgn pantasnya mengalahkan usin bolt.hahahaha...skrg kalo lalu bg salam 3 kali.

Noli said...

dlu kalo nk p umah tok..kne lalu kat kubur..sume adik2 xbrani pndg..
tp skrang.."eh kubur kubur".serentak sume lam kete bg salam...

LeLs said...

saya takut lipas..!!

Adam. said...

Saya takut kak Fida kalo die marah.
haha.

diana abdullah said...

heheh..umah dkt ngan kubur..seram gak tu..:-P

Afida Anuar said...

Saizul-->haha,mung lagi lawak. Siap lari lagi nampak kubur..eheh

QIca-->hee,dulu2 mmg lagu tu gak:D

Lels-->saya tak takut lipas..eheh

Hafeez n-->haha, takut ek appitto?tp ko penah ke tngok aku marah?eheh..

Diey-->seram diey masa kecik2 dulu..tp skrang dah biasa dh..heeee

:.Yus.: said...

nk ke umah saya kena lalu kubur dulu..seb baik duk umah ni ms dh besar..leh igt mati selalu..bak kata adik yus 'lepas ni abe dh xkuar mlm dh umi..sb tkt nk lalu tepi kubur'..hehe..alhamdulillah..ada hikmah duk umah tepi kubur

Anonymous said...

cara nk hilangkan takut (utk kes ko ni), jgn pikir pape. just pikir nk g toilet je. pastu sambil jln dlm paleotak ulang "aku nk toot(toot = aktiviti yg ingin dilakukan di toilet)" je. haaa.. ni taktik aku time asrama dulu huhuhu..

weh fida, apsal tetiba ada org berbaju putih rambut mengurai ala2 rebonding berdiri kat blkng ko tu? heeee heeee heeeeeeeeeeee ~_~

Afida Anuar said...

Yus-->btul yus,mmg ada bnyk hikmah duk tepi kubur. Ayah kate, boleh jadi pengingat untuk kita setiap masa. Ingtan yang kita juga akan tinggal di sana nnti..

Antoo kubur-->owhh ek. dh terlambat dah.. skrang aku dah tak takut dah la:P

hah?org baju putih rambut mengurai ala2 rebonding?? owhh, dia kate dia nk temankan aku mlm ni.. eh dia kate ko yg suh temankan aku. mekasih lah, ada jugak yg sudi temankan aku mlm ni...dia ckp,ko dan dia teman baik..teman tapi mesra gitu..eheh..

NHY said...

Cakap psl penakut, lps ni bila kamu dh ada mekD nk dibuat teman, bolehla nk smbg blk tgk TV series seram kat tv tu kan cik fida? ;p

-dh lama x nmpk encik city-

theblabber said...

kita mmg dah diajar (indirectly) spya takot kat kubur kot kan dari kecik? ke tu mmg sifat yg lahir semulajadi?
apa pun, sok lusa kita pun ke kubur gak kan? Erk

Afida Anuar said...

Nisah-->heee, itu la. sib baik ada mekD. Tp mekD pn penakut jugak tngok citer2 cenggitu..eheh..ampun mekD, terngumpat kamu..gagagag

RIndu jugak sama Incik Kuning Hitam kamu tu..heeeee


Miezi-->aku pn tak tahu, samada mmg diajar atau sifat semulajd. Aku rasa sifat semulajadi masa kecik arr, heh!

 

Browse