Menjemput Bidadari...

Tuesday, March 15, 2011
"Segera kujemput engkau bidadari..
Bila tiba waktu ketemukan aku...
Ya Ilahi Robbi keras ku mencari diri sepenuh hati...
Teguhkan aku dilangkah ini...
Dipencarian hakikat diri...
Dan izinkan kujemput bidadari...
Tuk bersama menuju Mu, mengisi hari...
mengisi hari...."


Oh Allah, grant us Your Love, and Love of the one who loves You and the love of good deeds that make us closer to Your Love. Ameen ya Rabb..


PS: Mood --> Menjemput Bidadari. Eh patutnya, kalau saya..menjemput bidadara la kan? Menjemput bidadara? eh takkan la saya nak pi jemput bidadara. Perigi cari timba? Tak tak..salah ni. Tapi..... tettt tettt tettt (internet terputus..he he)

23 comments:

Kamsiah said...

salam...dah bekpes ke fida...mood ceria nampaknya pagi ni...bidadara?hehe...org tak pakai perigi dah skrg...semua pakai paip..:)

nurkass said...

hehe..
tak pelah kalau jemput bidadari pun..

bidadara!!!haippp..haippp...report ngan mak fida nanti..haha..

Pn Kartini said...

Assalamualaikum:)

Alhamdulillah,...ceria adik akak hari ni...:)
menjemput Bidadara yaa..ermmm...
tak sesuai kut..er..tapiiii..ada juga yang praktiknya...ermm..Tak salah kut...er..salah kut..er...tet tettt tetttttt...(ops!internet terputus gakk nihh..);)

Kehelan said...

dh lama nak buat, tp sampai skrg takde keberanian...

btul la tu, tanpa keberanian, mimpi tidak bermakna!

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Sekiranya perempuan itu mukminah (InsyaAllah), sepatutnya merekalah (bidadari/a) yang menjemputnya sebagai tetamu terhormat dari Allah SWT. kerana perempuan dunia yang masuk surga lebih mulia daripada para bidadari.
Dlm Tafsir Surah AlWaqi`ah:35-37 إِنَّآ أَنشَأۡنَـٰهُنَّ إِنشَآءً۬ (٣٥) فَجَعَلۡنَـٰهُنَّ أَبۡكَارًا (٣٦) عُرُبًا أَتۡرَابً۬ا Sesungguhnya Kami telah menciptakan isteri-isteri mereka dengan ciptaan istimewa, (35) Serta Kami jadikan mereka sentiasa dara (yang tidak pernah disentuh), (36) Yang tetap mencintai jodohnya, serta yang sebaya umurnya.
Ibnu Katsir saat membahas surat Al Waaqi’ah mengangkat hadits dari Abul Qasim ath Thabrani yang meriwayatkan bahwa Ummu Salamah berkata, “Aku bertanya kepada Rasululloh saw, ‘Terangkan padaku tentang firman Alloh: AlWaqi`ah:37 عُرُبًا أَتۡرَابً۬ا uruban atrooban.’ Rasululloh menjawab, ‘Mereka adalah perempuan-perempuan dunia, meskipun ketika wafat dalam keadaan tua renta (kerepot), namun Alloh swt menjadikan mereka perawan-perawan yang lemah lembut, muda dan sebaya, serta besar rasa cintanya.’ Aku bertanya, ‘Ya Rasululloh, siapa yang lebih utama antara perempuan dunia dan bidadari surga?’ Rasululloh menjawab, ‘perempuan-perempuan dunia (yang beriman) lebih utama dari bidadari surga seperti keutamaan yang tampak dari yang tidak tampak, hal itu karena ibadah dan ketaatan mereka di dunia, Alloh swt akan mengenakan cahaya pada mereka, mereka kekal dan dalam keridhoan.’ Aku bertanya lagi, ‘Ya Rasululloh, ada salah seorang dari kami menikah sampai empat kali. Jika dia masuk surga dan keempat suaminya pun masuk surga, maka siapakah nanti yang akan menjadi pasangannya?’ Rasululloh saw menjawab, ‘Wahai Ummu Salamah, wanita itu disuruh memilih, lalu diapun memilih siapa di antara mereka yang paling baik akhlaqnya. Lalu dia berkata, “Rabbi, sesungguhnya lelaki inilah yang paling baik tatkala hidup bersamaku di dunia. Maka nikahkanlah aku dengannya” … ‘Wahai Ummu Salamah, akhlaq yang baik itu akan pergi membawa dua kebaikan, dunia dan akhirat.” (Lihat Tafsir Ibnu Katsir dalam pembahasan surat Al-Waqi’aah).

Itulah mengapa para ulama menyatakan tidak ada bidadari lelaki (bidadara) di surga, karena perempuan-perempuan dunia yang masuk surga akan menikahi laki-laki dunia yang masuk surga. Sebagaimana Ibnu Katsir saat membahas surat At Tahriim menyebutkan hadits Bukhari dan Muslim mengenai kesempurnaan Asiah istri Firaun, Maryam binti Imron, dan Khadijah binti Khuwailid. Ibnu Katsir juga mengangkat hadits lain bahwa Asiah istri Firaun dan Maryam binti Imron akan menjadi istri Rasululloh saw di surga bersama perempuan-perempuan yang menjadi istri Rasululloh di dunia. Sedangkan bidadari-bidadari surga pada dasarnya hanyalah selir, dayang dan pelayan. Sementara perempuan-perempuan dunia yang masuk surga yang akan menjadi permaisuri, ratu dan istri utama dari laki-laki dunia yang masuk surga, mereka lebih cantik, saleh, dan berakhlak mulia.

Imam Al-Qurthuby dalam kitab tafsirnya menyebutkan beberapa atsar bahwa wanita dunia saat berada di surga akan jauh lebih cantik melebihi bidadari-bidadari surga, ini karena kesungguhan mereka dalam beribadah kepada Alloh swt (Lihat Tafsir Al-Qurthuby). Wallahualam
p/s Kalau rujuk terus kitab Arab Tafsir Ibnu Katsir dan Tafsir AlQurthuby lebih meyakinkan!

Mutiara Bernilai said...

salam Afida..

tak silap, ni lirik lagu kan?
Mutiara suka :)

takpe, tak salah pun..

jum aim jd muslimah solehah, muslimah solehah lbey baik dr bidadari d syurga..

bgitu gak sbaliknya..

muslim yg soleh, lg baik dr bidadara di syurga :)

syg kamu slalu!~

IMANSHAH said...

i lah bidadara itu..kahkah

sahromnasrudin said...

assalamualaikum...

tak salah nak jemput bidadara tetapi ia perlu berhemah dan tak terlalu menonjol..saya yakin awak faham kan

Adinda Amy Sensei said...

bidadari di kaki langit..

Afida Anuar said...

Kak Kamsiah-->Salam kak kamsiah..a'aa la kan kak.. mana pakai perigi dah skrang..ok ok.

Alhamdulilah pagi tadi makan roti n sosej je. Simple2....makanan orang bujang kak;)

Kass-->Alamak...ada orang marah..ohh..hehe.

Kak Tinie-->Waalaikumusalam kak tinie..hehe..ceria2 di pagi hari;).. , bole je kan kak? jemput bidadara, tapi kena kena gaya la orang kata..
hee nakal jugak akak ni eh.. ..hehe

Kay-->Fida pun tak berani kay..entah la.

Tajnur-->Waalaikumusalam wbt. Tajnur. Allahuakbar..panjangnya Tajnur komen. Tak tahu saya nak reply macam mana.errr.. Cuma satu je. Doakan saya, moga jadi perempuan mukminah..muslimah...solehah..serta dapat jadi ketua bidadari kelak...ya Allah tingginya cita2 ni. Walaupun rasa macam tak layak sungguh.. tapi..doakan...

Mutiara-->Salam mutiara. Yeap, lirik lagu nasyid. Menjemput bidadari.Fida pun suka ni, asyik ulang dengar lagu ni jah..errr.. rasa mcm bersemangat nak tunggu bidadara menjemput..hehe.. Allah mutiara..jom, sama2 kita usaha..

Imanshah-->hehe..shah..shah.. ok, jap nk pi jemput:P

Sahrom-->Waalaikumusalam sahrom..rasanya saya faham. thanks mengingatkan..

Amy-->bidadara? di kaki awan? hehe

aliff muhammad said...

Afida,

Bila mau jemput aliff makan malam ? Buat la gathering untuk pembaca blog kamu. Bolehlah jumpa mengeratkan hubungan silaturahim

intan.maisarah said...

:) bidadara. menunggu mu

Bijen M. said...

Tak ada salahnya.
Khadijah pun mula dulu.

MaizaC'Joe said...

kak Afida... ehemm..

tak salah.. tak salah.. nak jemput ok ja :) nanti maiza pun nak ikut hehe

Afida Anuar said...

Aliff-->Jemput makan malam?.insyaAllah, satu hari nanti. Masa fida dah tak duk umah bujang..ok aliff? haaa, apa kata aliff buat..fida join. fida ajak geng2 blog ni sekali. amacam? amacam?;)

Intan==> mana? mana? takde pun...hehe

Bijen-->ok..ok, gua tarik nafas dalam2... gua jemput skrg..doakan gua!..hehe.

Maiza-->maiza pn nak ikut menjemput ka? hehe.

Afida Anuar said...
This comment has been removed by the author.
Afida Anuar said...

Bijen..gua gurau je. Gua tak kuat lagi rasanya nak menjemput bidadara. Layak ke gua? Rasanya mcm tak layak je..... tunggu je la, ada jodoh dia jemput gua...errrr.. entah sape2 la bidadara tu..heee

PS: spesis tak berapa kuat;)

Mutiara Bernilai said...

insyaAllah dear..

same2 kite usahe neh..

Moga Allah perkuatkan hati kita dlm bermujahadah..

syg slalu~

nahmy said...

tak salah. jgn jemput..bidaa..ann terjun je dah la

Afida Anuar said...

Mutiara..insyaAllah..sedang berusaha..sedang bermujahadah... doa yang tak putus..moga2.

Nahmy, hahaha.. tak tak... bidan terjun tak nak!..:P

kak u. masyitah said...

assalamualaikum Fida.
akak rasa tak salah kan kalau kita memulakan bicara dulu. erm, ada kisah,adik lelaki akak pemalu sangat orangnya.dan suatu hari, dia dipinang oleh kawan akak yang berkenan nak jadikannya adik ipar.

aliff muhammad said...

Afida,

Bulan sepuluh nanti, di Bangi. Mas itu rumah yang Aliff beli insyaAllah sudah dapat kunci rumah.

Afida Anuar said...

Kak Ummu-->Waalaikumusalam kak ummu.. salah tu memang tak salah kak. cuma orang kata nak memulakan tu sangat lah tak kuat. Habis tu adik akak terima?

Aliff-->Housewarming ya? insyaAllah kalau panjang umur. Bangi-putrajaya dekat jah. Aliff jemput insyaAllah fida datang...nk buat potluck pun ok kat rumah baru;)

 

Browse