'Masturah'...

Monday, March 21, 2011
Awak...
Saya tahu, saya sedar...sampai bila-bila pun, saya takkan layak untuk menjadi 'masturah' awak. Kan awak? Tapi saya berusaha..awak. Saya sedang berusaha. Walaupun tidak menjadi 'masturah' awak...

Tapi saya sedang berusaha untuk menjadi sebaik-baik 'masturah'... di mata Dia.

Doakan saya!..

22 comments:

Marina Monroe said...

Salam Ziarah, kenapa mesti jadi Masturah? Kalau diri sendiri sudah cukup baik?
It's not fair if he compares you with the other..

IMANSHAH said...

MASTURAH tu apa..ce citer ce citer

Afida Anuar said...

Kak Marina Monroe--> Salam kak..unik nama akak ni...saya suka.. he he. Sebab diri saya tak cukup baik lagi la kak..sebab tu.

PS: tak perasan akak ada linkkan saya punya blog. Saya linkkan akak juga yer.. thanks akak, sudi singgah blog picisan ni.


Imanshah-->Masturah= Perempuan terpelihara... tu citer dia Shah;)

natni said...

be urself, no pretend, no hypocrite, do d best n gluck :D

Afida Anuar said...

intan...ye ye..menjadi diri sndiri dah ni, cuma...banyak benda yang nak kena improve tuk jadi sebaik-baik manusia. Spt kata Bijen..nak jadi 'masturah' bukannya senang...

eDoTz said...

semoga fida sukses menjadi 'masturah'. aminnn

nurkass said...

fida, jgn dipaksa kalau diri tidak mampu..ikut pada kemampuan diri supaya kelak tiada perkara yg kita kesali..

bak kata kawan kass, sebenarnya banyak kelebihan diri kita yang kita sendiri tak nampak..makanya cari kelebihan itu dulu sebelum tambah yg lain..erkk..betulkan kalau kass salah ye..

sahromnasrudin said...

assalamualaikum


saya tak nak masturah..saya nak sahabat saya afida anuar yang saya kenali..tak perlu la masturah huhhuhhh

Abd Razak said...

Assalamualaikum...

Moga saudari sihat hendaknya..

Tuhanku..

Bentuklah sahabatku menjadi manusia yang cukup kuat untuk mengetahui kelemahannya. Dan, berani menghadapi dirinya sendiri saat dalam ketakutan. Manusia yang bangga dan tabah dalam kekalahan, tetap jujur dan rendah hati dalam kemenangan.

SaH@bAt said...

Yg penting, teruskan usaha menjadi sebaik-baik 'Masturah'. Perkara yg baik jgn ditangguh2. Lg satu, jgn memandang rendah pd diri sendiri ye. Setiap org ada keunikan tersendiri. Bukankah kita yg dilahirkan di dunia adalah johan? Tp, x salah menilai diri sendiri utk jadi lebih baik.

p/s: menjawab persoalan sblm ni. sy SaH@bAt. takde teka-teki pun. :-)

aliff muhammad said...

Afida,

Hidup ini berkias ibarat.

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Awak..
Awak tahu, pada saya perkataan `masturah` itu tidak sama dgn maksud yang ada pada saya. Tapi oleh kerana awak sedang berusaha, tak mengapalah saya boleh terima juga `masturah` yang awak maksudkan! Kalau boleh, biarlah maksud itu dihuraikan mengikut Arab AlQuran dan Hadis yg tidak ada kebengkokkan maknanya seperti terdapat didalam Surah ALZumar:27-28 وَلَقَدۡ ضَرَبۡنَا لِلنَّاسِ فِى هَـٰذَا ٱلۡقُرۡءَانِ مِن كُلِّ مَثَلٍ۬ لَّعَلَّهُمۡ يَتَذَكَّرُونَ (٢٧) قُرۡءَانًا عَرَبِيًّا غَيۡرَ ذِى عِوَجٍ۬ لَّعَلَّهُمۡ يَتَّقُونَ Dan demi sesungguhnya! Kami telah mengemukakan kepada umat manusia berbagai misal perbandingan dalam Al-Quran ini, supaya mereka mengambil peringatan dan pelajaran. (27) Iaitu Al-Quran yang berbahasa Arab, yang tidak mengandungi sebarang keterangan yang terpesong; supaya mereka bertakwa.
Perkataan `masturah` terdapat 2 makna yg berlainan iatu `ta` مَّسۡتُورً۬ا dan tho`مَسۡطُورً۬ا .
Surah Al-Isra`:45وَإِذَا قَرَأۡتَ ٱلۡقُرۡءَانَ جَعَلۡنَا بَيۡنَكَ وَبَيۡنَ ٱلَّذِينَ لَا يُؤۡمِنُونَ بِٱلۡأَخِرَةِ حِجَابً۬ا مَّسۡتُورً۬ا
Surah AlIsra:58كَانَ ذَٲلِكَ فِى ٱلۡكِتَـٰبِ مَسۡطُورً۬ا
W/bagaimana pun mungkin ada makna `masturah` lain yg tersurat dan tresirat yg dimaksudkan. Dialah Yanh Maha Memberi dan Yang Maha Meneriam. InsyaAllah, kita doakan semoga Afida akan bertemu dgn `masturah` dihati Afida tersebut. Wallahualam

Pn Kartini said...

" ...menjadi sebaik-baik 'masturah'... di mata Dia..."

......termenung...
memikirkan diri.....!

p/s:
MOga segala kebaikan mendatangi fida yaa:):)

shameel Iskandar said...

setiap langkah yg di atur menuju masturah pasti mengundang redha-Nya.

Afida Anuar said...

Kak Marina-->takde sape2 pun yang compares saya dengan sapa2...
Masturah=Perempuan terlindung/terpelihara..

Allahualam

Edot-->Ameennn....thanks edot.sudi doakan.

Kass->hmmm..ada betulnya cakap kass, cuma..fida bukannya nak jadi orang lain. Fida tetap fida.. just ada something needs to be improved rite?;) tu la maksud dia.

Sahrom-->Waalaikumusalam..sahrom, jangan fikir mcm tu, saya tetap afida anuar... cuma nak betulkan apa yang herot..

Masturah->perempuan terlindung/terpelihara.

Abdul Razak-->Waalaikumusalam saudara..moga saudara pun begitu jua... Allah...dah bergenang air dah mata ni bila baca bait-bait doa saudara terhadap sahabatnya yang serba kurang ni... Ameen...Ameen..Ameen.. Ya Rabbal alaalamin... itu la yang saya harapkan saudara.. Moga Allah, menyayangi saudara..dunia akhirat..

Sahabat-->Saya bukannya memandang rendah akan diri sendiri, sahabat..tapi itu lah hakikatnya. Hakikat diri yang masih banyak perlu diperbaiki. Terlalu banyak...

Takpe.. saya tetap nak anggap sahabat ni lecturer IT kat UIA tu jugak:P

Aliff-->Aliff, tak faham..berkias ibarat tu apa?

Tajnur-->Waalaikumusalam wbt. Awak!..hehe. Masturah ni maksud dalam bahasa arab. Terlindung, tersembunyi, terpelihara... Cuma saya tak mampu nak huraikan mengikut Al-Quran dan hadith.
...walaupun masih banyak yang saya kena baiki utk jadi 'masturah'....saya nak usaha ke arah tu. Sikit2 pun takpe la. Asalkan ada usaha, yer dok? hehe... Allah, lindungi la saya, jangan saya cakap je tapi tak buat!..Doakan!

Kak TInie-->InsyaAllah kak...moga Akak pun begitu... jangan kak..saya yang patut termenung. Banyak sungguh yang saya kurang.

Shameel-->Moga2 shameel..insyaAllah..doakan!>

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Sebenarnya bukan saya tak tahu maknanya tetapi ingin melihat sejauh mana penggunaan perkataan tersebut dgn tepat krn ada sesetengah orang Arab sendiripun adakalanya tidak meletak maknanya dgn tepat. Wallahualam.

Afida Anuar said...

Waalaikumusalam wbt..Tajnur.... saya dah agak. Tajnur ni saje nak menguji.. Tapi takpe. Nak terangkan jugak!.. sebab ramai yang menyangka saya nak jadi seperti perempuan bernama masturah...

Afida Anuar said...

Ooo...Tajnur..adakah saya meletakkan maknanya dengan tepat? mohon perbetulkan jika salah..errr

tajnur said...

Bagi makna tertutup,terlindung, tersembunyi tu mmg tepatlah cuma terpelihara tu agak tersasar sedikit krn dlm AlQuran dinamakan AlMuhsonat (QS 24:4) Wallahualam

Afida Anuar said...

Hmm..ingatkan sama je makna..terpelihara dgn terlindung..tertutup. Apa pun thanks, sudi perjelaskan.

Bijen M. said...

Keh keh keh.
Kontroversiol.
Masturat/h, tho marbutoh maksudnya tersembunyi.
Bila maksud perkataan itu diletak pada wanita, jadilah wanita tersembunyi.
Maknanya wanita ini menjaga diri agar tidak kelihatan pada umum.
Terpelihara itu cuma perkataan lain yang menggambarkan perempuan sebegini terselamat dari fitnah dan anasir-anasir tak elok.
Begitulah ceritanya kekawan.
Semoga Allah bagi faham.
WA.

Afida Anuar said...

gua faham..gua faham...
dari cerita dalam entry lu pasal baju bundle tu pun gua faham...

 

Browse