Soal Hati..Soalnya Siapa?

Wednesday, March 18, 2009
Semalam sambil-sambil menikmati teh perisa oren dari tanah tinggi Cameron Highland, aku sempat berborak dengan teman serumah. Borak-borak tentang masa depan, tentang kerja idaman, tentang plan melompat kerja, sehinggalah tiba soal jodoh.

Jodoh?

Gulppp!

Ok, kita minum dulu..hehehe..

Ala bukannya apa pun, kami setakat sembang perihal jodoh yang biasa disembang semua orang. Perihal pilihan keluarga yang ditolak kerana difikirkan tidak sesuai, dan macam-macam lagi la soal jodoh ni. Tapi ni bukan cerita aku la, cerita teman aku tadi. Betul..aku tak tipu!hehehe

Katanya lagi, mencari teman hidup bukanlah seperti mencari dah memilih baju, main ambil jek. Tapi haruslah dibuat dengan carian dan pilihan yang tepat lagi mantap kerana kita mahu mendampinginya sehingga akhir hayat hidup ni. Salah pilih nanti..erkk.. hidup juga yang merana. Nauzubillah...

Pasti si dia pun begitu juga. Kan? Tersalah pilih menantu untuk bondanya nanti, haaa..habes la..

Apa pun, jodoh inikan kententuan Tuhan. Sama seperti ajal. Bila sudah sampai masanya nanti ia akan datang menyapa kita. Tapi kata mereka, jodoh perlu diusaha. Kalau tidak, macam mana mahu bertemu dengan jodoh itu sendiri.

Entah, tapi ada jek orang yang tak berusaha langsung, jodoh datang menyapa. Yang berusaha apa bagai, jodoh tak datang-datang pulak. Macam mana tu?

Jodoh itukan rahsia Tuhan..yakinlah dengan ketetapan yang telah ditetapkanNya itu sejak di luh mahfuz lagi.

Janji Tuhan, perempuan yang baik itu adalah untuk laki-laki yang baik. Dan laki-laki yang baik untuk perempuan yang baik. InsyaAllah..

Eh, aku ni baik kan??erkk..

12 comments:

Tirana said...

Jodoh tak kan datang bergolek..hehehe..eh tapi kak tirana dulu, tak mencari jodoh..tapi jodoh datang sendiri..siap main kejar-kejar ke hulu ke hilir...hahaha

Afida Anuar said...

wahh..sweetnye cerita Kak Tirana..siap main kejar-kejar tuh. Bila dikenang kembali, pasti tersenyum sorang-sorang kan?hikhikhik

Aku said...

Betul ek Fida.. Tak tipu??

Wah.. rutin harian minum2 teh.. ade cekodok kak sal x? hahaha

Tentang jodoh, I will say, No comment!

yang pasti DIA yang tentukan soal siapa, di mana, bagaimana, bila..

Kehelan said...

berusahalah Fida, utk lelaki yg baik itu! :)

miSs dee 4 dino said...

fida, Allah cakap kita kene usaha nak dapatkan sesuatu kan? yelah macam kita nak kaya tp hari2 kita doa kita nak kaya without usaha gi kerja ke wat2 ape yg patut..boleh ke kita kaya??
camtuh gak halnya ngan jodoh..mmg dah ditetapkan..tp kita kene usaha juga..nie kita xwat pape..tgu je kat umah, xpnh kuar jumpa org pun..mmg terperap je kat umah..kuar umah sekejap pun xde,(nak sidi baju pun x kalau sidai baju ke tah2 ade org lalu berkenan ke kan..hehe)..ade ke jodoh tuh nak dtg ketuk pintu umah "assalamualaikum, saya jodoh anda??"..bole ke camtuh?

Anonymous said...

kakno

i say no komen!
biasanya orang muda2 hebat berkata2..
at the end
markah 100% untuk the elders..
slow, stedy and tepat
...peace!

~~Noli said...

akak yg baik..nnt balik kg sm2 yer..ye yee!!

Afida Anuar said...

Aku-->cengkodok takde smlm..ada kuih cakar ayam..hehehe
..Dia yang menentukan...

Kay-->fighting kay!!...insyaAllah sama-sama kita berusaha.

Ida-->Alamak,panjangnye komen..heheh..ok, kesimpulannye, kita mmg kene berusaha...hehehe.

Ayah Su-->yer la..orang tua-tua jek yg steady ek? heheeheh

Afida Anuar said...

Noli--> yer adik yg comel...kita balik sama2 eh? tak sabarnyerrr...

syahza said...

kawin jgn lupa jemput taw.. leh jln2 g ghanu... nk carik kepok losong..

Afida Anuar said...

insyaAllah..cik toin mmg wajib dijemput pun..hehehhe.cik toin pn sama tau..heeeeeeee

Anonymous said...

Nike dunk SB shoes
Nike dunk SB shoes
Nike dunk SB shoes
Nike dunk SB shoes
Nike dunk SB shoes
Nike shox shoes
Nike shox shoes
Nike shox shoes
Nike shox shoes
Nike shox shoes

 

Browse