Permulaan Hari Yang Indah Barangkali..

Wednesday, March 04, 2009
Terang mentari pagi memancar indah sesudah semalaman hari di mamah gelita. Aku hirup oksigen pagi ni dalam-dalam. Pandangan aku lontarkan jauh ke balik bukit sana, orang kata kalau kita pandang benda jauh yang berwarna hijau, bagus untuk exercise mata. Jadi aku cuba praktikkan. Lama aku pandang. Sampai jadi juling mata aku. Aku rasa cukuplah exercise mata untuk hari ni.

Mungkin benar apa yang orang-orang bijak pandai ucapkan. Gajah di depan mata tak nampak, tapi kuman di seberang laut cina selatan tu la yang cuba ditatapnya. Mungkin kita sendiri tanpa sedar pernah mengalami keadaan seumpama itu. Mungkin juga buat-buat tak sedar. (aku la tuh!)

Aku harap aku tidak perlu mengalami keadaan itu untuk kali kedua. Aku tidak boleh mengharapkan sesuatu yang 'sit next to imposible'. Nanti orang cakap buang karan jek. Kan? Buat apa saja-saja nak buang karan. Membazir! Membazir tu kan amalan syaitan, eceh..

Owh yer, pagi tadi sebelum aku masuk opis, aku ke pejabat pos. Menuntut rebet minyak yang dijanjikan oleh kerajaan untuk pemilik kenderaan persendirian. Awal-awal pagi lagi aku dah pergi, budget tiada orang. Rupanya macam keretapi panjang gayanya orang-orang itu beratur. Nak tak nak, aku masuk jugak la barisan tu. Demi nak dapatkan rebet tunai, heeee.

Rupanya, kakitangan pejabat pos yang menguruskan barisan kami tu pelatih. (Nampak kertas yang ditampal, KAKITANGAN PELATIH) Jadi nampak ketara dia membuat kerja agak lambat berbanding kakitangan yang sorang lagi (Cuma 2 kaunter dibuka). Barisan lagi satu, cepat je siap.

Pakcik depan aku dah mula merungut-rungut. Orang belakang aku pun sama. Ada dua orang depan aku dah mula meninggalkan barisan. Tapi aku masih sabar menanti. Yer la, nama pun pelatih. Takkan nak expect dia buat kerja macam pro. Kesian pulak budak tu aku tengok. Pagi-pagi hari muka dah agak tensi. Dalam aircond post opis tu pun boleh tengok dia berpeluh-peluh.

Sampai giliran aku, aku kasi senyuman sebaik mungkin kat petugas kaunter tu (konon). Cuba mengerti situasi dia yang masih dalam peringkat pembelajaran. Dia balas senyuman, tapi agak hambar, ke tawar..erkk. Tak kisah la hambar ke tawar.

Yang penting, aku dah dapat rebet minyak. Alhamdulillah.

p/s: Kalau Pak Lah kasi rebet minyak ni tiap-tiap tahun, mesti ramai orang sayang Pak Lah kan? kan? erkkk..eheh

14 comments:

M@YaZ said...

Pak lah? Haha .. dah habis zaman Pak Lah kak fida oi ..

Tirana said...

Apa pulak Pak Lah kasi...memang duit kita tu Fida...diorang yang samun..lepas tu bagi balik konon..balik balik sikit aje..hehehe

Afida Anuar said...

Ajat-->Erkk...dah abes ek..bukan tak jadi serah kuasa kat abg jib ker...erkkk

Kak Tirana-->erkk..hee,tau tu duit kita. tp klu tak disebbakan Dia tak gerakkan hati pak lah suh kasi kat kita..musti kita tak dapat duit kita tu kan?.. apa pun,balasan Allah tu pasti berat buat pemimpian yang tidak amanah.huh!
(dah lama tunggu harga minyak tak turun2 nih.... haihhhh)

Kehelan said...

ala siannya dia kena beratur... padahal takyah beratur pun takpe...

dgn satu klik di posonline.com.my, tunggu jek duit masuk dlm akaun lepas 2 ari... :)

roadtax kay mati 27/2... seminggu sebelum tuh dh dpt rebet minyak :)

miSs dee 4 dino said...

yeayea..nak jumpa fida skrg lah..dia tgh banyak duit...jom gi tgk muvee..nak ajak bowling lum leh lagi kan..kan..kan..?

saizulhafiz said...

erk...jgn la bpolitik yer.hahaha...penin ah baca paper asyik politik je

Afida Anuar said...

Kay-->ala kay..tu kene tunggu dua hari..ni dapat terus..ekekekekek
tatau pn leh buat online..adehhhh...

Ida-->bnyk duit apanye ida..hehe..nk kene antar duit ni masuk tabung aji pulak pasni...dahhhhh kempis balik dompet..huhuhu:(

Saizul-->ni bukan bab politik..ni bab erkk..apa ek.. hehehe...
lg nk muntah klu bc bab perak..huhuhu

Palie said...
This comment has been removed by the author.
:.Yus.: said...

wah semangat tul pepagi lg dh beratur nk amk rebet..bgs2 semangat di pagi hari..hehe

syahza said...

cik pida, ape lagi.. smlm kan janji nak blanjer toin kepok lekor..

hehe..

~~Noli said...

akakkkkkkkkkkkkk..syg akakkkkk la..akak syg noli...kn kn..

p/s:xkn bace komen je kak..hehe

Afida Anuar said...

*Palie..nape delete komen tu? heeee

Yus-->Demi hak yus..eceh..ingtkan tak ramai orang pepagi..huhu

Afida Anuar said...

Cik Toin-->Ala cik toin..tunggu cik pida balik ganu eh..heee

noli-->masa ni baru nak sayang menyanyang..eheh..tau tau..ni pasti ada udang di sebalik mee goreng nih..heeee

Anonymous said...

Nike dunk SB shoes
Nike dunk SB shoes
Nike dunk SB shoes
Nike dunk SB shoes
Nike dunk SB shoes
Nike shox shoes
Nike shox shoes
Nike shox shoes
Nike shox shoes
Nike shox shoes

 

Browse