Mengidam..

Tuesday, March 03, 2009
Infosys Mysore, India

Sudah lama aku tidak pekena nasi lemak di pagi hari. Pagi tadi dengan nikmatnya aku mengisi perut dengan sebungkus nasi lemak seringgit yang dibungkus dalam daun pisang yang dibawa oleh Wanz. Perghhh nikmatnya makan nasi lemak itu. Aku rasa, kalau ada kopi o panas, mau habis 3 bungkus ni... erkk.

Tiba-tiba teringatkan nasi kelapa di Infosys Mysore suatu masa dahulu yang kononnya menggantikan nasi lemak malaysia. Walaupun cara pembuatannya agak berlainan, at least melepas jugak la rindu kitaorang pada nasi lemak tanah air. Sambal (walaupun bukan sambal ikan bilis), telur goreng mata lembu, dan nasi yang ditabur kelapa parut di atasnya. Rasanya... boleh la..

Owhh yer, aku pernah meminjam dapur dari chef di Floating Restaurant di Infosys sana untuk memasak ayam masak kicap. Waktu tu, memang mengidam habis lauk pauk di Malaysia. Nak makan ikan singgang ke, sambal udang ke, kurma ayam ke, nasi dagang ke, nasi ayam ke, jangan harap lah.

Nasib baik chef tu baik hati kasi pinjam dapur untuk kitaorang, siap sediakan bahan-bahan yang kitaorang mintak lagi. huh!

Masa tu agak kagum jugak la chef-chef kat situ tu tengok kitaorang masak kat dapurnya yang hangat dan agak sempit tu. 'Keletak keletung'..'keletak keletung'... akhirnya siap jugak sepinggan ayam masak kicap yang agak lain sikit rasa kicapnya tapi masih mengekalkan kesedapan hasil air tangan tukang masaknya, cheewahh (konon).

Seingat aku, ramai jugak la member-member yang sempat merasa ayam masak kicap versi kicap cap depa tu. Kan? Kan? Alhamdulillah..melepas rindu dekat ayam masak kicap untuk hari tu, eceh.

Kalau berada kat sana, memang sungguh-sungguh rindukan masakan di Malaysia, tapi bila dah kat negara sendiri ni, aku macam terbayang-bayang nasi beriyani sana pulak, erkk. Nasi beriyani yang berlaukkan ayam hampir separuh ekor besarnya beserta kuah yogurt...SODAPPNYERRR. Alamak dah menitik air liur nih.

erkk..

13 comments:

miSs dee 4 dino said...

gambar itu..ku kenal!!!..
huhuhu..yup2..aku masih terbayang nasi lemak version infosys..pertama kali semua berebut2..huhu..lepas tuh..xde dah sgt..huhu..

p/s: aku xmerasa ayam masak kicap tuh..so now aku nak rase..bole2??

Tirana said...

hehehe...sesekali pekena nasi lemak memang sedap. Tekak kak tirana ni dok rasa nak makan nasi kandar tapi tahan ni sebab nak kuruskan badan..ekekekeke..

en_me said...

teringat gambor nasi beriyani seekor unta tewwww..

Afida Anuar said...

Ida-->ngeee, jangan mare gambar tu aku cilok dr blog ko..buat tata hias di sini, lupe nk mintak ijin awl2..~ampun bukk~

p/s:bole2 sangat2 petang ni aku masak..jom..heeee

Kak Tirana-->Ala kak tirana, mkn sekali sekale jek, lps tu exercise balik..rugii wooo klu tak makan...heeee

en_me-->wowww, makan tuk setahun tu..dah abeskan makan sekor unta, x payah makan dah tuk setahun..eheh

miSs dee 4 dino said...

hahaha..fida...xpe..aku sikit pun xkisah.....hahaha..aku mau serius nie..agak2 23hb nanti bole kah??teringin nak rasa airtangan kamu..lalalala

kerana terlebih makan beriani kat india..aku sampai satu tahap skrg nie beriani pun aku xlalu tgk..gi umah org kawen pun cr nasi putih..hahaha

niwtode said...

berat badan aku naik 5kg semasa aku di infosys. itu menunjukkan aku cukup makan dan tidur.

menu kat infosys tu berkesan tuk naikkan berat badan. aku ske makan di sana. tp bila kat sana, rindu mknn kat mesia plak. huhu

Maslina Zolkepli said...

ntah pape la nasik lemak die.. memula org berebut sbb dia ikut resepi kita.. lama2 dia pegi localised letak kacang dal pulak dah dlm nasik.. sambal lak mcm sambal belacan yg takdak belacan.. hampehh...

Afida Anuar said...

Ida-->Bole sangat2 la.. kamu nih buat malu2 kucin pulak..ehehhe..merasa air tangan aku?erkkk..we'll see then the best i can do for u..cheewahh...

Edot-->kita serupa edot..aku naik dekat2 6 kilo..bayangkan balik mesia semua tengok aku tembam sampai diaorang tanye.."Bahagia sangatkah kak nor kat sana??" eheh

Mas-->hahhaha...apa pun aku ingt masa 1st time makan tu..layan la..sbb agak okay walupun ada kelapa parut kat atasnye..erkkk

:.Yus.: said...

erm..bestnye nasi lemak..nnt nk btla ujung mgu ni..mao join?jom trn tgkg 6..

miSs dee 4 dino said...

hehehe..thanks fida *malu lagi*...hehehe..xsabar nie..xsabar nie..

berat aku pun naik jugak kat sana..sampai ade suar yg dah terlalu ketat nak pakai..aku lik msia pun mbr2 aku terkejut..now berat dah turun..mak aku suh aku gi india lik..wakakaka

~~Noli said...

nk mkn nasik lemak akak wat..ble?

Afida Anuar said...

yus-->nak.nk join makan aci? jangan lupe jemput eh..
p/s: eh tak balik kelate ko wiken ni?erkk

Ida-->hahaha lawak siap mak ko suh pi balik tu ..jom..erkkk

Noli-->nasi lemak akak tak sedap..erkk...heeeeeeee

Anonymous said...

Nike dunk SB shoes
Nike dunk SB shoes
Nike dunk SB shoes
Nike dunk SB shoes
Nike dunk SB shoes
Nike shox shoes
Nike shox shoes
Nike shox shoes
Nike shox shoes
Nike shox shoes

 

Browse