Pilihan dan Angan-Angan...

Tuesday, July 12, 2011
Hati ke hati,
Hati-hati,
Jangan sampai luka terus mati,
Cuma luka...bisa diubati,
Parut?...masa akan bawanya pergi..


Saya suka dengan tulisan berbaur sinis Ustaz Hasrizal dalam saifulislam.com. Allah...benarlah. Sedar tak sedar kita semua terlalu hanyut dengan hiburan. TV boleh dikatakan 24 jam dengan rancangan hiburan yang entah apa-apa. Artis-artis terlalu diagung-agungkan hinggakan semua orang berlumba-lumba nak jadi artis. Nak salahkan kerajaan yer jugak pasai depa asyik duk hidang hiburan je memanjang untuk rakyat. Tapi apa pun, kena salahkan diri sendiri dulu, pasai apa pi pilih jalan hiburan tu....

Kan?

Dulu waktu kami masih kecil, mak ayah ajar kami begini....tiap kali kalau terbuka tv yang ada artis tengah menyanyi atau berjoget.

"Haaa, dok payoh tengok la orang gile duk nyanyi joget tu,tukor beloh lain!! Takdok pekdoh!". (Tak payah tengok la orang gila tengah menyanyi berjoget tu, tukar channel lain. Tiada faedah!).

Alhamdulillah...berkesan jugak rasanya cara mak ayah ni. InsyaAllah...nanti, kalau panjang umur, ada anak...saya nak ajar anak saya macam ni jugak la.

"Sayang, tak payah la tengok orang gila duk menyanyi berjoget ni... yer sayang. Jom tolong ibu buat cekodok nak?"..

errrr...



PS: Berangan sama-sama buat cekodok dengan anak eh?

27 comments:

senyumSOYA said...

best gak dapat berangan cmtu kak.. hehehe.. abah saya pun sama macam tu.. tapi dy galakkan tengok katun org putih.. tambah vocab katanya..(^^! tapi berkesan..

Norsha said...

InsyaAllah fida, nanti dapat jugak buat cekodok dgn anak, sabar yek...btw, mmgpun la ni hiburan melampau2 seolah2 hidup semata2 utk berhibur...

DAMAI SURIA said...

Orang-orang terdahulu suruh anak tukar channel bila program artis nyanyi takut anak-anak terikut gelagat mereka.
Lepas tu datanglah orang2 ikut anak-anaknya join sekali tengok program artis kat TV.
Zaman sekarang lagi dahsyat - ibu ayah dah pandai hantar anak pergi program menyanyi. (dunia yg akhir zaman!)

IMANSHAH said...

teringat lagu angan-anagn RAJA EMA

Rashid said...

hhehe. Cekodok pisang je duk ingat ek. siap ngan anak lagi tu.. tabik!!

Itulah fida. Bila artis disanjungi lebih dari menyanjungi ulama ..

fuad ansari said...

saya rasa kalau tv disingkirkan dari rumah, mungkin lebih mudah dan selamat..

tv ni seoalah2 telah mengatur jadual hidup kita.. pulak2 ada drama bersiri... sanggup tangguh goreng cekodok sbb nak tgk tv punya pasal..aduyai.. (",)

*peringatan utk diri sendiri..

Afida Anuar said...

Senyum Soya-->akak dulu, tengok citer omputih,dengar lagu omputih pasai nak improve vocab. Belajar sendiri je, ayah tak suruh pasai ayah akak belajar takat tingkatan 3 je. Dia tak tau semua2 ni...he he..

berangan je dik..angan2 di malam hari..kehkehkeh

Kak Norsha-->InsyaAllah kak norsha..heeee, itu lah. Depa ingat hidup ni tuk selama2nya kot!..err

Damaisuria-->a'aaa, tepat sekali kronologi tu...pastu ada pulak khabarnya ibu bapa yang menangis pasai anak depa tak dapat jadi artis.. Allah...mcm2 dunia skrang... boleh diibarat mcm nak menghantar anak ke neraka je...Allahualam

Imanshah-->woww..tetiba teringat kat raja ema ni shah...ehem ehem..;)

Cikgu Rashid-->ni bukan cekodok pisang cikgu rashid.ni cekodok bilis..peberet...he he

Kan? sampai jadi lagu tu sekali

Fuad-->akak pun rasa begitu jugak fuad, tak payah beli terus tv, cukup dengan laptop....oh...tak penah lagi akak tangguh nak goreng cekodok pasai nak tengok tv..lalalalal

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

cekodok bawang ke cekodok pisang dapat yang cekodok bilis cicah sambal belacan mak oii tak ingat

tropical_jingga said...

"kakak.... x pyh tgk org duk nyanyi berjoget tu.. meh sini Ummi semak hafalan Quran..."

ecewaaah... lagi best berangan begitu kak :D

p/s : ya ampuunn.. ummi nye dulu... Allah jer yg tahu!!!

Iera Daniera said...

hehe...tader butang like pulak blog kita ni kan kak. kalo ade buleh sy like selalu. betul jugak ape akak kata atas tu, abg ira sendiri selalu compare bile ade tv ngan tader tv. pengaruh kuat.

Kehelan said...

:)

nurkass said...

alahai..sekarang ni mcm2 bentuk hiburan ada..kdg2 tu tgk tv pun dah bosan..haihhh..

buat cekodok dgn anak..?bestnye..insyaAllah fida..sama2 kita doa ye..

err..kalau kita sama2 buat cekodok pun ok gak kan..hehe

shy said...

kak fida..tetibe rasa nak buat cekodok udang. huhuhu

NaeBlog said...

Mari anak-anak... kita goreng cucoq kodok!

sahromnasrudin said...

jom..pas tue tolong basuh krete sekali heheheeee

aliff muhammad said...

hmmm,

buat cucur pisang? gila joget? hmmm.anak? hmmm

*bila mahu buat untuk aliff cucur pisang?

Tirana said...

Cekodok sedappppp..lama dah tak makan..hehehe

Titisan Hujan said...

akak lom ade ank lg ke??
da kawin lom?hehehe

sma la nga abah.jgn mimpi la nk tgk hiburan kt tv.konfem kna mrh.siap dia yg pgg remote.memilih chanel mn yg sesuai.smpai skg laaa

Afida Anuar said...

Brutal Solo-->errr...ada jugak cekodok cicah sambal belacan eh...hehehe...cheq biasa cicah mayonis campur dengan sos cili jah;)

Tropical jingga-->a'aa la khadijah, daripada buat cekodok, better mengaji al-Quran;).... ibunya ni pun sama;)

Iera-->saje je tak letak butang like tu iera...malas..heheheh konon..

Kay-->:D

Kass-->Tu la..zaman skrang zaman tv bosan..tak mcm dulu..err;)jom kass..heheh

Shy-->buat la shy, jangan lupa hantar ke precint 11 sepinggan;)

Nae-->cucuq kodok?hehehe..mari..mari..

Sahrom-->he he...basuh kereta, kasi dia basuh dengan ayah dia la...kekekek

Aliff-->hmmmmmm.... bila eh..hmmmm...nanti la kalau ada acara;)

Kak Tirana-->rasanya baru minggu lepas fida buat cekodok bilis....sedappp..hehe

Afida Anuar said...

Titisan Hujan....akak muda lagi la dik...baru sweet 19...he he..tak kawin lagi la..bujang tra tang tang lagi ni..;)

ayah akak pun sama la dik..garang, takut kami.

masz14 said...

belum pape fida dah berangan nak anak perempuan!! ahahhaa.. ye la anak lelaki mana nak teman mak buat cekodok. nak makan cekodok ader lah.. heheee

nur aisya humaira said...

Tu laa kan kak...haisshh, tak mo tgk ade kt depan mate..:)

dlu mse kecik umah sye tk e tv pun, ayh tk beli & tak bgi beli..

Ble da akak yg duk gemar tgk cite keling, gi duk melangut depan tv umah jiran mak jdi malu...

tu jdi ada tv umah ni..kih2..

aisya dri tgk tv, baik gi gorg pisang..tpi klu ngan tenet, layan tenet dlu bru gorg pisang...hehe

jeff said...

Nak dapat anak kenalah kawen.ehem.

Afida Anuar said...

Mas-->Mas, sebenarnya berangan nak anak lelaki...he he.. tak salah kan ajak anak laki tolong ibu dia kat dapur? he he

Aisya-->he he..dulu2 akak pun hantu tv, tp bukan tengok orang nyanyi, tengok citer omputih.. xfiles, er, ocean girl..semua citer omputih akak tengok. Citer melayu tak minat... tp skrang dah bukan hantu tv dah..hantu laptop pulak..kekekeke..

4 bulan tak tengok tv, relek je...tapi kalau sehari takde internet...Allah, tak leh nak bayang..

Jeff-->Larrr..jafni ke, lamanya tidak berkhabaran...ingatkan sapa la jeff ni,..hehe.. ye ye...nak kawin la ni, tunggu masa..tunggu calon...ehem.

Abd Razak said...

Assalamualaikum saudari afida..

Moga Allah kurniakan kesihatan yang baik buat saudari..

Bahasa saudari tu kalau ditaipkan memang senang nak faham. Kalau dengar bercakap pasti ada perkataannya tak faham...slangnya..:)

Kakzakie said...

Alhamdulillah Fida boleh buat. Kakak katakan demikian sebab kakak dah buat pun pada anak-anak kakak. Boleh tak payah tonton yg itu-ini bagai tak ada manfaat. Biarlah kawan mereka kata penyanyi ini famous pun tak kenal tak apalah itu yg selalu kakak pujuk mereka. Yg besar dah faham pun...

Apa yg penting kelak bila di bawah sana kita kita tidak disalahkan kerana tidak mendidik anak kejalan yg benar...

Afida Anuar said...

ABdul Razak-->Waalaikumusalam saudara abdul razak, Alhamdulillah, moga saudara pun begitu jua..insyaAllah..

hehe..biasanya mcm tu la. walaupun dah bertahun2 bermastautin kat KL ni saudara, saya punya sleng masih ada sleng ganu lagi. Kadang2 bila saya cakap, terpaksa ulang pasai depa tak paham...hehe

Kak Zakie-->insyaAllah kak...Fida pun tak kisah kalau kata fida ni tak tahu perkembangan artis, perkembangan hiburan semasa dan sebagainya la. Lantak la... memang tak minat pun hiburan/artis kat malaysia ni.errr..

tp lagu omputih,citer omputih fida tengok kak, dari sekolah lagi pasai nak improve english;)

 

Browse