Secalit...

Wednesday, May 11, 2011
Bulan itu... bukan sekadar bulan..
Bulan itu penghilang rawan.
Bintang itu... bukan sekadar bintang..
Bintang itu teman di kala seorang.


eceh..

30 comments:

Kakzakie said...

Wahai bulan dan bintang
di sana ada perindumu
sering keseorangan
adindaku itu kesepian
muncullah kamu walau sejenak
buatnya tersenyum....

nurkass said...

"biarlah bulan bicara sendiri.."
"biarlah bintang yg menjadi saksi.."

kala mlm hati ini begitu sunyi dan sepi..rindu..ungkapan yg begitu menyayat hati..hurmmmm

Mutiara Bernilai said...

ehem.

^______^

sahromnasrudin said...

awak terpilih sbg penerima souvenir..jgn lupe emel alamat ya

nur aisya humaira said...

ehem..ehem...:)

akak dapt souvenir...best wohhh...:)

Norsha said...

bulan itu...peneman sunyi
bintang itu...penghibur sepi
melihat bulan & bintang...
teringat kebesaran Ilahi
lupakan segala duka di hati...
mari mengaji!

fuad ansari said...

tersenyum keseorangan saya baca komen2 di atas... macam2.. (",)

Wahai bulan ciptaan Tuhan..
Kekallah menyinar di kala malam..
Jangan malu dan jangan segan..
Kehilanganmu akan menggusarkan..
Hilang seri keindahan alam..

(Tatkala gambar telah pun hilang..
Kerana sudah terasa segan..)

Jangan marah erk.. gurau-gurau je.. (",)

shameel Iskandar said...

bulan dan bintang menghiasi malam.
pungguk pula merenung dari kejauhan.
mengharap dengan penuh kerinduan.

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Memang betul, bulan tu bukan sekadar bulan malah ia disebut sebagai `munir` yg bermaksud `yang memantulkan cahaya`. manakala matahari dan bintang disebut `siraajan` bermaksud `yang mengeluarkan cahaya (Surah AlFurqan:61تَبَارَكَ ٱلَّذِى جَعَلَ فِى ٱلسَّمَآءِ بُرُوجً۬ا وَجَعَلَ فِيہَا سِرَٲجً۬ا وَقَمَرً۬ا مُّنِيرً۬ا . Kesan tarikan graviti bulan menyebabkan berlakunya `air pasang-surut` sebanyak 2 kali/hari di bumi ini. Tetapi rupa2nya, ada juga kesan terhadap hati manusia ye, sebagai penghilang rawan. Kalau dah adat resam, menunggu seseorang memanglah begitu ....

r.o.l. said...

Matahari? Planet? Asteroid? Galaksi? Meteor? Idea-idea untuk panjangkan lagi puisi ni :-)

Abd Razak said...

Assalamualaikum saudari afida..

Moga saudari sihat hendaknya..

Bulan itu untuk kita mengira cukup bulan dapat gaji..:):) just kidding!

Afida Anuar said...

Kak Zakie-->Allahuakbar, kak zakie... tau tau je fida rindukan bulan eh.. ;) thanks kak..

Kass-->Kass, rindu kat sapa? fida ka? he he

Mutiara-->ehem ehem..

Sahrom-->Alhamdulillah.. terima kasih sahrom... saya baru je emailkan sahrom details2 saya. he he

Aisya-->oh, itu la Aisya, sungguh tak disangka. Tp tak dapat lagi ni. sabar menanti sourvenir dari Incik sahrom;)

Kak Norsha-->Allahuakbar, Maha Kuasa Allah yang Maha Mencipta bulan dan bintang..buat kita dapat merenung betapa besarnya kuasa Ilahi..

Fuad-->he he, itu la fuad. Tak sangka ayat akak yang beberapa kerat tu mampu menghasilkan beberapa kata2 yang lagi puitis.

eh eh, fuad punya ayat pun boleh tahan jugak puitis tu..cayalah, memang tak leh challenge;)..

oh bab gambar..he he

Shameel-->errr... kalau sebut pasai bulan, mesti tak dapat dipisahkan dengan pungguk kan shameel.. hu hu

Tajnur-->Waalaikumusalam wbt.. Tajnur.. aaaaa.... menunggu sapa la tu yer Tajnur.. adehhh, ada-ada je Tajnur ni. Tak tunggu sapa-sapa pun. Sungguh!..pasai takdak sapa2..errr..

hurmm..kalau bulan, pasang surut air. bintang.... penunjuk arah kan?
Allahualam...

R.o.l-->hurmm...matahari ye.. Planet..

Matahari..
Ku rindu cahaya terangmu.
Menerangi segenap hidupku di waktu dulu.
Ke mana kau bawa dirimu
Datanglah padaku..aku rindu..

ok dak rol? matahari dah la. Yang lain takdak idea. hehe.. entah apa2 la fida merapu dengan matahari tu.hu hu

Afida Anuar said...

Abdul Razak-->Waalaikumusalam saudara...Alhamdulillah..sihat2 saja di sini. Moga saudara di sana pun begitu jua..

oh btw, saya terpilih sebagai pemenang dalam contest Incik sahrom, tak sangka! such in a good mood today.... he he..

Heee, itu lah saudara, tak sabar nak tunggu akhir bulan..errr;)

nahmy said...

nasib baik saya org 'bulan purnama'..

Kamsiah said...

lagi cantik..kalau bulan dipagar bintang..:)

Yan said...

kenapa lah merintih ni dik oiii...sabar ye..

Yan said...

kenapa lah merintih ni dik oiii...sabar ye..

Afida Anuar said...

Nahmy-->eh saya pun orang bulan jugak!..err bulan purnama eh?a'aa ye la tuh. he he

Kak Kamsiah-->kan kak? subhanaAllah..tp skrnag ni jerebu. Bintang tak nampak..sedih.. hu hu

Kak yan-->err..tak merintih kak..cuma berpuisi... he he(konon)

ahLia teeeetttttt..... said...

aduh

nak komen tapi xreti la pulak nak berpuisi berpuitis.heee

tapi saya suka tengok langit mase ada banyak bintang.. bestnyer..

subhanallah

kak, saya zai yg kte jmper kt tklim kt puchong tu. ingt x?hehe

IMANSHAH said...

ambo dok minat bulang

Afida Anuar said...

Ahlia-->zai yang bertdung biru ke? ingat rasanya..akak pun suka. Tp kat KL ni susah nak tengok langit yang penuh bintang, tak seperti kat kampung.. hu hu

Shah-->huh? serius?aduhaii bulan sebegitu cantik tak minat? pelik.. heh!

Sham said...

eceh...ni macam ayat orang sedang merindu jer...;P

Afida Anuar said...

errr...yer kot Incik Sham.... eceh pandai2 je..:P

Afida Anuar said...

Komen Yg Hilang Pasai Blogspot buat hal...kekekekek

IMANSHAH has left a new comment on your post "Secalit...":

ambo dok minat bulang



Ahlia Tetttt-->komen zai akak tak dapat nak save. Sbb masuk spam.. pastu biasanya email spam akak delete.hu hu


Ahlia-->zai yang bertdung biru ke? ingat rasanya..akak pun suka. Tp kat KL ni susah nak tengok langit yang penuh bintang, tak seperti kat kampung.. hu hu

Shah-->huh? serius?aduhaii bulan sebegitu cantik tak minat? pelik.. heh!




Sham has left a new comment on your post "Secalit...":

eceh...ni macam ayat orang sedang merindu jer...;P


Afida Anuar has left a new comment on your post "Secalit...":

errr...yer kot Incik Sham.... eceh pandai2 je..:P

intan.maisarah said...

bulan ditutup awan


:)


kadang kala, kita perlukan sedikit sinaran matahari

Afida Anuar said...

Intan Maisarah..

tak pun, awan melindungi bulan, dari terlihat dek mata2 durjana..;)

ummu said...

salam sis
he he, ada makna tersirat ke ni?

Afida Anuar said...

he he kak ummu, takdak apa2 pun kak..cuma..suka tengok bulan bintang, rasa macam....something...rasa gembira;)

Rashid said...

ehemm ehemmm ...

sinarnya .. moga mengindahkan hari-hari yang afida lalui .

Afida Anuar said...

ehem ehem..moga mengindahkan hari2 yang cikgu lalui;)

 

Browse