Hidup Mati...

Friday, May 13, 2011
Hujan...
Bicaramu ini...
Mengelirukan hati...


Selepas berhari-hari bumi Putrajaya dambakan air dari langit, akhirnya petang tadi dia turun. Alhamdulillah...syukur ya Allah...syukur...

Walaupun tak lebat dan hebat, tapi hujan petang tadi sudah cukup untuk menyejukkan isi alam, mendinginkan jiwa-jiwa yang kepanasan dan membasahkan hati-hati yang kekeringan, juga memberi kelegaan kepada saya yang baru nak mengumpulkan sample air hujan untuk projek Dr Sam. Doakan projek Dr Sam ni berjaya..ya! ;-)

Ni la akibat kalau saya tidur awal dari waktu biasa. Dan bila terjaga waktu pagi-pagi buta macam ni, dah tak boleh nak tidur balik. Dingin di luar pun tak mampu nak kasi mata ni lelap buat kali kedua. aa sudah...

Lama saya termenung sambil belek-belek nota kehidupan. Akhirnya, saya buka folder Saad Al-Ghamidi. Saya alunkan surah Al-Baqarah thru Mr Lappy ni....buat peneman tidur kononnya....alhamdulillah..



"Dengan nama Allah...aku hidup dan aku mati"...Zzzzzz

23 comments:

nur aisya humaira said...

Assalam kak..:)

waa,da 2nd round tido..aisya tk tdo2 lgi..:)

fuad ansari said...

Salam..
Untung rasanya kalau tidur awal selepas isyak.. Mudah bangun tahajjud..InsyaAllah (",)

Naim said...

pagi-pagi buta? Mana buta, banyak cahaya kan? haha....

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Angin yg Allah Swt tiupkan membawa 2 jenis awan berhujan iaitu sahaabul thiqaal dan al muznu. Kedua2nya mengandungi AlKhab`a iaitu benda2 yg wujud tetapi tidak nampak pada pdgn mata spt nutriebt`ions`, molecular vapour, micronutrients dsb yg sedia bercantum diantara kumin2 (particles) ini sehingga jelas terbentuknya air hujan dan turun ke bumi. (Surah AnNaml:25أَلَّا يَسۡجُدُواْ لِلَّهِ ٱلَّذِى يُخۡرِجُ ٱلۡخَبۡءَ فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضِ وَيَعۡلَمُ مَا تُخۡفُونَ وَمَا تُعۡلِنُونَ Bahawa mereka tidak menyembah Allah Yang mengeluarkan apa yang terpendam (khab`a) di langit dan di bumi [2] dan Yang mengetahui apa yang kamu sembunyikan dan apa yang kamu nyatakan.
Awan AlMuznu inilah yg membawa manafaat kepada manusia dgn menghidupkan bijian2 dan hidupan dlm tanah sehingga menggegarkan sitoplasm sehingga mengeluarkan plumul dan radikel bijibenih . Surah Alhajj:5 فَإِذَآ أَنزَلۡنَا عَلَيۡهَا ٱلۡمَآءَ ٱهۡتَزَّتۡ وَرَبَتۡ وَأَنۢبَتَتۡ مِن ڪُلِّ زَوۡجِۭ بَهِيجٍ۬ Maka apabila Kami menurunkan hujan menimpanya, bergeraklah tanahnya (dengan tumbuh-tumbuhan yang merecup tumbuh) dan gembur membusutlah ia, serta ia pula menumbuhkan berjenis-jenis tanaman yang indah permai. (Surah AlWaqiaah:69 ءَأَنتُمۡ أَنزَلۡتُمُوهُ مِنَ ٱلۡمُزۡنِ أَمۡ نَحۡنُ ٱلۡمُنزِلُونَ Kamukah yang menurunkannya dari awan ataukah Kami yang menurunkan?
Tetapi yg nak cerita skrg ni adalah awan yg berat (sahaabul thiqaal) yg melampau sehingga mengeluarkan puting beliung dan hujan batu (Surah Al`Araaf:57وَهُوَ ٱلَّذِى يُرۡسِلُ ٱلرِّيَـٰحَ بُشۡرَۢا بَيۡنَ يَدَىۡ رَحۡمَتِهِۦ‌ۖ حَتَّىٰٓ إِذَآ أَقَلَّتۡ سَحَابً۬ا ثِقَالاً۬ سُقۡنَـٰهُ لِبَلَدٍ۬ مَّيِّتٍ۬ Surah Al`Araaf:84 وَأَمۡطَرۡنَا عَلَيۡهِم مَّطَرً۬ا‌ۖ فَٱنظُرۡ ڪَيۡفَ كَانَ عَـٰقِبَةُ ٱلۡمُجۡرِمِينَ Dan Kami turunkan kepada mereka hujan [batu]; maka perhatikanlah bagaimana kesudahan orang-orang yang berdosa itu.
Sehinggakan pd zaman Nabi Nuh apabila Allah mahu memusnahkan melakukan banjir dunia hanya datang dari `AtTanur` iaitu tungku yg panas tempat bakar roti, dan pada pemikiran manusia tidak logik tempat itu boleh mengeluarkan air tetapi tiada yg mustahil bagi Allah SWT.
(p/s bukan Tajnur ye)

(Surah Hud:40حَتَّىٰٓ إِذَا جَآءَ أَمۡرُنَا وَفَارَ ٱلتَّنُّورُ قُلۡنَا ٱحۡمِلۡ فِيہَا مِن ڪُلٍّ۬ زَوۡجَيۡنِ ٱثۡنَيۡنِ وَأَهۡلَكَ إِلَّا مَن سَبَقَ عَلَيۡهِ ٱلۡقَوۡلُ وَمَنۡ ءَامَنَ‌ۚ وَمَآ ءَامَنَ مَعَهُ ۥۤ إِلَّا قَلِيلٌ۬ Hingga apabila perintah Kami datang dan dapur [1] telah memancarkan air, Kami berfirman: “Muatkanlah ke dalam bahtera itu dari masing-masing binatang sepasang [jantan dan betina], dan keluargamu kecuali orang yang telah terdahulu ketetapan terhadapnya dan [muatkan pula] orang-orang yang beriman. Wallahualam.
p/s Dah siap ke analytical observations and data utk projek Dr Sam?

IMANSHAH said...

ipoh juga hujan

Kamsiah said...

Alhamdulillah...maha pengasih,maha penyayang..setelah kepanasan...diturunkanNYA hujan...di utara jugak hujan..

Kakzakie said...

Assalamualaikum Fida,

Di JB pun hujan pada hari Khamis & semalam juga. Alhamdulillah sejuk sikit....

nurkass said...

emmm..
kat tpt kass kelmarin hujan but semalam takdok..takdelah panas sgt..

Pn Kartini said...

Assalamualaikum my dear:):)

..Kalau hujan turun..kata Aisha sebab Tuhan nak bagi pokok minum...
...Bila hujan + guruh petir...Katanya sebab pokok boleh tumbuh!!(agaknya pokok terkejut kutt!!terus melonjak tinggi kut..hehehe)

Afida Anuar said...

Komen Yang Hilang

nur aisya has left a new comment on your post "Hidup Mati...":

Assalam kak..:)

waa,da 2nd round tido..aisya tk tdo2 lgi..:)




fuad ansari has left a new comment on your post "Hidup Mati...":

Salam..
Untung rasanya kalau tidur awal selepas isyak.. Mudah bangun tahajjud..InsyaAllah (",)




Naim has left a new comment on your post "Hidup Mati...":

pagi-pagi buta? Mana buta, banyak cahaya kan? haha....




Aisya--->Dik,jgn tidur lambat sangat, tak baik tuk kesihatan;)

Fuad-->Salam fuad, patutnya macam tu la. Untung kan sapa2 yang Allah permudahkan bangun tahajud.

Naim-->kekekek..naim,ye la ye la..cahaya bulan..cahaya bintang..cahaya lampu jalan.. he he

intan.maisarah said...

hujan. membawa kesejukkan dihati.


:)


alhamdulillah.
terlelap juga akhirnya

Afida Anuar said...

Tajnur-->Waalaikumusalam wbt.. Tajnur.. Allahuakbar..lama dah rasanya tak tengok bab2 sains ni... "molecular vapour, micronutrients dsb yg sedia bercantum diantara kumin2 (particles) ini sehingga jelas terbentuknya air hujan dan turun ke bumi"...Tajnur ni cikgu sains kan? kan? eh silap, ustaz merangkap cikgu sains kan?kan? he he

Oooo... awan tu..baru tau...err
dan AtTannur.. dapur panas.. ok noted;)

PS: Utk projek Dr Sam, tak perlu buat apa2 observation pun Tajnur, sekadar kumpul data.. kumpul air hujan...ada 5 botol ujikaji yang baru saya terima dari Dr Sam hari Khamis tu, kebetulan petang tu hujan, terus ambil. So baru dapat satu data. Ada lagi 4. InsyaAllah kalau hari-hari hujan.. by minggu depan dapat la saya poskan data yang saya dah kumpul ni. Tapi kalau tak, saya harap Dr sam akan sabar menanti data2 dari Putrajaya ni. Allahualam..


Shah-->eh eh..macam semua tempat je hujan ni..he he

Kak Kamsiah-->Alhamdulillah.. kan kak.. panas, hujan..smua ni dari Dia, pasti ada hikmahnya Dia kasi cuaca panas dua, tiga menjak ni kan?

Kak Zakie-->Waalaikumusalam kak zakie.. kat putrjaya ni hari khamis je hujan. Smlm tak.. panas elok je .. huhu

Kass-->tu la kass, kat tempat fida pun sama. Hari khamis je hujan. smlm tak. Nampaknya tertangguh lagi nak kumpul air hujan dr sam ni. hu hu

Kak Tinie-->Waalaikumusalam my dear kak tinie...he he... kalau nak bagi pokok minum tu fida pernah dengar, tp kalau hujan + dengan guruh petir tu, first time fida dengar, tp logic gak kan kak...pokok terkejut. he he

Intan Maisara-->alhamdulillah..bukannya apa tu, dia nak suruh ada 'orang' teman. he he

nahmy said...

ni mesti tertido sambil jari tertekan huruf z kat keypad tu....

Abd Razak said...

Assalamualaikum saudari afida...

Moga saudari dikurniakan Allah Taala kesihatan yang baik..

Alhamdulillah, saya dah kembalikan test kit Dr Sam semula kepadanya seminggu selepas menerimanya. Masa tu tiada masalah sebab hujan turun hampir setiap hari. Tapi masa ni dah masuk musim panas hujan pun jarang turun...

Aisya! (anak cikgu kartini) nanti tolong siram pokok bunga dan lain-lainnya di luar rumah sana ya!

Yan said...

ALHAMDULLILAH S alam hujan..Sejuk je..

Afida Anuar said...

Nahmy-->eh eh..mana nahmy tau ni.. kekekekekeke

Abdul Razak-->Waalaikumusalam saudara Abdul Razak... Alhamdulillah, saya di sini sihat2 jah saudara..

Itu lah saudara, salah saya tu pasai lambat email Dr Sam alamat saya. Baru dapat satu sample. Menunggu lagi empat. Campur sekarang macam payah pulak nak hujan.. huhu..Itu lah, saudara memang pantas, perasan juga gambar yang Dr Sam tampal di blog tu, pasti sample data dari Sarawak;)..

PS: Aisya kata tak nak.. he he

Kak Yan-->Lepas tu sekarang dah panas balik dah kan kak yan? hari tu je hujan.. huhu..

MaizaC'Joe said...

Assalamualaikum kak fida

Alhamdulillah kat Kedah ni pun hujan.. rasa sejuk la sikit.. err.. DR.Sam buat projek apa tu?

sahromnasrudin said...

alhamdulillah...souvenir dh sampai kan..

Afida Anuar said...

maiza-->waalaikumusalam mai.. he he.. tp skrang dah panas balik kan? sekali2 rasa macam duk kat mekah..tp kat mekah panas kering, lain...

a'aah, projek nak kasi PH air hujan kat malaysia ni..blogger funded project.. ke apa namanya. ada dekat dalam entry2 dia yang lepas... silap akak, lambat hantar alamat kat dr Sam. jadi botol ujikaji tu sampai lambat..

Sahrom-->alhamdulillah sahrom. dah selamat sampai dah. saya dah bagitau sahrom thru latest comment kan? btw, really appreciate that..comel..kebetulan saya memang suka kumpul fridge magnet;)..lain kali bagi la lagi eh.. kekekekek

IMANSHAH said...

Petang ni pun hari dah nak hujan

ummu said...

assalamualaikum Fida
hujan
rahmat Tuhan
yang sering kita terlupakan
bila hujan
penoreh getah
pasti sedih
pokok basah
tiada getah
bila hujan
kemarau yang panjang
bisa gembirakan hati yg walang

couverv said...

bersyukur la putrajaya hujan air, kalau bomb ??

harap dapat share somthing

http://couverv.blogspot.com/2011/05/kingdom-of-heaven-versi-nenek-kau.html

Afida Anuar said...

Shah-->hujan baru je reda.. alhamdulillah.... dapat sample air hujan yg kedua tuk Dr Sam;)

Kak ummu-->Waalaikumusalam kak ummu, itu lah, masing-masing punya rezeki. Ada orang rezeki dengan air hujan. Ada orang rezeki dengan kemarau. Maha Suci Allah yang Maha Memberi Rezeki buat hamba-hambaNya..

Couvery-->Kalau bomb pun, kena bersyukur jugak..pasai Allah nak uji tu. Pasti ada Allah nak kifarahkan apa-apa..iyer dak?;)...

thanks..insyaAllah we'll be there soon;)

 

Browse