Senyum...

Thursday, April 07, 2011
"Akak kahwin masa umur 26. Awak tahu, sebelum tu mak siap suruh akak mandi bunga bagai, risau takut akak lambat kahwin. Tapi ok la kan akak kahwin umur 26? Takde la lewat sangat", seorang kakak.

"Eh awak dah nak masuk 29 kan tahun ni? Tak risau ke tak kawin lagi?" sambung seorang kakak.

Senyum:)

Penat... tapi masih tersenyum..

....senyum panjang:-)



ps: Bab kahwin lagi, errr..ok bye!

31 comments:

natni said...

ehem
asek tjuk kawen je skrg nmpk

hihihi

Yan said...

fida...

nnt jawab je.. bulan 12...heee

Mutiara Bernilai said...

*senyum dgn penuh kechumelan*

xpe2..

mutiara ske bace dear tles..

^___^

masing2 ada bahgian msg2, ada ms msg2,

sbgaimana ajal dan lahir tlah tertulis,
bgitu juga rezki dan jodoh..

dan kita sbgai manusia perlu ikhtiar dan ikhtiar..slebihnya pulangkan kembali kpd DIA..




nah.


^________^

Senyum chumel dr mutiara yg bajet chumel




dan sudah pasti, sy syg kamu slalu!~

Mutiara Bernilai said...

ouhh..lg satu..

sy adik rupanya :)

hurray!ade kakak bernama Afida :)

said...

Fida! As we aged, aku pn rasa senyum pun 'jawapan' yang baik untuk soalan macam ni. Macam terapi minda gitu, hehhe.

shameel Iskandar said...

biar lambat asalkan selamat. lambat yg membahagiakan lebih bermakna berbanding cepat mmbinasakan.

Norsha said...

fida,
sampai masa nya, tak ke mana, adalah jodoh tu, byk2 doa, jgn susah hati ye...senyum...:)

Afida Anuar said...

Intan--> he he he..entah...ke pasai asyik dengar menjemput bidadari eh? errr..

Kak Yan-->kalau jawab sebelum raya ok dak? he he

Mutiara-->kalau mutiara yang senyum, memang comel... tenang hati yang memandang... hehe thanks mutiara..ke dik mutiara? he he... sayang mutiara juga...

DD-->Lebih kurang macam tu dd, tapi senyum aku pada kata2 akak tu maksud lain. Bukan senyum nak pujuk diri..errr.. tetiba.. he he

Shameel-->InsyaAllah Shameel..bila duk fikir2 kan, alhamdulillah..ada rahmat tersirat di sebalik title bujang ni;).

Norsha-->norsha, thanks, insyaAllah takkan pernah putus berdoa...

Norsha,tak susah hati pun ...just kelakar melayan karenah sesetengah orang.. he he.. senyum ya!

Mutiara Bernilai said...

heheh,,

mutiara aje..xyah adik2..

saje je nak guro smalam :)

Afida, jum date kat book fair nanti jum..

Abd Razak said...

Assalamualaikum...

Moga saudari dianugerahkan ketenangan dan kesihatan yang baik..

Insya Allah, tiba masanya atas izin~Nya adalah jodohnya nanti...

nurkass said...

selagi kita belum berdua, selagi itulah soalan tu akan ditanya..

kass pun sering diasak dgn soalan tu..nak jawab pun tak guna..lagi byk pulak soalan yg timbul nanti..

senyum je lah yg jd jawapan pd soalan diorang tu..hanya allah yg mengetahui apa yg terbaik buat hambanya..

Pn Kartini said...

Assalamualaikum my dear:)

.....senyum je..
Begitulah ragam manusia..
Kadang2 memang mudah berkata2..bertanya2an..!
tapi sukar utk berfikir2 dahulu perasaan orglain...sebelum berkata2!

senyum jekk lah ekk..
kita pegang..Ajal Maut Jodoh Pertemuan..semua kerjaanNya..Redha..InsyaAllah..kan tiba masa & tikanya...:):):)

Kakzakie said...

Allah tahu apa yg kita tak tahu. Mencari yg baik tidak semudah memberi yg baik. Hati org tidak mudah diselami melalui paras rupa.

Pasti ada yg terbaik akan diperolehi dari ujian yg Allah beri.

sahromnasrudin said...

assalamualaikum...

asyik kawen je org tanye..suruhla depa tanye lain..sedap cikit kan huhuhuhuh

~PENCHENTA~ said...

no worries. mak saya kawin umur 27. dapat je 9 orang anak. tu pun dah ikat. kalau umur 29, tambah tolak boleh lagi nak dapat 8. kih3.

Khairi said...

baru 29. tau ada juga risau. tp still nk bagitau, cool fida cool. keep the last for the best.

fuad ansari said...

La.. Dah 29 ke.. Ingatkan baru 23.. (",)

shy_wani said...

kak fida..
sy sgt setuju dengan shameel Iskandar.
tak perlu terburu-terburu..tak perlu ada peer-pressure. saya tahu Allah dah rencanakan yang lebih yang baik untuk akak.
perempuan baik untuk lelaki yang baik.
InsyaAllah..

nahmy said...

jgn pikir & membicarakan sgt...nanti 'depression' dtg menjenguk. ceria dan segarkan minda! :-)

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Kalau dulu saya perhatikan senyuman Afida sebelum pergi mengerjakan Umrah dahulu begitu bersahaja apabila diajukan pertanyaan demikian rupa. Siapa yang tidak mempunyai masalah? Semua manusia ada masalah utk membuat pemilihan yg terbaik dlm hidup mereka. Pemilihan perlu penyaringan dan perlu penelitian. ketelitian inilah kita perlu mengkaji AlQuran dan Hadis sebagai panduan hidup krn didalamnya banyak terdapat rahsia2 Qadha` penghidupan kita di hari muka. Bukankah setiap tindakan skrg ada tindakbalas pada hujungnya?. Surah AlBaqarah:148وَلِكُلٍّ۬ وِجۡهَةٌ هُوَ مُوَلِّيہَا‌ۖ Pada tiap2 wajah (permulaan/ setting point) ada arah hala tuju yg mengadapnya.
Allah SWT tidak akan membiarkan selama2 kita berada dlm keadaan begini sehinggalah ia pisahkan diantara baik dengan yg buruk. Surah AliImran:179مَّا كَانَ ٱللَّهُ لِيَذَرَ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ عَلَىٰ مَآ أَنتُمۡ عَلَيۡهِ حَتَّىٰ يَمِيزَ ٱلۡخَبِيثَ مِنَ ٱلطَّيِّبِ‌ۗ وَمَا كَانَ ٱللَّهُ لِيُطۡلِعَكُمۡ عَلَى ٱلۡغَيۡبِ وَلَـٰكِنَّ ٱللَّهَ يَجۡتَبِى مِن رُّسُلِهِۦ مَن يَشَآءُ‌ۖ
Namun kini, wah dah mampu tersenyum panjang w/pun dalam kepenatan. Mungkin dah membuat saringan dan seterusnya membuat keputusan. Yang tinggal hanyalah menanti jawapan yg pasti... Wallahualam

Afida Anuar said...

Mutiara-->haaaa, book fair bila tu MUtiara.. dekat mana? insyaAllah ada jodoh kita jumpa..jom;)

Abdul Razak-->Waalaikumusalam.. alhamdulillah saya di sini sihat2..tenang2 aje kitak..moga kitak di sana pun begitu juga..he he.. insyaAllah saya yakin sangat2 tu saudara. cuma tulisan saya ni sekadar perkongsian cerita sekeliling;)

Kass-->Ohh kita serupa ya? hehee... faham la kan, jodoh semua ni Allah yang tentu, dah usaha pun tapi Allah tak nak kasi lagi...sama2 kita berdoa yer kass..

kak Tinie-->Waalaikumusalam my dear kak tinie..ada sesetengah orang tak faham kak soal ni. Takpe la. kita maafkan lah dia.. hehe..thanks kak..

kak Zakie-->InsyaAllah kak zakie, moga2 dengan izin dia. Ujian ni pun sebenarnya rahmat..

Sahrom-->hehe sahrom.. mana boleh macam tu sahrom... tak kisah la diaorang nak tanya apa pun;)

Penchenta-->insyaAllah penchenta, kalau ada umur panjang, rezeki anak ramai.. eh suka tau anak ramai2. macam adik beradik saya pun 9 orang... meriah je rumah;)

Khairi-->hehe..khairi, yeaa..maintain kool ni..dun wori;)

Fuad Ansari-->eh bukan 29..silap...92:P

Shy-->InsyaAllah Shy, moga2 macam tu la. Allah Maha Tahu yang terbaik utk kita semua. Sebab tu dia kasi segalanya sesuai dengan keadaan kita

Nahmy-->Tak pkir sangt pun, tu pun bicara pasai akak tu baru je masuk opis saya tu nahmy, tu yang dia boleh terkeluar cerita tu. btw, im good.. im great;)

Tajnur-->Waalaikumusalam wbt.. Tajur! Nampaknya Tajnur pun kesibukan ya. Mungkin ada hal-hal di sekolah yang patut di selesaikan. Ada majlis kat sekolah barangkali.. eh apa saya merapu hingga ke majlis di sekolah Tajnur ni? ok abaikan.. err

Alamak..macam mana Tajnur tahu senyuman saya sblum pergi umrah bersahaja bila orang tanya bab ni? uishh ada pasang cctv ka? hhehehe..Allahuakbar Tajnur, jangan salah anggap dgn senyum panjang yang saya tulis tu, bukannya bermakna tengah nk buat saringan atau keputusan, atau apa sajalah yang Tajnur fikir.. nothing..im just me, still here.

apa pun, ketetapan Allah itu saya yakin... setiap apa yang Allah dah rencanakan tu saya yakin...pasti...pasti ada hikmahnya. pasti ada yang terbaik utk saya, utk kita semua..insyaAllah..

Kamsiah said...

salam
semuanya telah DIA tulis..bila,dimana,dgn siapa...

kalau asyik ditanya..tak payah jawab...senyum ja..lagi dijawab lagi sakit telinga...

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Ya Afida, sibuk dgn Penggantian Hari Sekolah semalam dan Perjumpaan PIBG. Kena bertugas bahagian persembahan Macromedia Director & Powerpoint pada Mesyuarat PIBG. Ala yg simple2 sbb kita bukanya org IT sepenuh masa. Cuma tangkap muat je...

Afida Anuar said...

Kak Kamsiah-->Salam kak..yes, saya yakin tu, sungguh2 yakin... insyaAllah akan sentiasa tersenyum...

Tajnur-->Waalaikumusalam wbt.. ...Oooo, patut la. wahh tangkap muat pun tapi mantap!! mahir guna Macromedia Director saya tak pernah guna pun..err nama je saya ni budak IT. Yang biasa saya guna Macromedia Dreamweaver dan flash je. Nanti bole kasi tutorial;)

intan.maisarah said...

assalamualaikum


kadang kadang
jadi muak kah bila ditujukan soal kahwin?

hehe
ada la tu jodohnya
:)

nur aisya humaira said...

ehem2...amin, teringn gak nak kawin..ngeh2...:)

Jodoh kat tangan ALLAH kan kak??ape nak risau, org lain plak duk kalut pasal kte...aihh, pelik org kite ni..:)

IMANSHAH said...

31 dah cek, biasa je

Afida Anuar said...

Sara-->Waalaikumusalam sara...hmmm..takde la muak sangat, lebih kepada...errr..abaikan je la..

Aisya-->dh nama pun manusia..fitrah dia kawin la kan? he he..itu la..jodoh Allah dah aturkan tu..takpe2..biarkan depa.

Shah-->hangpa laki lain shah, orang kata, laki kalau lagi berumur,saham lagi naik.. macam mas 10...yer dop?

h A n Y S said...

sy nak masok 24 baru, pon dah diaju soalan2 gtu..adehhhh~ =.='

Afida Anuar said...

biasa la tuh dik...soalan wajib ditanya pada setiap perempuan yang masih bujang tak kira berapa umur nya..heh!..

Musyari Aulia said...

senyum itu indah,, keren ya artiklennya,, kalo ada waktu mau lah baca semua artikel disini,,,

ooh iya gan
ikuti bisnis murah mau,, modalnya cuma 18 ribu rupiah,,, peluang anda 181 juta,,, tak ada penipuan disini,, tadi malam saja saya dapat 20.000
hanya di www.18ribu.com/?id=raystaycool
ikut dari id saya ya mas,,, ada bonus untuk anda,, atau konfirmasi dulu lewat sms ke 085277642025

 

Browse