Bila Bendul Dilangkah...

Tuesday, April 26, 2011
Berbekalkan dua kali pengalaman dilangkah bendul oleh dua orang adik lelaki saya... alhamdulillah, pengalaman itu banyak mengajar saya erti ketabahan, erti kesabaran, erti manis kehidupan, erti perubahan dan banyak macam lagi erti yang tersirat dan tersurat yang saya tak dapat nak senaraikan di sini..err. Eh sungguh, banyak erti!..Saya tak tipu..

Tiba-tiba, dalam melayari kehidupan di alam fana yang semakin ke penghujung ni, terdengar pula berita ada beberapa orang teman rapat saya juga bakal dilangkah bendul oleh adik-adik mereka tak lama lagi.

Sempat saya bergurau.... "Laaaa, nampaknya kau dah terkena jangkitan 'langkah bendul' aku ni!". Mereka gelak. Mereka ketawa.

Namun dalam gelak dan tawa mereka, saya tau jauh di sudut hati mereka, apa yang mereka risaukan, apa yang mereka takutkan. Pengalaman selama 2 tahun berturut-turut itu banyak mengajar saya. Ya, peluru-peluru kata dari beberapa orang manusia yang tak berapa nak memahami hakikat kehidupan insan...errr.

Sakit bila terkena....tapi, seperti kata orang. Orang mana entah yang kata. Mulut tempayan bisa kita tutup. Namun mulut manusia. Takkan pernah kita bisa. Biarlah mereka...

"Eh adiknya dah, kakaknya bila pulak?", Kakaknya senyum.

"Tu la, kakaknya memilih sangat!!", Kakaknya senyum lagi.

"Kereta kakaknya besaq kot, pasai tu orang lelaki takut nak dekat!", Kakaknya senyum lagi dan lagi.

"Entah-entah takde orang ndak!..er", Kakaknya senyum lagi dan lagi... dan lagi ^_^

Teman-teman yang bakal melalui harinya, bersabarlah....sesungguhnya ini adalah ujian. Kita manusia diuji dengan bermacam-macam ujian, bermacam-macam dugaan. Terimalah dengan sabar dan redha, insyaAllah...pasti....pasti ada kemanisan, pasti ada rahmat. Pasti ada kebaikan yang terselindung di sebalik duga dan luka ni.

Tetiba terasa entry ni berbaur emosi campur motivasi pulak...errr...ok bye!


PS: Bila ianya adalah sesuatu yang melibatkan hati dan rasa, percayalah ia bukan perkara kecil. Minta sungguh-sungguh dengan Tuhan. Moga ketabahan selalu datang, rasa ada yang takkan hilang. Hati sentiasa lapang dan diri selalu tenang. InsyaAllah... (pesanan untuk diri sendiri juga, ok, bye lagi sekali! heh)

23 comments:

IMANSHAH said...

boleh dapat persalinan kan?? mintak la myvi ke

Anak Pendang Sekeluarga said...

Salam ziarah,menarik artikel yang saudara/saudari/puan tulis,saya menjemput saudara/saudari/puan untuk memberi komentar,cadangan untuk penambahbaikan atau pandangan terhadap artikel terbaru saya.Semoga jasa saudara/saudari/puan dibalas oleh Allah SWT.Mana tahu kemungkinan kita berbeza pandangan,jesturu itu,di harapkan dapat berkongsi bersama.

Yan said...

Sabar je lah Fida.. Org nak cakap mmg sedap mulut dia aje.

Akak ada adik perempuan ygnmasih belum kawin2 lagi. Umur dah masuk 36. tp selamba je dia..hee..

~PENCHENTA~ said...

Lain orang, lain tanggungjawab yang terletak di bahu. Manjadi kakak lebih susah dari menjadi abang. Perlu extra tabah. Kalau orang kata abang yang tak kahwin tu cekal, kakak yang tak kahwin dabel, tripel cekal. Oyeah! Hehe.

Jangan risau, semuanya sudah tertulis. Ada hikmahnya. :)

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Langkah bendul? Bukankah ia cuma adat melayu bahawa yg melibatkan adik perempuan sahaja? Walau apa sekalipun, yang penting adalah `self-esteem` kita. Tidak mudah terpengaruh cakap2 lagho / buang dan tidak perlu simpan dihati walau apa pun anggapan mereka. Bukankannya mereka yg menentukan perjalanan hidup kita samada senang atau susah. Dan bukan juga mereka memikul beban yang kita perlu tanggung! Cumanya, hati seorang perempuan, mudah sangat dilamun perasaan atau ini tengah bulan mengambang ke? Dah agak dah.... Wallahualam

fuad ansari said...

Sabar kak erk..(",)

"Eh adiknya dah, kakaknya bila pulak?"
Mungkin lagi 10 tahun kot.. Biasala, nak enjoy dulu..

"Tu la, kakaknya memilih sangat!!"
Tak la, mmg saja tak nak pilih..

"Kereta kakaknya besaq kot, pasai tu orang lelaki takut nak dekat!"
Haa, tau takpe..

"Entah-entah takde orang ndak!..er"
Mungkin jugak la..

Teringin saya nak jawab mcm tu kalau sy berada di tempat akak.. kadang2 kena jawab je kak.. wat selamba je..jgn ambik serius sgt kata2 depa.. (",)

lu'lu' wa marjan said...

what ever it takes...you're not alone...=)

r.o.l. said...
This comment has been removed by the author.
Afida Anuar said...

Shah-->Okey, nanti saya suruh kawan saya tu mintak. Wktu saya dulu tak dpt apa2 pun shah... entah dah diaorang tak kasi, saya pun tak mintak.. adat je kan semua tu;)

Anak Pendang Sekeluarga-->Thanks anak pendang.. insyaAllah we'll do soon;)

Kak Yan-->thanks kak yan..mungkin sbb depa tak rasa kut.. takpe2 kak..adat la tu kena tnya;), sabar je...insyaAllah kak, akan jumpa jdoh dia satu hari nnti tu.. fida doakan..

Penchenta-->Akak rasa pun macam tu dik...errr. alamak puji diri sendiri ke? he he.. insyaAllah akak yakin sungguh2 tu. Dun wori eh;)

Tajnur-->Waalaikumusalam wbt..oo eh? saya ingatkan adik laki pun kira langkah bendul jugak... klu macam tu bendul saya tak kena langkah lagi la ni..hoooreyyyy.. he he.. abaikan saya..heh!

a'a, betul2..bukannya mereka. InsyaAllah saya tak simpan dalam hati. Cuma waktu kejadian tu je yang terasa. tu pun sikit jah...errr...eh..eh, tak nampak pun bulan mengambang.. Tajnur nampak bulan lain kut ni...errr..ok bye! (",)

Fuad-->Dik, Alhamdulillah...kesabaran tu masih akak genggam kemas..thanks..boleh je sebenarnya akak nak jawab tu, takut nanti jadi pesen lain... kang tak pasai-pasai pulak nanti errr.. he he.. senyum je la.

Kak Hanan-->thanks kak hanan..insyaAllah..i know im not;)

Rol-->Thanks rol, sudi kasi peringatan.. insyaAllah saya tak lupa tuk belajar. Buku pun ada yang dah beli ni...errr;)

Kehelan said...

Fida... nnt letak butang LIKE... nak LIKE je, malas nak komen... hihihihi

nurkass said...

hurmmmm...
emmmmm..gulpppp..haihhhhh..
sukarnya nak ungkap sesuatu pasal perkara nih..walaupun kass mungkin bakal laluinya tapi....ntahlah fida..pahitnya rasa nak ditelan...

Khairi said...

saya setuju dgn Kay. ;p

Fida, the time will come. InsyaAllah.

Pn Kartini said...

salam dear:)

Sabar yaa..
biarkan apa yang mereka nak katakan..
dah memang mulut tak leh ditutup
sebegitulah adabnya..

Apa2 ketentuan dariNya jua..
SMILEEEeeeeeeeeeeee!

Norsha said...

salam fida,
jgn bersedih ye,
manusia merancang, Allah menentukan
InsyaAllah .....sampai masa nanti
bersangkabaiklah........

hidayu samsudin said...

salam kak,

jgn sedih eh,jodh kan allah yg aturkan

allah dh aturkan jodoh yg terbaik untuk akak,sbar eh...doa yg penting

doa nangis2 mntak kat allah...

Afida Anuar said...

Kay-->Alamak kay, facebook dah arwah, malas jugak la nak letak..hehhe

Kass-->Kass, Fida doakan kass tak perlu laluinya. Tapi jika takdir Allah kass kena lalu jugak..bersabar, kuatkan hati..insyaAllah... spt kata sahabat2 di sini, jangan amik pusing sangat apa diaorag kata. Bukan diaorang yang bagi kita segalanya..iyer dak...

Khairi-->Khairi, i know... i know... dont worry.. ;)

Kak Tinie-->salam my dear kak tinie.. insyaAllah kak.. senyum tu tak pernah lekang.. Allah kasi tabah thru senyum.. kan kak;)

Norsha-->salam kak.. alhamdulillah... fida yakin tu kak.. eh eh..fida tak sedih kak.. serius.. alamak entry ni entry sedih2 ke? he he

Ayu-->salam ayu... ayu, akak tak sedih dik... sebab akak yakin semuanya Allah dah aturkan. yakin sangat2 apa yang Allah dah kasi, bakal kasi, itulah yang terbaik tuk akak, tuk kita semua... insyaAllah, doa tak pernah tinggal, sabar tak pernah janggal...

DrSam said...

hati dan rasa itu tidak pernah berdusta. Yang terbuku biar terlerai dan yang terpendam biar bertemu sinar. semoga Dia memberi kesabaran dan ketabahan.

Afida Anuar said...

Dr Sam...
Yang terbuku dah lama terlerai
Yang terpendam dah lama bertemu sinar..

InsyaAllah,moga2 ujian ini tanda kasih Dia, buat hamba yang selalu alpa...

maya amir said...

sabar ye..org takkan abis bercakap..kalau dah kawen, depa tanye bile nak ade anak, kalau dah ade anak laki, depa tanye bile nak ade anak pompuan lak..mcm2 laa.. ape yg terjadik, ade hikmahnya.. cepat atau lambat tu urusan Allah..kalau ade jodoh, Allah ckp esok kawen..esok jugak kawen.. abaikan ckp2 org, kite just live on our own:)

nur aisya humaira said...

owh,akak ku..sme laa kite ye...tpi aisya ok lagi sbb mak back up...keh2

lagi pn aisya tak keje lagi...ngee~~

kadang rase seronok jugak ditanye begitu, nampak sgt dieorg care dekat kite...Aisya menjawab je, tapi dlm gelak2 laa...:)

MaizaC'Joe said...

akak...

kalau bercakap bab ni... risau juga Maiza bila banyak sangat pertanyaan. ermm, kalau tak ada persoalan dr pihak lain2 ok ja.. motivasi diri tu ada.. kalau langkah bendul adik sendiri blom lg.. klu cousin dah ramai... tapi buat dekk ja la.. klu yg tanya tu.. klu perlu jwp.. jwp kak.. tp jwp dng berhemah kan... hehe.. Maiza pun ada yg ckp "krj peg, keta besar.. sbb tu org takut.. cikgu cepat org masuk.." errr.... nyampah kan.. InsyaAllah bg Maiza.. minta dan terus berusaha.. nak bg tu Dia kan.. kalau ada Alhamdulillah... :)

Afida Anuar said...

Maya Amir-->he he..itu la kan kak... insyaAllah kak. bahagia tu bukan apa yang orang lihat... tp apa yang kita rasa kan?

Aisya-->oh adik ku... mak akak pun back up.. tp ada masa2 mak takde kat sisi, terpaksa la kontang kanting senyum sorang diri bila ada yang bertanya. he he... a'aa kan, diaorang sayang kat kita tu, pasai tu diaorang tanya kot!..

Mai--> yer mai...eh tak payah la nyampah.. nak buat macam mana. mulut manusia kan... insyaAllah... ada nanti tu..Allah dah tetapkan. cuma cepat lambat jah;)

Ms. Wanniey said...

huhu... sy pon bakal dilangkah bendul jugak... huhu.. apa2 pon kena tabah menghadapi kenyataan... :P anyway thanks for artikal... jumpa jgk yang senasib... :)

 

Browse