Biru di Pagi Rabu...

Wednesday, January 05, 2011
Ada sahabat jauh tanya kat saya.

"Orang yang takdak rezeki ni, tau dak sapa? Cuba teka..."

22 comments:

nurkass said...

assalamualaikum tuan rumah..
erkk..takde talian hayat ke fida..hehe..mesti orang yang malas dan yang tak pernah bersyukur dengan setiap pemberian allah swt..betul kan..

Kehelan said...

nak tau!

Abd Razak said...

Assalamualaikum saudari afida..

Moga saudari dikurniakan kesihatan yang baik serta sentiasa dalam rahmat kasih sayang~Nya..

Setiap makhluk dah ditetapkan rezekinya oleh Allah Taala cuma kena rajin berusaha mencarinya serta bertawakal kepada~Nya..

:):)

Yan said...

Alahhh penat lah nak teka.. Give up..hee

r.o.l. said...

Orang yang dah mati...?

aliff muhammad said...

Orang yang bukan orang!

Bijen M. said...

Siapa siapa?
Ha ha.

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Emmm dia dah buat dah! Ini mesti dok berkawan dgn Mekdi, dah tak orang lain nak dok bersembang. layan je lah mekdi Oi! Mmmg kalau orang dah takda, nak rezeki apa benda, dah mmg org tu tak ada! Walau macamanapun, disisi Allah SWT, ketentuan bagi rezeki dan takdirmenimpa seseorang itu telah pun ditetap sebelum ia dilahirkan! Surah Alhadid:22مَآ أَصَابَ مِن مُّصِيبَةٍ۬ فِى ٱلۡأَرۡضِ وَلَا فِىٓ أَنفُسِكُمۡ إِلَّا فِى ڪِتَـٰبٍ۬ مِّن قَبۡلِ أَن نَّبۡرَأَهَآ‌ۚ إِنَّ ذَٲلِكَ عَلَى ٱللَّهِ يَسِيرٌ۬ Tidak ada sesuatu kesusahan (atau bala bencana) yang ditimpakan di bumi dan tidak juga yang menimpa diri kamu, melainkan telah sedia ada di dalam Kitab (pengetahuan Kami) sebelum Kami menjadikannya; sesungguhnya mengadakan yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. Wallahualam.
p/s siapa orang jauh tu ye, org Kulim kut ......

natni said...

org yg xde rezki la kn..

psssttt : sapekah?

IMANSHAH said...

orang yang mana ye..orang yang bukan rezeki dia

Khairi said...

pendek sangat la susah mau teka huhu. cuba ulas sikit :)

Afida Anuar said...

@kass-->waalaikumusalam kass..hehe, kat sini tak main talian hayat kass..dan jawapan kass adalah salah..hehe.cuba baca komen fida kat bawah sekali...

@Kay-->hehe..ace cuba baca komen kat bawah sekali kay;)

@Abdul Razak-->Waalaikumusalam saudara abdul razak..Alhamdulillah..moga2 saudara di sana pun begitu juga..
A'aa..kene rajin dan tawakkal, insyaAllah..rezeki kita ada.

@Kak Yan-->hee...ok akak baca jawapan saya kat bawah sekali.

@ROL-->ehem ehem.... ssshhh..senyap2 rol..hehe

@Alip-->hehe..salah la alip...

@Bijen-->Cubalah teka..hahaha.. cuba baca jawapan kat bawah sekali..

@Tajnur-->Waalaikumusalam wbt!errr..kenapa dikaitkan dengan Mekdi pulak..adehh Tajnur ni, ada-ada aje.hehe..dah nama pun housemate kan Tajnur, mesti la selalu berkawan;)

PS: Orang kulim? salah! tolak 15 markah!..heh

@Intan-->Salah...kalau intan tolak 10 markah...

@ImanShah-->Shah...salah.. Tolak 5 markah:P

@Khairi-->Eh dah jelas dah tu soalan dia. hehe..

Jawapan dia adalah orang yang dah meninggal dunia/orang mati. ROL, kalau saya anjur pertandingan, mesti ROL menang ni..hehe.

orang yang dah meninggal dunia/orang mati, walaupun dalam bank dia ada 10 juta. Tapi tu bukan rezeki dia dah la. Sebab dia dah mati...dah takde apa2. Harap semua berpuas hati dengan jawapan;)

naimisa said...

salam, orang yang gemar tidur lepas Subuh.

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Jwpn sy bknlah org Kulim cuma saya tertanya2 sahabat jauh tu sapa ye?
Jawapan `orang mati` tu pun salah sbb Allah SWT berfirman,`Dan jangan sekali-kali engkau menyangka orang-orang yang terbunuh (yang gugur Syahid) pada jalan Allah itu mati, bahkan mereka adalah hidup (secara istimewa) di sisi Tuhan mereka dengan mendapat rezeki. QS 3:169
Pada hakikatnya mrk mmg mati tetapi demi kemuliaan berjuang kejalan Allah SWT, Allah tidak izin kita gelarkan mrk mati krn berada disisi Allah SWT dgn penuh rezeki. Wallahualam

MaizaC'Joe said...

Assalamualaikum

alah tak dan nak teka :) ok jg buka2 terus dpt jawapan hehe...

Afida Anuar said...

@Naim-->Salam naim...jawapan naim salah. saya dah bagi jawapan tu;)

@Tajnur-->Waalaikumusalam wbt. hehe.. Saya tau orang Kulim tu bukanlah jawapan tajnur bagi soalan saya, orang Kulim tu Tajnur maksudkan sahabat jauh saya kan? Salah juga, bukan orang Kulim. hurmm...orang utara tapi bukan Kulim. Bole dak bagi jwpan mcm tu? huhu

hurmm...kalau mcm tu Tajnur, bole dak consider jawapan orang yang takdak rezeki ni mcm ni, orang mati yang tidak syahid di jalan Allah? errr

@Maiza-->Waalaikumusalam mai..hehe Mai terlambat;)

starsyeea said...

errr...a'ah kan...

hehehe :)

machonyer said...

org yg mati bukan mati syahid pon berkemungkinan mendapat rezeki..mungkin die meningalkan anak yang soleh,harta yang digunakan kejalan Allah dan amal yang terus menerus(ilmu yang diajar).bukankah itu harta bekalan akhirat?.

r.o.l. said...

Saya menang?

Apa hadiahnya? :-D

Apa pun, saya jawab berdasarkan apa yang saya pernah dengar, iaitu ada malaikat yang ditugaskan untuk mencari rezeki seseorang sebelum nyawanya dicabut. Selagi mana rezekinya ada, selagi itu dia diberi peluang untuk hidup. Sejauh mana benarnya perkara ini, saya masih mencari nasnya. Pastinya ada di sini yang lebih arif tentangnya daripada saya.

Jawapan Ustaz tajnur pun kuat juga sebab dia bawak mai hujah.

p/s: Kalau nak bagi hadiah, tak perlulah mahal-mahal. Kalau bagi hanya sekadar sebuah laptop Macbook Pro pun saya terima kasih banyak-banyak :-D

Afida Anuar said...

Starsyeea-->hehe..

machonyer-->hurmmmm.... ni maksud saya, rezeki seseorag itu di dunia. Begitulah maksud soalan sahabat saya..

ROL-->hehe, saya kata kalau saya anjur pertandingan. Tapi saya tak anjur pertandingan pun;P

a'aa itu la pemahaman saya rol,berkaitan rezeki kat atas dunia ni...

Amboiii, hadiah... demandnyerrr dia!!hehe

machonyer said...

la ade hadiah ke,bak mai secawan~

Afida Anuar said...

nak secawan je?...hehhe

 

Browse