Lelaki Soleh...

Tuesday, April 06, 2010
Saya menarik nafas kesyukuran tatkala mata masih lagi diberi peluang untuk menatap wajah subuh hari. Wajah subuh yang sunyi dan sepi. Sunyi dari kelelahan dan kesibukan. Sepi dari keriuhan dan kebisingan. Ada susuk tenang menanti di subuh hari, lantas saya menghampirinya sambil mengucapkan salam manis. Tenang menyambut salam saya sambil tersenyum indah...

Semalam saya sempat menelefon kampung, bertanya khabar mereka-mereka yang sangat saya kasihi. Adik-adik kecil saya Huda dan Nabilah lah yang paling kecoh tatkala menjawab khabar saya. Berebut-rebut untuk bercakap dengan saya. Kadang-kadang boleh bawa gaduh sementara. Saya jenis yang tidak suka akan keriuhan dan kekecohan, tapi keriuhan dan kekecohan mereka, amat saya dambakan.

Pot pet pot pet, tatkala bersembang dengan mereka, tiba-tiba saya teringat akan doa yang saya ajarkan kepada mereka sewaktu di kampung dulu-dulu. Saya tanya sama ada mereka masih membaca doa yang saya ajarkan itu atau tidak? Nabilah nampak serba salah.

"Ada masa Lah ingat, Lah baca la. Ada masa Lah lupa, Lah tak baca, erkkk", kudus je jawapan Nabilah.

"Tapi kalau Lah tak baca, macam mana yer Kak Nor?" tanya Nabilah lagi. Saya sengih. Dah agak dah.

"Maknanya Lah tak sayang Kak Nor!!", usik saya. hehe

"Alaaa, Lah sayang Kak Nor..sayang sangat-sangat! Ok, lepas ni Lah janji Lah baca doa tu untuk Kak Nor,tiap-tiap hari!!", janji Nabilah. Huda yang berada di sebelah Nabilah kedengaran masih merengek-rengek minta bercakap dengan saya.

Waktu saya di kampung, kebiasaannya mereka berdua akan bersolat bersama-sama saya. Pantang kalau saya solat sendirian atau tinggalkan salah seorang dari mereka, pasti salah seorang itu akan merajuk.

Usai solat, saya selalunya membaca doa sedikit kuat disebabkan kehadiran mereka di sisi...habis doa versi arab, saya sambung versi melayu. Kasi mereka dengar dan faham apa yang saya doakan. Saya siap pesan lagi, 'lepas ni kalau Kak Nor tak ada, Huda dan Lah mesti baca doa-doa tu dan doa yang Kak Nor ajar tiap kali lepas solat tau!'. Mereka angguk bisu. Mengikut perintah barangkali.

"Huda, ingat lagi tak doa untuk Kak Nor yang Kak Nor ajar dulu? Macam mana doanya?" tanya saya menguji Huda semalam.

" Ya Allah, kahwinkanlah Kak Nor dengan lelaki yang solehah..eh solehhhhh",huda.

"AMINNN!!!"...

PS: Pasal jodoh lagi!!? Fida!!!!!

erkk^_^,

18 comments:

starsyeea said...

hahaha...akakkkk, nape buat lawak sangat ni ha? nape kak? nape??? hahaha...

camtu sy pon nak doakan akak jugak lah...mcm huda...:)

Allah will fares u fair akak, u deserve the best!

(^_~)

:.Yus.: said...

hahahaha kelakar la entry k fida kali ni.saspen je.igtkan apa doanya.rupa2nya doa cepat kawen ye..

isnyaAllah akak yus pn doa mg akak cepat bertemu jodoh amin :)

Sesumpah said...

aishh asik pasal jodoh nih, tak lama lagi lah tuh. InsyaAllah :))


*Amiiiin :)*

Khairi said...

jodoh ada. cuma blom jumpa. kan?


:)

Abd Razak said...

Salam sdri..

Yakinlah, bila kita sungguh-sungguh memiliki niat dan permohonan yang tulus, suatu saat Allah akan berikan jodoh kepada kita. Boleh jadi cepat dan boleh jadi lambat, hanya Allah yang tahu. Selama kita masih bernafas, jangan sekali berputus asa dari rahmat Allah.

Berdoa dan berusahalah..

unclejoe said...

Ya Allah ... pertemukanlah dia dengan lelaki yang dia dambakan..lelaki yang memimpin dirinya dan isterinya ke jalanMU, semoga pertemuan mereka akan menambahkan lagi keimanan mereka terhadapMu...amin..

Tirana said...

Agaknya jodoh Fida semakin dekat sebab itulah asyik dok cerita pasal jodoh aje..hahaha

Afida Anuar said...

Starsyeea-->erkk..alamak, lawak ke?hehehe..enjoy!!...Aminnn for the doa Dik! InsyaAllah..

Yus-->hehe...sje je buat saspen sket..Aminn, terima kasih yus!

Sesumpah-->hehe..saje santai2..Aminn sesumpah..thanks for doa.

Khairi-->yeap..saya yakin tu;)

Abdul Razak--> Salam..InsyaAllah...sy takkan pernah putus asa dr rahmat Dia..Terima kasih atas kata2..

UJ-->AMINNNN...Uj...tulusnya doa. jangan buat fida menangis di pagi hari..hoho

Kak Tirana-->erkk... Aminn..agaknyer kut..hehe.. waAllahualam akak. Hanya Dia je yang tahu;)

niwtode said...

haha, fida. dulu masa aku tingkatan satu, ustazah kat sekolah dah suruh mula doa pasal jodoh.. "ya Allah, kurniakanlah aku jodoh yang soleh.. aminn." lepas 13 tahun barulah doa tu makbul. :P

ps: ya Allah, kurniakanlah kak nor dengan lelaki yg solehhhhhh~

munn said...

wah sudah jumpa calonya ya fida, taniah la..apa2 pn teruskn berdoa..sama2 la kita yer berusaha menjadi yg terbaik, berdoa utk yg terbaik n mengharap yg terbaik...

anyhoo, entri anda benar2 buat sy tertawa..ekekeke

Rashid said...

Aminnnnn ..

ermm. Padanlah muka tu berseri je. Rupanya ada orang yang tolong bacakan doa.. hehe

Afida Anuar said...

Edot-->Alhamdulillah, doa kau dimakbulkan Tuhan edot...Aminn..insyaAllah, moga2 doa ko untuk kak nor tu pun dimakbulkan jugak!!>.thanks edot..

Munn-->erkk...nape ko kata aku dah jumpa..erkk..ramai je dah jumpa, tapii..hehe...insyaAllah..utk ko jugak munn...PS:aku pelik lagi sebenarnya sbb ramai kata entry ni lawak..hehe..mebe sbb keletah adik2 aku tu kut..ohoo..

Cikgu Rashid--> Aminnn... alamak, cikgu mana penah tengok muka saya mcm mana:P.... insyaAllah saya doakan tuk cikgu jugak! berjumpa dengan belahan jiwa yang sebaiknya...Aminnnn

tajnur said...

Salam!
" Ya Allah, kahwinkanlah Kak Nor dengan lelaki yang solehah..eh solehhhhh",huda.

"AMINNN!!!"...
Siapa jodoh Kak Nor tu dah ditentukan Allah SWT cuma peringatanNya dalam Surah AlBaqarah:221`.... dan sesungguhnya hamba mukmin itu lebih baik dari org musyrik dan jikalau ia menakjubkan kamu, (krn) mrk menyeru kejalan neraka..`
Musyrik disini mengikut tafsir Ibnu Katsir adalah mrk yg menyalahi ayat2 Allah. Wallahualam

Afida Anuar said...

Tajnur..Salam!!

saya yakin, memang telah Dia tentukan segala-galanya...dan saya berdoa moga dia yang ditentukan Dia itu adalah hambaNya yang soleh.. Terima kasih atas peringatan...

InsyaAllah kalau dikurniakan umur yang panjang...

UstazCahaya said...

Salam Fida.

Trimas banget deh;D

Di masa saya sdg dlm serius yang amat ini dan ketika urat2 muka saya tegang entry ini membuat saya tersenyum..

Saya ada seorang adik perempuan yang masih kecil umur 6 tahun. kadang-kadang pada waktu tertenu saya ajak adik itu berdoa, contoh macam 'Ya Allah berilah abang saya idea untuk menulis novelnya, amin'.

Saya selalu katakan pada adik kecil saya itu, bahawa Allah suka dengar doa anak-anak kecil. Dan dia suka berdoa.

Masalahnya, kdg2 adik itu gunakan doa juga untuk menyindir kita. Misal contohnya jika kita belum belikan keperluan dia, dia akan berdoa 'Ya Allah berilah abang saya duit banyak2 untuk beli aiskrim besar ya Allah..'

Mengingatkan itu dan membaca entry ini membuat saya sedikit terhibur pada waktu yang serius begini.

Apapun, saya aminkan doa adik kamu itu, Amin Ya Rabb Al-Alamin;-)

Afida Anuar said...

Salam ustaz cahaya..sama sama:D

Aminn ustaz..

hehe. boleh tahan jugak nakal adik ustaz yer, adik2 saya pun lebih kurang begitu la. Tapi bab doa nak aiskrim tu tak pernah lagi saya dengar...hhehehe

saya pernah terbaca yang budak2 kecil ni seolah seperti wali kecil, yer la, mereka kan tiada sebarang dosa lagi...sebab tu kadang2, kalau mereka berdoa, mudah Allah nak makbul..insyaAllah..

UstazCahaya said...

Itulah Fida. Semoga Allah memakbulkan doa-doa baik dari adik-adik kita yang kecil yang masih suci dan tulus itu.

Iya, adik perempuan saya itu memang bulih tahan juga.

Afida Anuar said...

Aminnn... InsyaAllah Ustaz..

;)

 

Browse