Adik-Adik...

Friday, June 24, 2011
Adik saya yang manja dengan panggilan Mekbu (yang kerja kat Kuantan tu), datang training kat Bangi ni sejak 2 minggu yang lalu. Alhamdulillah, tempat tinggal, makanan semua company dia yang bayar. Hujung minggu dia akan pulang ke rumah saya. Bosan, kalau hujung minggu dia terpaksa memerap di dalam bilik katanya.

Alang-alang dia ada kat sini, minggu lepas kami adik-beradik yang berada di perantauan ni berpakat tuk makan nasi ayam lagi buat kali kedua beramai-ramai kat rumah adik lelaki saya di Gombak. Tambahan pula adik ipar saya, Ija yang menunggu kelahiran baby pertama mengidam nak makan nasi ayam buatan saya...ehem ehem. Jadinya, demi tak menghampakan adik yang mengidam, saya pergi la ke rumah beliau pagi tu tuk masak nasi ayam.

Alhamdulillah...nikmat dapat makan beramai-ramai dengan adik-adik sampai bertambah 2 pinggan nasi ayam! (nak cakap nasi ayam sedap la tuh!! he he..err).

Lepas makan... petang...memandangkan rumah sewa saya paling dekat dengan Matrik UIA Nilai dan tempat training Mekbu di Bangi, maka saya la yang terpaksa menghantar Mekbu dan Nadirah pulang. Untuk menjimatkan masa perjalanan, saya menghantar Mekbu dulu ke Bangi.

Sampai di tempat training Mekbu, sebelum berpisah, Mekbu menghulurkan wang belanja untuk Nadirah yang masih belajar di matrik UIA. Allahuakbar, saya terharu campur gembira!

Saya bersyukur, apa yang saya buat kat Mekbu waktu dia belajar dulu, dia praktikkan pula kat adik kami yang masih belajar. Saya tak pernah pesan pun kat dia bab ni, saya cuma pesan kat dia jangan lupa kasi sedikit duit gaji kat mak ayah, tu je.. takut dia terlupa. Tapi tak sangka, dia tak lupa malahan memberi lebih daripada tu pula.

Betul la kata mak... bila jadi anak sulung ni, adik-adik akan ikut apa yang kita buat. Kita rajin belajar, insyaAllah adik-adik pun akan rajin belajar. Kita buat baik...insyaAllah adik-adik pun akan ikut kita buat baik. Kita masuk universiti, insyaAllah adik-adik pun akan ikut sekali masuk universiti.

Tapi ada jugak masanya, kita buat baik, adik-adik tak ikut buat baik. Kita nasihat, adik-adik tak nak dengar....degil adik-adik nih!

Adik-adik yang degil ke..kita sebenarnya yang salah?

Teringat kata-kata Prof Muhaya, apa-apa pun yang berlaku, kita jangan sesekali tunding jari salahkan orang, apatah lagi mencari salah orang, tapi tengoklah salah kita dulu. Kalau pun kita takde salah dengan adik-adik contohnya, (mesti ada jugak salah tu), mungkin kita ada salah dengan Allah. Bertaubatlah, perbetulkanlah, doalah sungguh-sungguh.... insyaAllah dunia pun akan berubah, penuh dengan kebaikan. Peringatan untuk saya sebenarnya…

Allahualam..

19 comments:

IMANSHAH said...

Kalau kelantan Mek Bu tu MEk Bunga

Iera Daniera said...

peringatan u iera jugak. lately wlpun takde keja tensen jer rasanya kat opis. so mgkin kah slh sendiri. aisshhh...mcm mana nk jd cool mcm akak ek... :)

senyumSOYA said...

hheehe..betul kate imanshah..heheheh
kalau adik2 lagi byak duit dr akak dy plak cmna kak fida? heheheh

shameel Iskandar said...

Salam afida.
adik beradik hendaklah tolong menolong. Sesama kitalah utk dijadikan tempat bersandar dan berpaut.

Sayang sbb sesetngah kes, ada adik beradik yg bermusuhan kerna perkara2 yg remeh.

fuad ansari said...

nasi ayam satu!! (",)

Sy setuju dengan kenyataan bahawa adik2 akan terikut2 apa along diorang buat.. sebab dulu bila mak ayah hantar kaklong sy masuk U, sy pun jadi teringin nak masuk U jugak.. so, yg sulung mmg kena tunjukkan contoh yg baik.. (",)

nur aisya humaira said...

Assalam kak..:)

nasi ayam satu, bungkus ye kak..hehe

bagusnye adk2 akak..:)

Mutiara Bernilai said...

wahh,,
bi|a kita nak jumpa ni kak,,
hu, teringin nak rasa air tangan akak,,

ahaha,, :)

a|hamdu|i||ah dapat adik beradik yg macam tu,, sama2 kita didik neh,, :)

Kakzakie said...

Membayangkan Fida macam Prof Muhaya yg saban pagi sabtu ada suara dia di corong radio. Kakak pun suka dengar motivasi dia.

Pada kakak ibu-bapa yg mendidik Kak Long menjadi baik itulah pucuk permulaan adik-adik pun turut. Entah banyak mana dah doa mak-ayah tidak kita ketahui...

Norsha said...

Jadi anak sulong, banyak pengorbanannya, moga tak dilupakan adik2 bila mereka dh berjaya nanti...

Tirana said...

Fida...

Kak Tirana tak ada adik...

Pn Kartini said...

ssalamualaikum my dear..:)

Pastinya fida seorg kakak yang mithali buat adik2nya...InsyaAllah..:):)

p/s:..bila yaa nak merasa nasi ayam fida nihh!mesti sodappp nih

Afida Anuar said...

Shah-->ni bukan mekbunga shah, ni mekbuyah;)

Iera-->akak cool ke iera? errr..fikir positif mcm ni je..waktu takde keje ni la peluang kita nak mantapkan diri dengan ilmu tambahan..cheewah, tp tu la..ramai yang buang masa je kan waktu takde keje...errr

SenyumSoya-->hehe...kalau adik2 lagi banyak duit dari kakaknya, maksudnya adik dia kenalah belanja kakak dia selalu... he he...takde la, alhamdulillah la senyumsoya, akak dia lagi tak kisah. rezeki kan Allah dah tetapkan..

Shameel-->Salam shameel, setuju2..apa2 pun, adik2 darah daging kita...ptut didahulukan dari orang lain..kalau ada silap salah sikit2 tu, lupakanlah, maafkanlah..

Fuad-->satu je fuad? nnti zaujah Fuad,husna? cukup eh share satu? he he.. a'aa,itu lah yang mak akak cakap waktu kecik2 dulu..suh akak rajin belajar, nnti adik2 akan ikut rajin....

Aisya-->sebungkus je dik? ehehhe...ada yang bagus aisya, ada jugak yang kurang bagus, macam2 kerenah adik2 ni..kita sbagai kakak, sabar je la..hu uh

Mutiara-->insyaAllah, ada jodoh kita nanti dik...

Alhamdulillah, ada yang bagus, ada jugak yang nakal nye mutiara, yang tak dengar kata, degil, malas belajar... mcm2 kerenah adik2 ni..hu hu

Kak Zakie-->fida pun suka dengar kak,tp nk jadi mcm prof muhaya tu, mcm langit dgn bumi lagi kak..hu hu, kena banyak lagi belajar, kena banyak lagi bersabar...

Kak Norsha-->banyak kak, pengorbanan banyak, tanggungjawab pun berattt sangat.tak minta dibalas pun kak..cuma nak depa berjaya dunia akhirat...kalau tak kat dunia, tp kat akhirat, insyaAllah

Kak Tirana-->Oooo..takpe kak, adik2 semua tu kurniaan Allah...kalau Allah tak kasi kak tirana adik, ada hikmahnya tu kak.. Allah kasi fida adik...pun ada hikmahnya...insyaAllah.

Kak Tinie-->Waalaikumusalam my dear kak tinie, hehe, insyaAllah, harap2nyer la...tp mcm jauh lagi je nak capai title mithali tu..

ps:insyaAllah kak, ada rezeki nanti...doakan eh..mana la tau boleh jemput kak tinie skeeluarga datang umah jamu nasi ayam;)

nahmy said...

adik setuju sgt dgn Kak Da. jgn nak salahkan org lain je...kan?...kan?? tp kan adik kekadang 'bosan' gak jd anak sulung ni...camna tu?

menusuk hati said...

mek bu,jaga diri baik2..hehe..nanti kita makan nasi ayam ramai2 nak?

IMANSHAH said...

kalau istilah glemer, adik2 tu geng patah tangan,,auww

Afida Anuar said...

Nahmy-->he he..aaaa, Kak Da pulak dah...adik?sapa adik ni?aduhhhai adik..adik... errr..bosan? buat la jadi tak bosan...hurmm..contohnya jgn berlagak jadi anak sulung, berlagak jadi anak bongsu pulak ke..hik~

Menusuk Hati-->he he..mekbu kata...Baekkk... insyaAllah, ada rezeki dapat jemput teman2 kat sini pulak makan nasi ayam;)

shah-->err, tak pernah dengar pun istilah glemer tu...he he

sahromnasrudin said...

assalamualaikum sahabat..

saya teringat kata-kata bos saya..

"jika anak murid gagal dalam peperiksaan, takkan kita mahu salahkan guru yang mengajar"..

ingat entri saya" tanya sama pokok apa sebab goyang"

nurkass said...

amboiiii..
makan nasi ayam yek..bestnye..
nak resepi boleh..hehe

bestkan bila adik2 turut kata..sama2 susah dan senang..

Afida Anuar said...

Sahrom-->Waalaikumusalam sahabat..a'aa, betul2... saya ingat entry tu sahrom;)

Kass-->hehe, boleh2 kass, nnti fida letak kat sini, kalau rajin..hik~..ala nasi ayam kass mesti lagi sedap punya..

 

Browse