Tembam...

Sunday, February 06, 2011
Alhamdulillah...sudah selamat balik kampung, dan dah kembali ke Putrajaya pun petang tadi. Lebuh raya macam biasa, jem seperti selalu ketika cuti perayaan besar. Walaupun saya bertolak dari kampung awal-awal pagi (lebih kurang pukul 7 lebih, kononnya nak mengelakkan jem), masih tersangkut juga dalam sedikit jem di Lebuhraya Karak dan Lebuhraya Pantai Timur sebelum Tol Lanchang. Sabar je la...

Balik kampung kali ni, nenek saudara yang saya anggap macam nenek saya sendiri tegur saya sewaktu berjumpa dengan dia pagi hari Khamis tu.

"Lega sikit tok tengok balik kali ni, pipi Kak Nor tembam sikit. Takde la cekung sangat macam dulu", tok.

"Errr...aa sudah", dalam hati saya la. Ingatkan nak tegur kata saya kurus ke... Suka la juga saya dengar, ni pipi tembam?! Alamat lepas ni, saya tak makan nasi sebulan la....errr..gurau je..

Apa pun, syukur ya Allah....atas pipi yang tembam itu, dan segala-galanya...

29 comments:

Abd Razak said...

السلم عليكم ورحمة الله

Moga saudari afida hendaknya..:)

Kalau pipi dah tembam tu kiranya dah gemuklah tu erk...

Afida Anuar said...

Waalaikumusalam saudara abdul razak...

Rasanya tertinggal 'sihat' disitu, Alhamdulillah, saya sihat2...cuma skrg ni penat sangat rasanya, berada di atas jalan hampir 9 jam tadi, campur sakit kepala tak boleh nak tidur....huhu..macam2.

hehe, saudara..pipi je yang tembam. Saya maintain kurus lagi rasanya...errr;)

IMANSHAH said...

kita pun tembam dah..hehe

Tirana said...

Fida, nanti jumpa, kak tirana judge samada pipi Fida betul2 tembam atau sebaliknya..hehehe

Afida Anuar said...

Iman--> ohh ada geng...;)

Kak Tirana-->haaa, mesti akak kata tembam jugak..ngeee..insyaAllah kak, kalau takde aral wiken ni rancangnya. Nanti fida bagitau akak balik yer

~~su manje~~~ said...

ekekekke

Assalamualaikum wbth...
su manjeketawa dulu baru komen...
Oic.....sisdokputrajaya ek....
em...dekat lakita nie ye sis..
oh ya...
su tinggalkan jejak su manje kat sini..
Pepagi yang damai lagimenceriakanbuat su manje ..
tadikt blog en,Razak...pastu singgah kat blog sis sejap...

Khairi said...

orang kata, sihat tu tanda bahagia... :)

sahromnasrudin said...

assalamualaikum..

itu tandanya awak sedang bergembira..apa berita yg menggembirakan itu, fida...pasti rakan2 blogger semua ternantikannya kan...

shy_wani said...

kak fida,
jgn kurus2 sgt. sy suke yg bam-bam sket.
orang kata kalo tembam sket, ssh nk nmpk tua...mcm ape yg sedang sy buat skang..hahaha...

eDoTz said...

pipi tembam la comel fida :P

kalo nak kurus pipi jom la datang rumah ramai2 main wii lagi sebab gelak boleh kuruskan pipi.kot?

haha

Kamsiah said...

kalau tembam...dikata gemuk..kalau cengkung..kalut pulak org bertanya..sakit ke..tak lalu mkn ke...ishh serba tak kena la...

naimisa said...

aaaa sudah, jangan jadi macam Bik Mama sudahlah....

natni said...

kfida tembam? heh
neva eva :D

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Tembam diwajah tu dah mmg genetik keturunan, mungkin keluarga atrau emak fida mcm tu. Tetapi seandainnya tidak, ada kemungkinan aturan pemakanan teutamanya banyak kandungan glikogen dan garam dalam badan. Nasihat saya (bkn pakar perunding pun), amalkan senaman wajah mcm Pn Kartini pernah sarankan dlm blognya dan kurangkan mknn bergaram utk 2-3 minggu ini! Wallahualam

Afida Anuar said...

Su Manje-->Waalaikumusalam wbt. SUe manja pun stay kat putrajaya? precint berapa. Saya di precint 11. Thanks sue manje, sudi singgah. Jap lagi saya jenguk sana pulak;)

Khairi-->errmm..mungkin juga. mungkin tidak. depends..eceh

Sahrom-->Waalaikumusalam sahrom.. gembira? Alhamdulillah..cuma duk senyum2 ada la. Panas datang pun senyum, ribut datang pun senyum.... BErita gembira?hurmmmmm....setakat ni tiada apa lagi yg boleh dikongsi, insyaAllah ada nnti saya akan share..yer!..

Shy-->haaa? susah nak nampak tua? biar benar shy..kejap nak kaji..hehe

Edot-->hehe...insyaAllah, kalau takde aral lagi. Gelak2..pastu makan!..heh!

Kak Kamsiah-->Fida tak kisah apa orang kata kak, tapi fida lagi suka kalau orang tegur kurus..errr..hehe

Naim-->Big mama? aaaaa tidakkk!!!

Intan-->Intan tengok tiap2 hari memang la tak perasan. Tok orang 2,3 bulan sekali kut baru tengok..huhu. Tembam tan, tembam..hehe perasan!

Tajnur--> Waalaikumusalam wbt. Tajnur...kalau nak kata keturunan, tak kut, mak saya tak tembam..... makcik ada la kut. Tapi bab garam2 tu, rasa ada betulnya ,saya masak asyik masin je jadinya...InsyaAllah saya akan cuba kurangkan garam dalam masakan...tambahkan garam dalam senyuman..hehe. Thanks Tajnur, kasi tip.

Balik kg baru ni, masak nasi goreng. Ayah tegur masin! Buat sup..masin. Goreng ayam pun masin jugak!! huhu

IMANSHAH said...

makan lagi malam2 ni..heehee

sedap

MaizaC'Joe said...

akak sihat ka tu..?

alah tembam.. maiza pun makin tembam huhu.. wlu tak da sapa2 tegur lg.. tp sendiri yg rasa ketambahan ketembaman ni.. on diet huhu

eh.. tembam tu comel kan :)

Naim said...

Bik Mama suami en. Najib tu.. hahaha..

Afida Anuar said...

Imanshah-->Habis la shah, lepas ni tembam kat lain pulak..errr

Mai-->Alhamdulillah mai, sihat2 ja kat sini. Harap mai kat sana pun sihat2 jugak... hehhe....akak ada orang tegur pasai nampak kut perubahan. Mai tak nampak, pasai tu takdak orang tegur..haaaa comel2..;)

Naim-->haaaa,tau naim...alamak kalau bik mama masuk sini habis la..errrr

en_me said...

yg penting hepi kanns.. ehehe

nurkass said...

aha..kita pun tembam gak nih..camne ni..grrr..

Bijen M. said...

Rasanya dia ingat dah bersuami kot.
Ke ke ke.

shameel Iskandar said...

Tembam itu satu keindahan yg harus dipertahankan. hahaha. gurau jer afida.

Afida Anuar said...

en_Me-->Alhamdulillah...ala kulli hal..;)

kass-->haaa, sama2 la. Takpe kass, ada orang kata tembam itu cantik;)..errr..

Bijen-->nenek saudara saya tu tak nyanyuk lagi la bijen. Dia tau saya ni masih bujang tra tang tang...hahaha.

Shameel-->ooo eh? ok...kalau mcm tu tak payah diet la..hahaha

nahmy said...

alhamdulillah...itulah yg org tua2 kata 'tembam-tembam sitampuk manggis, dahlah tembam kuat pulak menangis'...ehhrk! betul ke simpulan bahasa saya niii..??

Pak Shake said...

Salam Afida... !

Kalau terasa lemak bertambah... try try la masuk utan pulak... buang lemak tambah ilmu ! hehehe

Afida Anuar said...

Nahmy-->errr, mcm tak pernah dengar je nahmy..hehe, tapi saya tak kuat menangis tau...:P

Pak Shake-->Salam pak shake..nak terai jugak masuk hutan tu, tapi takut jumpa incik U....ngeh3..

ummu said...

assalamualaikum Fida, takpe yang penting Fida happy2 je selalu,hu hu akak pun tembam juga dulu kat pipi masa dekat2 nak dipinang suami akak dulu,:)
p/s;akak pun balik kampung,Ya Allah jammed jalan raya sampai 12 jam akak atas jalan....letih dan penat sampai kini belum hilang

Afida Anuar said...

Waalaikumusalam kak...ohh ye ke.. tapi tok fida suka la tembam2. Dia tak suka kurus/cekung sangat. Itu la kak, fida pun ada dengar kawan dari pahang, bergerak pukul 4 petang, pukul 4 pagi baru sampai. Sabor je la.

 

Browse