Menyepi...

Friday, February 18, 2011
Sunyi walaupun penuh bunyi,
Sendiri walaupun ramai di sisi..

PS: .....

24 comments:

nurkass said...

owh..i'm here..!!
tak sunyi lgkan..

Abd Razak said...

السلم عليكم ورحمة الله

Didoakan semoga saudari afida beroleh kesihatan yang baik..

Hati kita mudah gersang atau sunyi. Ianya bisa terubat oleh kedekatan dirinya pada Allah SWT. Bagaimana untuk bisa terus mendekatkan diri kepada Allah SWT? Hanya ada satu cara, iaitu beruzlah.

eDoTz said...

Ui, dalam maknanya tu

Khairi said...

2 rangkap syair yg dalam... nape fida... something bothers you lately?

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Emm apa ye, biasanya kalau sunyi penuh bunyi tu, orang tidur berkeruh dan kalau sendiri w/pun ramai biasanya menyanyi sorang2 di dapur ketika memasak tetapi suara `on air`, apartment atas dan bawah semua kedengaran. Tetapi adakalanya kesunyian dtg dari hamba Allah SWT yg bermunajaat memohon kepadanya dgn penuh pengaduan dan w/pun ia keseorangan, para malaikat sentiasa ada bersama2nya memohon rahmat Allah SWT. Allah maha Mendengar. Surah AlIsra`:47نَّحۡنُ أَعۡلَمُ بِمَا يَسۡتَمِعُونَ بِهِۦۤ إِذۡ يَسۡتَمِعُونَ إِلَيۡكَ وَإِذۡ هُمۡ نَجۡوَىٰٓ Kami lebih mengetahui dalam keadaan bagaimana mereka mendengarkan sewaktu mereka mendengarkan kamu, dan sewaktu mereka bermunajaat.
Surah AzZukhruf:80أَمۡ يَحۡسَبُونَ أَنَّا لَا نَسۡمَعُ سِرَّهُمۡ وَنَجۡوَٮٰهُم‌ۚ بَلَىٰ وَرُسُلُنَا لَدَيۡہِمۡ يَكۡتُبُونَ Apakah mereka mengira, bahwa Kami tidak mendengar rahasia dan bisikan-bisikan mereka? Sebenarnya [Kami mendengar], dan utusan-utusan [malaikat-malaikat] Kami selalu mencatat di sisi mereka. Wallahualam

ummu said...

assalamualaikum Fida
ringkas, tapi sungguh bermakna..
moga Allah menyampaikan hajatmu yang membawa kebaikan dunia akhirat.
agar perjalanan menuju ke sana
tidak sepi lagi.

Adinda Amy Sensei said...

alahai...sedih je bunyinyee kak...

naimisa said...

orang yang kahwin tetapi terpaksa PJJ mcm itulah Fida. Ramai yang begitu, termasuk saya.

P/S: maaflah, mungkin tak ada kena mengena dengan entri anda ini. Hahaha...

shameel Iskandar said...

Dalam sekali maknanya ni. ada makna berselirat seribu di sebalik frasa-frasa itu.

Jangan pernah sunyi dari memikirkan, sesungguhnya hidup ini satu keberuntungan. keberuntungan anugerah Tuhan. keberuntungan untuk dimanfaatkan selagi hayat dikandung badan.

Pn Kartini said...

Salam my dear....
..moga dik fida sihat2 di sana...
Maaf yaa...kdg2 akak pun 'termenyepikan' diri nihh...
duk bertafakur kut...;)
Aduhaiii...

Afida Anuar said...

Kass-->hehe..thanks kass. a'aa betul la tak sunyi dah;)

Abdul Razak-->Waalaikumusalam wbt..Alhamdulillah saya sihat2 saja di sini. Moga saudara di sana pun begitu juga..
Thanks saudara abdul razak..hati yang sunyi akan terubat dengan mendekatkan diri kepada Pencipta..insyaAllah

Edot-->agak2 dalam mana eh edot;)

Khairi-->sometimes..something is better left unsaid;) ..eceh kononnya la..takde apa la khairi, saje terkagum kat dua rangkap ni, tu yang share kat sini;)

Tajnur-->Waalaikumusalam wbt... Tajnur! errmm...apa ya? entah la, saya pun kurang pasti..hehe. cuma yang pasti takde la tidur berkeruh atau menyanyi sorang-sorang kat dapur tu.. tak pernah cheq buat pun:P

Kak Ummu-->Waalaikumusalam kak ummu..insyaAllah kak ummu, bukan fida saja...kita semua...Amin..

Amy-->errmmm..tak sedih pun amy..saje berkisah tentang sepi hari ini dan esok hari..errr

Naim-->Ohhh naim pjj? eh sapa kata takde..ada..ada..hehe

Afida Anuar said...

Shameel-->Allah..saya pun tak tahu sedalam mana, dan berselirat takat mana maksud di sebalik ni shameel..hehe.. Hidup ni memang satu anugerah..keberuntungan seperti yang shameel cakap.. insyaAllah akan cuba dimanfaatkan sebelum tiba hari 'pergi meninggalkan dunia' nanti..

Kak Tinie-->salam my dear kak tinie... it's ok kak... fida pun ada kalanya sepi jugak...errm..nak bertafakur jugak la..hehe..

aliff muhammad said...

Salam,

Afida,

Ku tak bisa temanimu selalu. Namun doa dan ingatan sentiasa ada.

Banyak baca al-quran bila sepi.

sahromnasrudin said...

lamualaikum fida..

kami datang untuk memeriahkan suasana..jangan kesepian tau..:-)

Afida Anuar said...

Aliff-->Salam,

Alip,

Thanks...insyaAllah, beserta tafsirnya sekali...

Sahrom-->Waalaikumusalam sahrom...hehe, thanks...sangat2;)

nur aisya humaira said...

kak,sory...wakaka..:)

Afida Anuar said...

hehe..takpe dik...akak anggap sebagai doa;)

nur aisya humaira said...

oraite...:)

Mutiara Bernilai said...

~ sendiri dalam ramai.. :)

ske puisi eh?

Afida Anuar said...

Mutiara Bernilai..

suka, suka sangat, tapi nk puitis2 pun takde bakat arr..huhu

Mutiara Bernilai said...

eh,,dah ade bakat tu..

:)

mutiara ske bace afida punye..

Afida Anuar said...

mb, jangan puji lebih2... dah kembang ni..hehe..

banyak merapu je sebenarnya tu mb, ada jugak yang ambil orang punya... fida suka tulis dalam buku merah ni...kata2 yang best2.. Kddang2 kalau takde idea nak update blog, fida rembat je kata2 yang ada dlm buku merah fida ni, tp selalu lupa nak tulis ambil dari mana..huhu

Mutiara Bernilai said...

..

takpe.. yg penting kite tulis dr hati..

biasenye kate2 yg spontan dr hati ni mmg dpt sentuh hati org lain :)

buku merah mane lak ni?ahaha

Afida Anuar said...

buku merah...errrr...

buku merah ni haa, kat sebelah ni;)hehe

 

Browse