Kena Serang...

Monday, July 12, 2010
Tak tahu la bala apa yang sedang menimpa. Sedang seronok bercakap dengan Nabilah menerusi talian telefon, Mekdi tiba-tiba menjerit. Tebuan!!..Tebuan!! Mula-mula aku ingatkan seekor tebuan tersesat masuk, aku buat dek je la. Sekali bila Kak Sal pun duk sibuk-sibuk perihal tebuan, aku jadi ingin tahu. Terus aku cakap kat Nabilah, ada orang datang. Kak Nor nak pi tengok sat. Bai.

Tu dia...tebuan duk bertenggek kat lampu panjang-cap-apa-entah-nama. Kalau seekor dua, mungkin tak ambil kisah sangat. Ni haa, sampai berpuluh-puluh ekor. Naik remang bulu tengkuk. Aaa sudah...nak buat macam mana ni. Nampaknya cahaya lampu yang terang menarik mereka ke situ. Kami tutup semua lampu. Bergelap sat. Tapi bala tak berhenti kat situ. Depa pi kerumun cahaya laptop kami pulak!! Kami perasan melalui cahaya laptop macam ada gerombolan tebuan yang memasuki rumah.

Nasib baik waktu tu aku dan Mekdi masih dalam kain sembahyang. Jadi aku memberanikan diri menutup semua tingkap dan memasang balik lampu. Mekdi penakut sikit..hehe. Bila suasana dah kembali cerah, kami dapat lihat dekat beratus-ratus kut tebuan duk bertenggek kat lampu panjang yang tidak ketahuan cap tu.

Parah..parah...

Nak tak nak, tak fikir lain dah.. tangan terus capai bygon.

Sssshhheeeeeerreeeeetttttttttttttttttttttttttttttttttttttt...

Tup tap tup tap tup tap..seekor demi seekor jatuh terbunuh akibat kepeningan dek penangan bygon. Selang beberapa ketika, kami juga ikut pening. Ye la. Rumah terkatup rapat. Udara bygon je yang duk berterbangan. Pening-pening lalat gitu. Jangan kami turut tumbang dah la. Bila buka sikit tingkap, tebuan tu pulak sibuk nak masuk. Haiippp..

Last-last Kak Sal beranikan diri keluar rumah. Pi report kat pak guard kat bawah. Rupanya bukan rumah kami je yang kene serang, satu blok rupanya. Yang kene sengat dengan tebuan pun ada, 2 orang.

Pukul 10.40. Kak Sal bersama seorang ahli bomba masuk meninjau ke dalam rumah kami untuk melihat keadaan tentera lebah yang duk berlingkar kat luar tingkap tak dapat masuk. Aku dan Mekdi diam di dalam bilik. Malas nak tukar baju, konon. Beria bomba tu kasi petua merapu kat K.sal untuk halau lebah. Suruh letak belacan la, minyak atar la kat tingkap. Bergurau dengan Kak Sal gamaknya. Aku dan Mekdi dah gelak-gelak dah kat dalam bilik.

Bila dia melalui peti ais yang terdapat sebiji durian yang adik aku bawa dari Terengganu semalam, tiba-tiba.. "Patut la tebuan serang!! ada durian ni haaaaa", heh!

19 comments:

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Ni kigha nak cakap loghat Kedah la kot no? Yg cek dok keliru ni, yg mana ka satu betoi! Lebah ka? Tebuan ka? atau Kerawai? Biasa2 sebiji durian, takkanlah depa sampai berpuluh2 ekoq kut. Dak ehh! Tapi yg pentin sekali hampa semua tak ada apa2 kut no. Syukurlah, hampa pilah tidoq balik, esok awai pagi hampa semua nak pi kerja, nanti mengerait mata hampa. Wassalam

Khairi said...

hahaha. taruk belacan biar tebuan tu kena resdung ke hehehe. kelakar tol. awk bunuh dia awk tak kesian ke fida awak kan lemah lembut orangnya hehehehehhe.

Khairi said...

Iklan sket

Adamariam 12





hehe.,

MaizaC'Joe said...

Salam K.afida

jangan main-main dengan tebuan.. kalau kena sengat jenuh la nangis hampa semua.. haha.. teror gak ckp utara...:)

Pn Kartini said...

salam dear.:)

Alhamdulillah.....selamat jua dr 'serangan' tebuan..:)

Abd Razak said...

Salam saudari afida,

Tebuan tgh dalam perjalanan tu tercium bau durian jadi berhentilah rihat kat rumah fida tu hehehe..

Afida Anuar said...

Tajnur-->Waalaikumusalam wbt..alamak, cheq tertulis loghat utagra..ampunnn naa..hehe.

err, tak pandai nak sambung bahasa utagra lagi dah..ahaha..memang tebuan Tajnur, spesis ni.Pagi ni..masih ada lagi puluh2 ekor yang duk bersidai kat tepi tingkap..aduhaii..

http://ms.wikipedia.org/wiki/Tebuan

Khairi-->ahaa..mungkin itu yang dipkir bomba tu, belacan..resdung

..errr..lemah lembut..eh dak aihh khairi,(sambil malu2 kucin..hehe)..bunuh sbb terpksa,kalau tak nanti mereka akan sengat kami..huhu..

sila2 iklan..dialu2kan;)

Maiza-->salam mai..itu la. Tu pun nasib baik depa tak sengat..kalau idak.. ahaaaa akak pernah duk sebilik dengan orang utagra 4 tahun waktu kat UIA dulu..terrer sket2 jah Mai..;)

Kak Tinie-->Salam kak tinie..ahaaa, pagi ni masih ada lagi kat tingkap tu..banyak pulak tu... Harap2 bila cahaya matahari terik ngadap tingkap, depa lari la..huhu

Abdul Razak-->Salam saudara abdul razak...ahaaa..saya pun rasa macam tu la,hehe. Semalam lepas bomba semua dah balik,dan hal tebuan pun macam dah setel, kami belasah durian tu ramai2..licin.huhu

Tirana said...

Kak Tirana tak pernah tahu pulak yang tebuan suka bau durian...hehehe

putri_xue said...

are my sisters all ok?

tak kena sengat kan?

sahromnasrudin said...

salam ziarah..nasib baik bukan ular yg masuk uma saudari..klu tak, tak dpt nak bayangkan coz uma saya pernah masuk ular..sib bek jiran bomba..selamatttt

Naim said...

OO.. baru sedar tebuan keluarga lebah yang minat durian.

:D

niwtode said...

eh bahaya betul tebuan mai serang macam tuu.. nasib baik hangpa semua tak da apa-apa.

lepaih ni kena tidoq dlm kelambu la no, takut depa mai kacau lagi :P

miSs dee 4 dino said...

*senyum*
entri kamu bisa membuatkan aku yg kepenatan kerana proses pendaftaran budak hr nie tersenyum riang..

ps: nasib baik korg xde pape..

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Sebenarnya, saya mmg ada buat tesis mengenai pengekstrakan feromon tebuan & lebah jantan terhadap populasi mrk dlm kajian entomology. B/mana feromon ini mampu utk mengawal secara biologi dan bla bla bla... Cuma nak tahu bahawa, jika populasi yg terdiri dr berpuluh2 ekor mampu utk memusnahkan mana2 koloni2 lebah yg ada di Putrajaya! Jarang terdpat jumlah tebuan dlm kelompok yg sebegitu byk spt koloni lebah dan kalau ada pun tentu org Putrajaya ramai yg manis2!

penjejak maya said...

salam,

entri ni yang paling best bila baca tang bunyi baygon tu klasik sungguh hehe..

p/s: sampai tempias bila nak sebut bunyi latar tu..

Rashid said...

letak belacan.. hahah!!! petua baik punya tu. adoii.. ada juga gurauan gitu eek. Lucu amat..

Sesumpah said...

sebab taknak share durian tuh yang kena serang tebuan tuh hihi


fedex lah sikit ;p

uNcLeJoE said...

erkkk fida mana satu ... awal awal tebuan pas tu lebah lak... kalau tebuan bahaya wooo... boleh membunuh.. kalau lebah... OK..

anyway... bahaya bahaya... nasib baik ada abg bomba ekkk...

ada gak la tips tips nya...

fuhhh durian ... pulau rusa ade pokok durian ke?

Afida Anuar said...

Kak Tirana-->hehe..fida pun tak pernah tau kak..heheheh

Putrixue-->yes darling..we are all ok...dun wori ya!:P

Sahromnasrudin-->salam..kalau ular yang masuk rumah..sy yang pertama lari...binatang paling saya geli adalah ular..huhu

Naim-->err...yer kut Naim, saya pun tak tahu..hehe

Edot-->ahaaa..kelambu...mcm orang dulu-dulu je..hehe... terspeaking utara edot..ekekeke

Ida-->Alhamdulillah ida, nasib baik tebuan tu baik tak sengat..rasa dia nak menumpang kejap je kut...sedut bau durian..hahahaha

Tajnur-->Waalaikumusalam wbt..ahaa..saudara tajnur tengah buat kajian... tak tahu la saya orang putrajaya ni terlebih manis ke apa, tapi malam tu memang malam yang......eh orang yang duk kat putrajaya ni memang manis2..hahaha

Penjejak Maya-->salam..alamak, tempias eh..errrr...soriiiiiiiiiiiii

CIkgu Rashid-->pakcik bomba tu la..sje kut sebab tengok muka kak sal tu cuak..nasib baik rumah kitaorang takde belacan..kalau ada mau kak sal pi dapur ambil kasi kat dia..wakakkaka

Sesumpah-->kekekeke...ahaaaa....mebe kut:p

Unclejoe-->eh tersasur UJ...eksaited sangat nk mengarang kan..tebuan sebenarnya..konfem!.hehe...

eh ada la, pokok durian kat belakang rumah ada, tp tak berbuah la..hahaha... tp durian tu bukan durian pulau rusa la UJ:P

 

Browse