Mendekati Lahad...

Wednesday, October 06, 2010
Kalau ikutkan Ustaz Pahrol dalam bukunya 'Nota Hati Seorang Lelaki', ucapan yang terbaik untuk sesiapa yang menyambut ulang tahun hari lahir adalah selamat pendek umur!! Saya rasa saya setuju dengan beliau.

Betul la, dengan bertambahnya umur, kita lagi dekat dengan kematian sebenarnya. Jadi makin pendeklah umur kita....

7 Oktober menjelma lagi. Dari saya untuk saya...."Selamat pendek umur Fida!! errr..(kasi ucapan in advance, kejap lagi nak kene belayar ke bulan dah, huhu)

Moga perjalanan hidup saya di tahun yang ke dua puluh lapan ini dirahmati Allah dan dipermudahkanNya dalam setiap urusan. Banyak yang ingin saya capai pada tahun ini dan saya berdoa agar Allah memberikan saya jalan yang terbaik untuk mendapat yang terbaik, insyaAllah.

PS: Saya? hehe

28 comments:

aliff muhammad said...

Cik Afida,

Selamat hari lahir yang ke dua puluh lapan. Moga-moga dilimpahi rezeki, disampaikan jodoh dan diberkatiNya hidupmu.

*Aliff tua dua bulan dari kamu

Abd Razak said...

Salam saudari afida...

Moga saudari dilimpahkan kesihatan yang berpanjangan serta usia yang berkat di sisi~Nya...

Semakin bertambahnya usia semakin berkuranglah masa untuk menyediakan bekalan untuk dibawa ke sana, maka penuhilah hari-hari mendatang dengan amalan soleh.

P/S: Selamat menyambut hari ulang tahun kelahiran..:)

said...

Fida!!! Selamat Hari Ulang Tahun ke 28!!
Semoga sentiasa dibawah lindungan Allah.. diberi kesihatan & baik dan behagia di dunia dan akhirat.. Amin..

MaizaC'Joe said...

Salam Kak Afida

Amen ya robbal'alamin.. moga doa yg di pinta di perkenankan Olehnya.. Maiza pun dah tak lama lagi.. makin hari bertambah lg.. Selamat ulang tahun.. moga sentiasa di rahmati.. bahagia di dunia juga di akhirat..

Khairi said...

selamat pendek umur.

ironinya, main pendek umur... makin banyak yang kita nak, kan?

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Walaupun kita dilahirkan menyambut bulan Okt ulang kelahiran yg sama tapi saya kurang setuju dgn saranan Ustaz Pahrol krn Allah SWT berfirman dlm Surah AliImran:102 يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱتَّقُواْ ٱللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِۦ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسۡلِمُونَ Wahai orang-orang yang beriman! Bertakwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benar takwa dan jangan sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan Islam.
Sebenarnya Allah SWT tidak menyuruh kita mati w/pun mati dan merasai sakitnya mati adalah pasti namun kita mesti betul2 bersedia krn nasib di akhirat tidaklah menggembirakan kalau kita tersasar dari jalan Allah SWT. Byk surah2 hatta dlm Surah Yaasin, menyatakan terdapat penyesalan yg tidak kesudahan krn ternyata dlm Surah AlBaqarah:123 Dan peliharalah diri kamu dari (huru-hara) hari kiamat (yang padanya) seseorang tidak dapat mengganti atau melepaskan orang lain sedikitpun dan tidak akan diterima daripadanya sebarang tebusan dan tidak akan memberi manfaat kepadanya sebarang syafaat dan orang-orang yang salah itu tidak akan ditolong (dari azab sengsara). Wallahualam

Afida Anuar said...

@Aliff Muhammad-->Aminnnn...terima kasih Aliff...moga-moga dimakbulkan Allah doa kamu tu..ohhh lagi tua rupanya, cik fida ingatkan lagi muda...errr..he he

@Abdul Razak-->Salam saudara abdul razak..terima kasih saudara atas ucapan yang penuh bermakna tu.. Moga saudara pun begitu jua di sana.. Terima kasih juga atas ucapan hari lahir..sudah tua pun saya, moga dengan bertambahnya umur ni, menambahkan lagi amalan kebaikan untuk dibawa bekal ke sana....insyaAllah..moga dipermudahkan..

@DD-->Terima kasih d... Aminnnn..:D

@Maiza-->Salam mai..terima kasih Mai..moga Mai pun begitu jua...

@Khairi-->Thanx khairi...ahaaa, itu la.. makin banyak yang nak capai..entah sempat ke idak..

@Tajnur-->Waalaikumusalam wbt!..Oooo,Tajnur pun di bulan Oktober..berapa hb ya?

Tak setuju pulak. Apa pun saya tetap setuju:D... Bukanlah maksudnya selamat pendek umur tu ucapan untuk cepat mati..tapi hakikatnya, sehari yang berlalu sememangnya mendekatkan kita dengan kematian..

Apa pun terima kasih atas perkongsian tafsir... Moga kita semua dimatikan dalam keadaan yang beriman kepada Allah..dan diberkati usia kita hingga ke akhirnya...insyaAllah..

sahromnasrudin said...

selamat hari lahir yg ke 28..semoga awak terus sukses dalam agama, pekerjaan dan kehidupan secara amnya..semoga hari2 mendatang awak kan diberkati Allah SWT..
p/s: sy tua setahun dr awak :-)

nahmy said...

salam hari lahir. 'mereka yg mengingati mati adalah mereka yg bijak dikalangan kamu' - hadith nabi.

aideeb said...

selamat hari lahir..semoga amal kebaikan bertambah seiring usia...miss u...

eDoTz said...

selamat hari jadi, Fida! semoga semua urusan dipermudahkan Allah. Aminnnn

Noli said...

selamat mendekati hari tua boley akak?..hehe..
epi besday akak..kalo noli dekat leh noli sedekah cupcake gitu..hehe..;)

MARSLI N.O said...

Salam. Moga sentiasa walafiat.

MARSLI N.O

Anonymous said...

lahad datu

Stridz said...

saya nak ucapkan selamat hari lahir kepada kak Afida.

Semoga mendapat keredhaan Allah. Dulu, kini dan hari-hari mendatang.

Afida Anuar said...

@Sahrom-->Aminn..Sahrom, terima kasih atas ucapan.. yer,saya tau saya lagi muda dari sahrom..wlupun setahun kira muda jugak kan? hehe

@Nahmy-->Salam Nahmy... terima kasihhh..Harap2 mcm tu la Nahmy. Mati itu pasti... waAllahualam..

@Adeeb-->Amin..insyaAllah Deeb.. miss u too dear..

@Edot-->Aminnn..insyaAllah edot..moga ko pn begitu juga...

@Noli-->heheh..mekasih dik..itu la, terbayang2 cupcake noli..bestnye kalau dapat telan skrang..errr...

@Marsli No-->Salam saudara Marsli..insyaAllah..moga saudara Marsli pun begitu jua..

@Anon-->ni bukan Lahad Datu.. ni liang lahad:D

@Stridz-->Aben... terima kasih..Aminnn!!!..ingatkan dah lupa,hehe.. selamat ulang tahun juga untuk Aben, Intan dan Harith... ..InsyaAllah.. moga kita semua mendapat redhaNya dulu, kini dan hari-hari mendatang.

boy said...

hepi besday yg ke-28 pida

da tua da ko ek? bile nk kawen..hehe

naimisa said...

28? saya lbh muda setahun drp En. Khairi, sahabat saya yang guna nama Xarine tu. :D

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Selamat menyambut hari ulang tahun kelahiran yg ke 28, semuga berjaya dunia dan akhirat, InsyaAllah...
Maaf, terlupa!

Anonymous said...

Salam. Biar pun umur semakin pendek, tapi iman semakin naik, amalan semakin banyak, ilmu semakin luas dan akhlak semakin molek, amin. ;-)

r.o.l.

Afida Anuar said...

@Boy-->mekasih boy..itu la dah tua dah aku. Kawin? Hurmm, tak berani la aku nak cakap bila2, takut tak jadi..hehehe..KO doakan je la...

@Naimisa-->Iyer naim...kita sebaya rasanya;)

@Tajnur-->Waalaikumusalam wbt!!...AMinnn..terima kasih Tajnur,moga Tajnur pun begitu, insyaAllah...

@r.o.l-->Salam rol..Aminn...mekasih rol,harap2 kita semua begitu...

Pn Kartini said...

Salam dear!!

aduhaii..terlewat lakk akak nak wish niii..
pe2 Happy Belated Besday..!!
Moga segala apa kebaikan mendatangi fida...Amin:)

shameel Iskandar said...

Salam Fida.

Saya juga ada baca buku Ustaz Pahrol " Nota Hati Seorg Lelaki" . Dua klai khatam sudah saya baca buku tu. Jujur, ia mengajar saya erti "kelelakian". Bnr juga perlu ucap slmt penek umur sbb smkin meningkaty usia bermakna semkain menghampiri ajal.

uNcLeJoE said...

selamat hari lahir... lorrr baru terbca... so cenderahati yang UJ pos tadi sebab lawat blog UJ dulu.. kira birthday gift la ek... hehehe

DrSam said...

salam afida. Happy belated birthday. Semoga segala amalan diberkati dan dirahmati sokmo.

Afida Anuar said...

@Kak Tinie-->Salam my dear kak tinie!!!hehe..takpe kak terlewat pun, fida terima je ucapan tu.. terima kasih yer kak..insyaAllah..Amin..moga kak tinie pun begitu..

@Shameel-->Salam shameel..itu la, tak puas saya baca. Lepas tu, jumpa je buku tulisan ustaz pahrol,saya wajib beli. Dah ada 4 buah buku beliau kut;)

@Uj-->hehe..takpe la UJ..dah tua dah fida ni..eheheh..mekasih2..hadiah besday pun ok gak..eceh..

@Dr Sam-->salam dr... terima kasih doktor..insyaAllah moga dr pun begitu jua.;)

DAMAI SURIA said...

ekh.. jgn pula didoakan pendek umur. tak baik tu. tapi kalau muhasabah diri kan elok tu. Sementelahan hari lahir ini, doakanlah panjang umur, murah rezeki, amalan pula bertambah seri. Slmt Hari Lahir!

Afida Anuar said...

Damai Suria...errr... ekh,betul jugak kan;)

apa pun terima kasi, atas ucapan. Moga damai suria pun begitu jua....

Selamat hari lahir juga..in advance kalau belum tiba, belated, kalau dah lepas..hehe

 

Browse