Jangan Pandang Sebelah...

Wednesday, September 22, 2010
Menyepi seketika. Bukan niat untuk menyepi selama ini, tapi nape entah....sudah dua tiga entry dikarang, lepas karang delete..karang lagi, pastu delete lagi...adoiiiya. Parah dah ni..

Aku percaya, setiap manusia ada kurang dah lebihnya yang tersendiri. Cuma kita sebagai hamba, sebagai makluk, jangan sesekali memandang orang lain dengan sebelah pandang, atau dalam erti kata lain, jangan cepat menghukum seseorang itu dengan sekali pandang dengan kesalahan yang dia buat. Manusia mana yang tak pernah buat silap kan? Dan, mana kita tau, orang yang kita pandang dengan sebelah pandang tu, mungkin darjatnya lebih tinggi di sisi Allah dari kita.

WaAllahualam..

PS: Rindu betul dengan bintang-bintang yang galak begermerlapan di Pulau Rusa sana. Indah sungguh! Damai je... di sini, hurmmm...macam tak berapa nak gemerlap je aku tengok, kene telan dengan kabus kota kut..

14 comments:

Abd Razak said...

Salam Saudari Afida...

Moga saudari sihat hendaknya, dengar tak berapa sihat dalam 2-3 hari ni! Dah baik ker..?

Berpeganglah dengan apa yang telah Rasulullah tinggalkan, siasat sebelum menyebar, teliti sebelum menghukum...

Afida Anuar said...

Salam saudara abdul razak...

alhamdulillah..dikurnia nikmat demam, rasanya demam raya ni kut, tak pun demam rindu kat kg, hehe.. Dari hari balik sini lagi dah rasa badan tak sedap, tapi gagahkan diri juga pergi kerja. Ni hidung dan tekak masih lagi tak sihat, badan pun ada sisa2 panas. Takpe la...nikmat jugak tu kan saudara?..

Pasal tu, saya cuma sedih dengan segelintir golongan yang dah assume dia tak buat dosa, hurmm..takpe la. Allah tahu hati dan niat masing-masing kan?

MaizaC'Joe said...

Salam kak Afida..

agak lama maiza tak singgah sini.. busy tak hengat dunia.. blog pun tak sempat nak update.. start pertengahan Ramadhan hingga kini pertengahan syawal.. adeh.. busy.. balik krj.. mlm ja trus bomm.. masuk tdo awal.. belum terlewat lg kan.. hihihi.. Salam Aidilfitri maaf zahir dan batin.. Kita manusia tak sempurnakan.. asalkan Allah sayang kita.. kita dekat dng dia.. keluarga dan sahabat sentiasa bersama.. semuanya indah. Alhamdulillah..

banyak dapat jemputan open house tak?

nahmy said...

jgn pandang sebelah & jgn pandang belakang....makan ubat & berehat je..

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Ate biyor le kali ni teman ckp ngikut loghat teman pulok. Usohle mike ghisor sesangat ttg karangan n3 tu, buat bertenang. Aje sebenornya hati mike cacor kot? Gamaknya Tentu je byk nak dipkiorkannya. Udoh2 le tu, jgn dikisahkan sangat pandang sebelah mate, entah deme nak ngorat mike kot! Biyor le kite baik sangka dgn org, lelame tentu deme paham hati mike. Yong Fidah, kut leghah (daerah) mane2 pun kite jenguk bintang2, same je kecuali le hati diusik orang....

Pn Kartini said...

Salam my dear sis..:)

Moga hari ini ..fida dah sht..& mulakan hari dgn penuh ketenangan & keceriaannya...:)

Dalam apa jua..pandanglah dgn mata hati yang telus & dgn akal yang waras......InsyaAllah..

Afida Anuar said...

@Maiza-->Salam maiza, harapnya akak pun belum terlambat untuk ucapan salam aidilfitri buat maiza sekeluarga...insyaAllah Mai, harap2nya macam tu la..

@Nahmy-->Alamak, saya jenis yang tak suka makan ubat... ok la saya pandang depan je...;)

@Tajnur-->Waalaikumusalam wbt..cacor tu apa ya? hehe...idak ler teman riso sangat tentang karangan tu,cuma bila dipikior2 balik, macam tak sesuai nak di letak sini ajo. Teman pun delete la. Pikior pasal kampung banyak ler Tajnur,pasal lain idak ler... rindu benor rasanya kat kampung...ikut kan hati la la ni rasanya nak resign balik kg...tapi....

iyo..pasal tu, teman leh konfem..bukannya deme nak ngorat teman pun, percayalah!!eceh

eh betul la,kalau tak percaya pi la pulau rusa sana...tengok bintang2 kat sana..pastu mai cni. dan hati teman elok je kat dalam sana, tak terusik pun:D

@Kak Tinie-->salam my dear kak tinie... tekak masih tak terasa lagi, insyaAllah sok lusa ok la tuh..

fida bersangka baik kak...dia sayang fida tu..sebab tu dia buat macam tu;)

aideeb said...

aku suka entri ni....layanlah sume org dgn adil..

sahromnasrudin said...

salam..Pulau Rusa tue kat ne?? jika awak rindu padanya, better pi la cane untuk melepaskannya agar ia tidak terbeban di pundak awak kerana hajat tak sampai...

Noli said...

akakkk..aritu lalu kat pulau rusa..hehe..

UstazCahaya said...

Salam Fida.

Betul kata Tajnur kat atas tu. Di mana pun kita berada, kita memandang pada bintang yang sama;-)

Afida Anuar said...

@Aideeb-->Aku pun suka..err..itu la, yang penting jangan pandang slek kat orang;)

@Sahrom-->Pulau rusa tu kampung saya sahrom, di Kuala Terengganu saya..baru je balik dari sana wiken baru ni..huhu

@Noli-->Larr..kenapa tak singgah teratak buruk akak!!..hehe

@Ustaz Cahaya-->Salam ustaz..tau cuma bintang kat sini kelam sangat la...mcm tenggelam terus tak nampak!..huhu

Bro Bayu said...

jangan pandang langsung..hehehe

Afida Anuar said...

Bro bayu..kalau tak pandang langsung susah gak..kang tersadung kang..heheh

 

Browse