Meniti Suratan...

Wednesday, November 30, 2011
Disember hampir mengetuk jendela...
Dan saya, masih belum berganti rasa...



Kak, kenapa kak jual mahal?

Jual apa?

Hati...



Eh!..

28 comments:

nur aisya humaira said...

kalau laa hati blh dijual beli..~~

org tk de duit,sure blh jdi kaye...kan2,kak???:)

budak penjara said...

hati perokok je leh jual murah2..haha

NaeBlog said...

jual mahal...
tebakan rambang mereka yang tidak cuba fahami dan selami

Afida, saya pernah berlawak dengan seorang rakan untuk jual murah kat pasar malam...

Abd Razak said...

السلم عليكم ورحمة الله

Mudah-mudahan saudari beroleh kesihatan yang baik serta ketenangan dalam menjalankan ibadah kepada~Nya..

Ya memang hati tu mahal kerana di dalamnya ada iman yang mengesakan Allah serta recikkan kasih sayang~Nya. Mana mungkin boleh dijualbeli..

IMANSHAH said...

mahalnya...mestilah jaga dari kecik

senyumSOYA said...

hati mahal..
baru dihargai ^^

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Setiap manusia telah ditetapkan suratan hidup sebelum dilahirkan ke dunia lagi. Surah AlHadid:22ا مَا أَصَابَ مِن مُّصِيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي أَنفُسِكُمْ إِلَّا فِي كِتَابٍ مِّن قَبْلِ أَن نَّبْرَأَهَا ۚ
Tetapi manusia diberi pemilihan utk meniti suratan hidupnya samada jalan baik atau tidak! Sebagai orang mukmin, sudah tentu menjadikan AlQuran sebagai panduan hidup. Surah Yusuf:108 قُلْ هَـٰذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللَّـهِ ۚ عَلَىٰ بَصِيرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِي ۖKatakanlah (wahai Muhammad): "Inilah jalanku, aku dan orang-orang yang menurutku, menyeru manusia umumnya kepada ugama Allah dengan berdasarkan keterangan dan bukti yang jelas nyata. Dan aku menegaskan.

Mungkin orang tidak nampak dimana yang dikatakan mengikut AlQuran dan Hadis sebagai panduan hidup. Kalau tidak dipecahkan ruyung, manakah dapat sagunya. Kalau kita tidak mentadabbur AlQuran, manakan kita nampak jelas jalan2 yang ditunjukkan! Dari satu jalan lurus inilah Allah SWT akan melapang dan membuka jalan2 kebaikan yang lain. Surah AlMaidah:16 يَهْدِي بِهِ اللَّـهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ سُبُلَ السَّلَامِ وَيُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِهِ وَيَهْدِيهِمْ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ Dengan (Al-Quran) itu Allah menunjukkan jalan-jalan keselamatan serta kesejahteraan kepada sesiapa yang mengikut keredaanNya, dan (dengannya) Tuhan keluarkan mereka dari gelap-gelita (kufur) kepada cahaya (iman) yang terang-benderang, dengan izinNya; dan (dengannya juga) Tuhan menunjukkan mereka ke jalan yang lurus.
AlQuran sebenarnya lebih banyak menceritakan mengenai qadha manusia drpd qadarnya. Surah AlAn`aam:67 لِّكُلِّ نَبَإٍ مُّسْتَقَرٌّ ۚ وَسَوْفَ تَعْلَمُونَ Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya.
Jadi sejauh mana hendak dibawa atau dijual `hati` bergantung kpd empunya diri. InsyaAllah bagi org mukmin, Allah SWT akan membelinya dengan harga yang paling mahal.... Wallahualam.

eita said...

kalau boleh beli hati kan senang......
ermmmm......susah nak dapat hati yang ikhlas..

sahromnasrudin said...

assalamualaikum fida...

bende yang baik dan bermutu memang harus dijual mahal kan

fuad ansari said...

akak jual berapa?? ada orang nak beli ni.. (",)

ke akak jual dengan matawang keikhlasan dan kebaikan... cewaahh.. (",)

Pencari ALLAH said...

yang bukan terbaik buat kita, kelihatan seperti kira-kira kita menjual mahal. Hakikatnya, itu adalah realiti mentaliti kehidupan.

Afida Anuar said...

Aisya-->hehe, begitu lah kira2nya..

Budak penjara-->oo eh?... ok...

Nae-->he he, apa dia kata nae?

ABdul Razak-->Waalaikumusalam saudara abdul razak, semoga saudara pun begitu jua, insyaAllah....Allahuakbar,patut la mahal...

Shah-->bukan dari kecik, dari sbelum tu lagi..eceh;)

Senyum SOya==>setuju!!

Tajnur-->Waalaikumusalam wbt.. tajnur!... SubhanaAllah....tuan empunya masih bertatih, masih merangkak nak jadi mukmin sejati, pasai tu tak terbeli lagi kot noo......Allahualam...

Eita-->hati kat pasar banyak;)..hehe

Sahrom-->Waalaikumusalam sahrom..tepat sahrom;)

Fuad-->eh betui ka? sapa2...eceh..

a'aaa, akak jual dengan matawang keikhlasan, kebaikan, kesetiaan;)

Pencari Allah-->sebab bukan yang hak kan? kalau yang hak, mesti rasa murah..kekekek

Pn Kartini said...

Assalamualaikum my dear..:)

Hati nan mahal pastinya ada pada muslimah nan sejati...InsyaAllah:)

Tirana said...

Eh hati lembu memang mahal sekarang ni.. kak tirana beli sekali sekala aje sebab tak elok makan selalu-selalu.. high cholesterol..hehehe..tapi hati manusia tak pernah beli..selalu orang bagi free aje..hahaha

aimaniman said...

salam kenal dan dofollow sini
hati x perlu dijual dik.. beri saja pada yg menghargai sekeping hati maha mahal tuw..

Kamsiah said...

mungkin belum bertemu yg berkenan di hati..:)

nyanyisunyi said...

Fida...
hati kita mestilah nk jual mahal..kan dik...

Pencari ALLAH said...

yap murah dan dipermudahkan.InsyaALLAH.

Norsha said...

Fida,
tabahkan hati.....suatu masa akan
ada pemiliknya....

Afida Anuar said...

Kak Tinie-->Waalaikumusalam my dear kak tinie, insyaAllah...

Kak Tirana-->Tak pernah beli hati lembu..kekke.. wahhh, dapat free je kak, bertuah kak tirana yer;)

Aimaniman-->Terima kasih kak sudi folo..itu lah, utk yang pemilik mmg kena beri,tapi utk yang bukan pemilik kena jual mahal sampai dia tak boleh beli..errrr..eh ada ke mcm tu? isk

Kak Kamsiah-->he he

NyanyiSunyi-->Kak, begitu lah lebih kurang...jual mahal buat dia yang bukan pemilik..chewwah;)

Pencinta Allah-->Amin, insyaAllah..terima kasih dik

Kak Norsha-->Kak, terima kasih kak..insyaAllah..

IMANSHAH said...

eh dah tuko tajuk

CikGu Ma said...

hati tak boleh dibeli...dipaksa pun jangan.. =)

jom baca (",)
erti qada yang sebenar

nahmy said...

pheeee...weeeeeet!!

Gen2Merah said...

kalau boleh beli kan best.. tapi apa kan daya.. hati itu anugerah Allah yang tiada tolok bandingannya...

Salam kunjung mengunjung ye.. ada masa jenguk2 lah blog Gen2Merah ye.. salam persahabatan.. (",)

Rbain said...

Hati itu tempat tilikan Allah, jangan diisi dengan kecintaan kpd makhluk!

Rashid said...

Itulah fida ni.. ishh .. jual mahal sangat (jangan mare .. gurau je)

Sebenarya kita semua ini si musafir yang menggembara dalam jalanNya. Ia sudah, akan dan pasti berlaku .. insyaAllah ..

aliff muhammad said...

Afida,

Tidak perlu jual mahal. Jual dengan harga yang berpadanan.

Afida Anuar said...

Shah-->eh mana ade:P

Cikgu Ma-->kan? hati mana boleh dipaksa2:;)

Nahmy-->peeewitt:P

Gen2Merah-->Thanks, salam persahabatan juga..maaf lama tidak menyapa. Ada cerita di sebaliknya. nnti saya akan berkunjung ke sana, insyaAllah

Rbain-->Harapnya macam tu la Rbain, lama tidak mendengar cerita!

Cikgu Rashid-->Cikgu, doa2kan!

Aliff-->Aliff, insyaAllah..bila dah tiba ketikanya nnti;)

 

Browse