Tenang Dalam Gundah..

Friday, September 11, 2009
Kelu lidah untuk berbicara lanjut. Hati seolah terus sepi dari berbisik sendiri. Dalam kepala pula, ibarat ada darah panas yang menggelegak sambil berpusing ligat di dalam tempurung otak. Aduhhh......

Ujian apakah yang Allah berikan pada aku pada pengakhir Ramadhan ini?? Berita yang aku kira agak menggembirakan, tapi disebabkan ia lahir dari mulut insan yang aku sendiri tak pernah terfikir, maka aku jadi buntu untuk mentafsirkan khabar itu merupakan khabar gembira atau sebaliknya. Atau...bermimpikah aku? Cuma satu yang aku pasti. Jawapan aku pada khabar itu. Nekad!

Ramadhan sudah masuk sepuluh malam terakhir. Kat surau pun dah semakin berkurang makmum perempuan yang berkunjung. Mungkin sudah masuk fasa 'cuti'. Atau fasa buat kuih raya. Atau fasa jahit baju raya. Mungkin.

Fasa akhir Ramadhan pun akan berakhir tak lama lagi. 8 hari bukanlah lama. Cuma 8 hari lagi nak berterawih bagai, nak qiamulail, tahajud, tadarus. Lepas ni, bonus pahala yang Allah berikan akan ditarik balik. Kalau ada umur panjang, tahun hadapan pula kita akan berjumpa dengan bulan yang penuh dengan bonus pahala ni. Kalau umur panjang, tapi kalau kita dah dipanggil menghadap Dia sebelum tibanya bulan yang penuh bonus pahala, macam mana?

(Tetapkanlah imanku, iman ibu bapaku, iman saudara maraku, iman sahabat-sahabatku pada jalanMu ya Allah..)

 

Browse