Jurutera dan Cikgu...

Friday, November 12, 2010
Habis satu dunia saya canang yang saya bakal menduduki peperiksaan besok. Peperiksaan untuk menjadi seorang guru. Bak kata orang, dah canang satu dunia tu, kalau tak jadi malu. Tapi saya tak kisah. Saya tak malu. Tu maknanya bukan rezeki saya tuk jadi cikgu. Saya redha.

Memetik kata-kata dari teman jauh..

"Sekiranya setiap perkara itu kita buat semata-mata untuk mendapat redha Allah...berjaya atau gagal, kita tidak akan pernah rasa letih apatah lagi kecewa..",

PS: Dari jurutera kepada cikgu, amacam? ada bran?;)


18 comments:

iffah said...

Good luck kak fida..
Dari jurutera kepada cikgu..okey jugak, bcoz one day nnt, akan jadi cikgu kepada jurutera..hebat kan? InsyaAllah..all da best!

Stridz said...

Sy tergelak bila baca entri ni. Maaf ye :D

Pn Kartini said...

Salam my dear:):)

InsyaAllah...sesuatu yang baik pasti ada keberkatannya...
Good Luck ..Moga impian menjadi GURU menjadi kenyataan....:):)

Afida Anuar said...

Ifah-->terima kasih ifah...hehe, betul gak kan? tak terfikir lak..;)..insyaAllah..moga2..

Aben-->hurmmm apa yang lawak tu aben? sebab canang satu duniakah?pastu letak ayat macam kaber in case tak dapat?hehe..or...ermmmm

PS: Akak dah biasa gagal KPLI ni aben.

Kak Tinie-->salam my dear kak tinie..insyaAllah akak, moga2..kalau tak sekarang pun, suatu hari nanti, insyaAllah..

Abd Razak said...

ASsalamualaikum saudari afida..

Moga sdri sentiasa sihat sejahtera dan semua kita sentiasa dalam rahmat dan kasih sayang~Nya..

Jadi Guru Jurutera tu takperlah, sekurang-kurangnya ilmu itu tidak dipraktikkan tapi disalurkan kepada bakal-bakal jurutera..

Moga Allah permudahkan sdri..amin

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Apalah yg hendak dimalukan dgn perkongsian idea sesama rakan bloggers? Bukankah ada pepatah mengatakan`sharing is caring`, maknanya Afida kena tahu, ramai yg mengambil berat dan ingin tahu ttg perkembangan Afida. Byk lagi blog2 yg kesepian dan kurang sambutan wpun mrk cuba approach en3 yg menarik. Walau apa sekalipun, samada jurutera atau guru bukanlah persoalan yg utama hanya mengubah citarasa tetapi yg penting pekerjaan dari rezeki yg halal. Kan kita singgah di dunia ni hanya sementara saja cuma mencari keselesaan yg nyata memudahkan perjalanan hidup kita. Wallahualam

ummu said...

salam Fida
good luck ya
takpe,yang penting
kita dah cuba sehabis baik kan
adik akak 3 kali baru lulus mtest..
wah hebat tau sebenarnya
jurutera menjadi cikgu
sebab gabungan pengalaman
semasa berkerja di kejuruteraan
sangat berguna untuk membangunkan
fakulti insan...

Stridz said...

sbb ada petikan kata dr teman jauh

Afida Anuar said...

Abdul Razak-->Walaikumusalam wbt..Alhamdulillah moga saudara pun begitu jua di sana.

Iyer la..betui gak tu kan..menyalurkan ilmu kepada bakal2 jurutera...insyaAllah kalau ada peluang, kalau tiada boleh cuba lagi lain kali..

Tajnur-->Waalaikumusalam wbt!...eh saya tak malu la Tajnur, kalau saya malu, sah saya takkan habaq mai kat sini:D..hehe...saya tau tu, guru atau jurutera tak penting, yang penting kerja yang halal dan rezeki yang berkat...insyaAllah... terima kasih kerana sentiasa caring and sharing;)...ahaaa,

Ummu-->Salam kak ummu... terima kasih akak.. yeap cuba dulu. Ni yang dah beberapa kali dah ni. Takpe. hehe, kalau ada rezeki bertukar kerjaya kak. insyaAllah..

Aben-->hehe, ok la akak link kan blog aben. Sorry amik kata2 tanpa minta izin:D...tapi apa yang lawak pasal tu aben?ermmmmmm... aaaa..tak leh nak fikir..apa2 je la:P

Shy Syaz said...

kak fida...jadi cikgu x salah. malah mmg satu keje yg sangat mulia bile jd pendidik nih...

tgk akak cam kuat je study..mesti pass punye aa

sahromnasrudin said...

salam fid..saya yakin penghijrahan ini bukan mudah utk awak lakukan..pengorbanan yang awak lakukan ini amatlah murni..semoga awak menjadi guru yang cemerlang mendidik anak bangsa kita ya...

Stridz said...

Seriously bukan nak suruh link ke blog sy atau kena minta izin ke apa. Bukan pasal tu.

Tergelak sbb semalam bila melawat blog akak, tiba2 terbaca kata-kata yg familiar. Spontan terus gelak.

Itu je. Takdak maksud tersirat :)

naimisa said...

pada saya ada brand...

-----------
buat apa jadi J/tera kalau suatu ketika terpaksa sapu bawah karpet/hulur bawah meja?

-----------------
Saya suka kata2 teman jauh Fida tu...tepat dan bernas.

Didi Kartika Osman said...

Fida... mcm mana m test tadi. Harap2 ko skor & aku doakan ko terpilih.. insyaAllah, =)

Afida Anuar said...

Shy-->ahaa, kuat la sangat...dengar sampai ke sana yer shy..malu akak..hehe..

Sahrom-->Amin...saya baru je pergi exam Sahrom, lulus atau gagal belum lagi diketahui. Tak konfem pun lagi dapat jadi cikgu ke tidak. Moga2 ada rezeki. doakan eh..insyaAllah..

Aben-->hehe, dah link pn:P..oooo pasai tu ke? entah, tetiba masa taip pasal canang-canang tu, malu tetiba teringat pasal ni... tu yang terus copy paste tu...

PS:Aben keje kat KL ke skrang?

Naim-->sapu bawah karpet/hulur bawah meja? err..kurang ngerti.. tak pernah lagi buat mcm tu..err..hehe..

iyer naim, sejujurnya saya pun banyak suka kata2 yang ada dalam blog beliau ( aben silalah kembang:P)

DD-->WaAllahualam Dd, yang aku yakin sket, matematik...mungkin betul semua kut..hehe, wahh yakin!!!...yang lain tu, ada yang konpius2 jugak la. Tapi Alhamdulillah, sempat jawab semua soalan...

Khairi Mohd said...

Wah, bagus2. Semoga berjaya Fida. Allahu Yubarik Fih.

deena farhana said...

semoga berjaya :) deena doakan moga lulus mtest..

Afida Anuar said...

Khairi-->:) mekasih khairi.... InsyaAllah mudah2an..eh Ja tak mintak?

Deena-->Aminn.... moga2 deena. Thanks..

 

Browse