Langkah Pertama..

Wednesday, December 23, 2009
Petang semalam, selepas siap bancuh milo buatan sendiri dan minum-minum di pantry, minum sambil meneman cik Laili menelan jus matenye, aku sempat membelek-belek akhbar versi orang putih yang terdapat di sebelah toaster. Belek-belek sambil mencari headline yang menarik. Owhh yer,ada bangunan runtuh lagi kat Terengganu. Adusss, dah yang keberapa dah runtuh, kali ni kat Kuala Berang pulak. Sinonim betul Terengganu dengan keruntuhan bangunan! haihh, ni yang buat aku rasa tak berapa nak mengaku orang jati Terengganu ni, erkkk.

Tiba-tiba masuk seorang lelaki, Laili sempat menjeling ke arah aku. Barangkali suruh dilihat lelaki tersebut. Sempat aku pandang sepintas lalu, tapi masa tu dia sudah membelakangi aku. Orang cina kut. Putih semacam je aku tengok. Kat opis aku ni ramai jugak chinese, tapi tak semua aku kenal. Lebih-lebih lagi kalau wing sebelah sana atau opis di tingkat satu lagi la aku tak kenal.

Aku menyambung pembacaan. Ada perkara lagi penting yang harus aku ambil tahu dari lelaki yang tidak pernah aku kenali itu. Laili menyambung meminum jus matenya di sebelah aku. Tiba-tiba lelaki tu datang mengambil bahan-bahan bancuhan air yang terdapat berhampiran kami. Lepas ditutup botol nescafe, diambilnya pula botol creamer. Aku masih lagi khusyuk dengan berita 'sensasi' di Terengganu tu. (konon, haha). Tiba-tiba aku perasan, lelaki tadi terkial-kial nak buka penutup botol creamer.

"Haih susah pulak nak bukak ni, tangan basah kut" , tiba-tiba dia bersuara. Mengadu pada kami gamaknya.

Melayu rupanya. Mati-mati aku ingatkan Cina! Nampak dari gaya dia nak buka botol tersebut memang susah. Aku pun menawarkan diri untuk membantu memandangkan aku yang berdiri paling dekat dengannya berbanding Laili. Harap-harap dengan kekuatan yang aku ada, aku dapat membuka botol creamer tersebut, eceh.

Dengan izin Allah, dengan sekali pusing je penutup botol itu longgar terus terbuka.

"Wahh kuat jugak awak eh," pujinya. Aku sengih.

"Bukan saya yang kuat,tangan tu basah kut, pasai tu tak leh bukak", aku menafikan yang aku ni kuat, haha.

"Eh jangan bagitau kat orang tau, saya tak boleh bukak penutup ni," pesan dia sebelum dia keluar.

"Malu saya nanti", sambungnya lagi.

Kami sengih. Laili dah mula gelak guling-guling bilamana lelaki tu hilang dari pandangan kami.

"Taktik....1st step tu", kata laili.

"Hah? Taktik? 1st step?? Taktik apa pulak?" soalku pelik.

"Ye la, kalau dia boleh buka botol tu, tak dapat la dia nak cari alasan untuk bersembang, kira taktik la tuh",jelas Laili.

Pandai-pandai jek Laili. Entah-entah dia memang betul-betul tak dapat buka. Aku memang tak fikir lain dah, memang fikir dia tak dapat buka je la. Memang niat nak tolong dia ikhlas. Memang lurus, tulus, mulus aku ni kan? eceh.

MORAL OF THE STORY: Jangan buka penutup botol versi kat pantry kami kalau tangan basah...hehe.

Sekadar coretan di pagi hari. Till next entry. Enjoy your day!!


9 comments:

nahmy said...

menarik gak taktik teknologi tinggi tu...nasib baiklah dah 3 org anak..!!

aNiSa hANg tUaH said...

hehehe.
buka botol mmg payah.
memerlukan khidmt bantuan..
:)

Tirana said...

hehehe..taktik pertama dalam proses memikat Fida la tu..hahahaha

natni said...

sape ek? meh nk kasik die addrs blog ni

kikikikikiki :D

Anonymous said...

ok arr tu..

aideeb said...

haha..fida teringat waktu belajar dulu aku n the geng kata kat bf kwn kitaorg lembut..satu hari kami beli air mineral..mak oi punyala xleh buka..kami pon cabar bf kwn kami tu buka...kwn aku tu ckp kat bf dia.."jgn malukan aku" ...sekali prappp..huhu lembut2 pon bleh buka...

Afida Anuar said...

Nahmy-->ohh nahmy pn ada hasrat nk guna taktik?hehehe

anisa-->payah sangat...mmg ptut dibantu...

Kak Tirana-->akak,takde maknanya dia nk memikat, mmg dia x leh bukak betul2 la...erkk

Intan-->tak kenal..budak moto**la la..klu intan kenal kite tatau la..heheh

Anon-->apa yang ok?

Aideeb-->wahh, jangan ingat lembut tu lemah..ehhehe

munn said...

wah ada progress ni..dup dap dup dap..hehe..usaha tangga kejayaan (>_<)

Afida Anuar said...

takde apa la munn..saje jek tuh^-^..erkk

 

Browse