Berkasih Sayang

Tuesday, December 22, 2009
Adik-adik aku yang kecik, Huda dan Lah dah pandai telefon rumah aku kat Putrajaya ni. Siap hafal nombor telefon lagi. Memandangkan telefon dari rumah ke rumah sekarang 'macam free', jadi diaorang apa lagi. Kadang-kadang tanpa pengetahuan mak ayah, Lah dan Huda telefon aku. Macam-macam yang dipot pet pot pet.

Ada satu malam, tengah aku bercakap di telefon dengan mak aku, Huda dan Lah bergaduh besar. Dapat dengar sayup-sayup Huda menangis kat belakang. Lepas habis sembang dengan mak, tiba-tiba mak bagitau Huda nak cakap dengan aku. Suara Huda perlahan. Macam nak tahan tangis. Tapi aku tahu, dia tengah menangis.

"Kak Nor, Lah tak sayang Huda, Lah kata, Lah tak kisah kalau Huda mati", kata Huda sambil menyemburkan tangisannya di gagang telefon.

"Larrr, bukan Lah tak sayang Huda, Lah sayang Huda tu, cuma Huda degil kut. Kakak mesti sayang kat adik dia", kata aku memujuk Huda.

Dah faham benor dah situasinya macam mana kalau adik-adik aku yang kecik dua orang ni bergaduh.

pot pet pot pet...

Tiba masa aku bersembang dengan Lah, dan Lah tak mengaku yang dia kata dia tak sayang Huda. Memang menafikan betul-betul.

"Tak baik Lah buat macam tu kat Huda, nanti Huda mati betul-betul macam mana?Kesian kat Huda" aku dengar Lah dah lain macam. Tiba-tiba dia pun menangis....huhuhu..

Lepas tu aku pujuk Lah. "Kalau Lah sayang Huda, pergi minta maaf kat Huda, pastu peluk Huda, cium kat pipi Huda dan kata Lah sayang Huda".

"Kalau Lah tak buat macam tu?" soal dia ragu sambil memperlahankan tangisan.

"Maknanya Lah pun tak sayang Kak Nor", eceh pandai pulak aku bab pujuk-memujuk ni, hehe

"Ok ok, Lah buat," janji Lah.

"Besok Kak Nor tanya Huda tau!", kata aku sambil tersengih mengenangkan gelagat adik-adik kecil aku ni.

Keesokannya Lah telefon aku lagi. Amboi mentang-mentang dapat green light dari mak ayah untuk guna telefon tu. Kali ni suara mereka ceria. Kedengaran Huda kat sebelah pun tengah gelak-gelak. Dah ok la tu gamaknya.

"Ada Kak Lah peluk dan cium Huda semalam?" tanya aku pada Huda.

"Hehe, ada. Dia peluk kuat, sampai jatuh Huda," adu Huda. Aku dengar Lah kat belakang cuba membela dirinya. Tapi aku tahu, mereka dah berbaik-baik.

"Ok, semalam Lah dah peluk dan cium Huda, apa kata hari ni Huda pulak yang cium dan peluk Lah. Buat sekarang!"

"Alaaaaaaaa Kak Nor...",huda

Apa motif aku cite kes perang Huda dan Lah ni eh?hehehe. Teringat waktu kecik-kecik dulu. Kalau gaduh dengan adik-adik, mak la yang peningnya. Kesian kat mak. Kadang-kadang sebab benda yang kecik pun boleh gaduh. Lepas gaduh-gaduh baik balik. Gelak-gelak balik. Kalau dah nama adik-beradik tu, macam air kene cincang, cincang banyak mana pun, takkan putus. Harapnya macam tu la.

Tapi yang pelik ada juga yang putus. Entah pedang yang macam mana yang diaorang guna tuk cincang air tu..haihhh...

PS: Sayangilah adik-beradik anda..

3 comments:

Tirana said...

Carik-carik bulu ayam, lama-lama bercantum juga..hehehe

baanu said...

new url : mybaanu.blogspot.com

Afida Anuar said...

Kak Tirana-->hehe..kesian kat ayam,dicarik-carikkan bulu dia.hehe

baanu-->ok, noted..will updated ur url

 

Browse